Respiro - Physical modelling van blaasinstrumenten en meer...

Respiro is een nieuwe Physical Modelling soft-synth speciaal voor Wind & Breath controllers, maar ook voor je midikeyboard https://www.imoxplus.com/site/ Ik vind de demo's erg lekker klinken.

Respiro.jpg


Respiro is a new generation software synthesizer using physical modelling that contains a "state of the art" sound engine able to reproduce the sound and behaviour similar to wind-instruments. It has sonic capabilities of woodwinds and can also create 'never heard before' sounds. It turns your breath and/or touch into a unique experience, providing amazing musical vibrations!

Onze kersverse lid rudyverpaele van Imoxplus.com vertelde mij gisteren:
Eerlijk gezegd, Respiro is niet gemaakt voor realistisch naboosten van Sax/Trompet/Fluit etc...daar zijn andere synths voor..
Respiro is een PM instrument met eigen uniek karakter en gedrag, welke vrij organische aanvoelt en optimaal werkt met voor wind-controller, maar ook voor keys en MPE.

Het gebruik van Respiro met een keyboard en een pressure assign met vaste waarde laat ook vele realism toe. Ideaal heb je een expression pedal om pressure aan te sturen...

We werken hard aan een nieuwe versie met heel wat verbeteringen (AT, min/max/curve CC assign voor macros, apart instelbaar midi channel, aanpassingen aan de sound-engine, mogelijkheden om pressure attack/decay smoothing in te stellen, tremolo, vibrato, glide, crossfade etc...). Doel is rond volgende week een nieuwe release uit te brengen met al deze extra features...dan zal ook de intro prijs vervallen. Na deze release ga ik meer instrumenten (lees timbres) toe beginnen voegen...
 
...2) Ook zou ik graag jullie oordeel hebben omtrent de richting die ik best insla met Respiro

Optie A) meer authentieke instrument (traditionele)
Optie B) meer wereld-vreemde instrument (avant-garde)
Optie C) meer richting effect plug-in (met externe audio input)...
Ik ben, denk ik, niet de hoofddoelgroep, want ik gebruik (nog) geen breath controller. Ik zou zelf graag authentieke instrumenten zien en authentieke instrumenten "with a twist".

Wat bedoel je trouwens met optie C?
 
Optie C laat toe om audio sidechaining te doen...je zou dan audio van een andere synth kunnen injecteren in Respiro and hierdoor een synth die minder expressie heeft voorzien van een Respiro timbre... t'is nog maar een idee...moet nog dieper uitgewerkt worden....
 
ongelooflijk...soundcloud laat niet toe deze track te publiceren omdat hij teveel klinkt zoals een echt Mozart ensemble.....deze track is gemaakt door dirigent Eli Benacot (Israël) ...alles met Respiro...
 

Attachments

  • mozart a.mp3
    1,9 MB · Bekeken: 109
ongelooflijk...soundcloud laat niet toe deze track te publiceren omdat hij teveel klinkt zoals een echt Mozart ensemble.....deze track is gemaakt door dirigent Eli Benacot (Israël) ...alles met Respiro...

Dit is echt prachtig gemaakt. Goed promotiemateriaal voor Respiro... althans als je het kunt uploaden.

Het is werkelijk prachtig wat mensen met Respiro maken.
 
ik vind m top, heb nu ook een cheapo breathcontroller erbij. echt levende sound en alle modulatie opties ook erg nice. ik zou voor a en b kiezen. lastig is wel bij de wereldvreemdere sounds dat ze gelijk wat minde rindruk maken. de sounds waar je net niet helemaal je vinger op kan leggen maar je wel doen denken aan bestaande sounds voelen echt bijzonder. de wereldvreemde sounds moeten nog wel charisma hebben, anders kan je ze er net zo goed niet bij doen. veel liever een aantal instrumenten die waanzinnig zijn dan ook een hele hoop meh erbij. het preset overzicht is nog een beetje lastig. je moet maar onthouden wat wat is en je zit de hele tijd 'waar zit dat ene soundje ook alweer" misschien in de naamgeving of tags of zo iets meer richtinggevend wat voor sounds je aan gaat treffen. maar echt een hele gave plugin, zoveel expressie is altijd welkom
 
ik vind m top, heb nu ook een cheapo breathcontroller erbij. echt levende sound en alle modulatie opties ook erg nice. ik zou voor a en b kiezen. lastig is wel bij de wereldvreemdere sounds dat ze gelijk wat minde rindruk maken. de sounds waar je net niet helemaal je vinger op kan leggen maar je wel doen denken aan bestaande sounds voelen echt bijzonder. de wereldvreemde sounds moeten nog wel charisma hebben, anders kan je ze er net zo goed niet bij doen. veel liever een aantal instrumenten die waanzinnig zijn dan ook een hele hoop meh erbij. het preset overzicht is nog een beetje lastig. je moet maar onthouden wat wat is en je zit de hele tijd 'waar zit dat ene soundje ook alweer" misschien in de naamgeving of tags of zo iets meer richtinggevend wat voor sounds je aan gaat treffen. maar echt een hele gave plugin, zoveel expressie is altijd welkom

bedankt voor de feedback.
1) type instrumenten: inderdaad, als er instrumenten bijkomen dan moeten die altijd goed aanvoelen en veel expressie toelaten. Ik probeer nu ook in volgende release nieuwe instrumenten met stevige body en karakter.
2) instrumenten beheer / preset overzicht: ja, ik werk aan een betere browser welke tags, starts, sorts etc toelaat...

hierbij een voorbeeldje van nieuwe Respiro instrumenten body en karakter.
 

Attachments

  • Respirando.mp3
    2,5 MB · Bekeken: 102
Laatst gewijzigd:
Klinkt erg overuigend!! Alles wat ik zonet ff aanklikte trouwens :)
Kan zo'n WX van Yamaha ook de lipspanning vertalen in een CC#?
 
omtrent WX5, ja...je kan dipswitch 1-8 aanzetten, dan zal de lipspanning CC18 (General control 03) doorsturen.
Ook is het mogelijk met Respiro om een pitch bend bypass te doen... dus Respiro niet op standard bend data laten reageren.

Binnen paar dagen is een upgrade beschikbaar van Respiro... er zullen heel wat nieuwe instrumenten inzitten en bestaande instrument zullen nog beter aanvoelen..de Convolution Reverb is stevig aangepakt, nu is deze warmer, diep en vol...
Ook kan je dan breath CC02 als min/max/curve mapping gebruiken om de pitch offset bij te sturen...hierdoor krijg je een zachte detune terwijl je blaast...en kan je een heel natuurlijke vibrato maken...
etc..
 
hierbij nog een voorbeeldje van een blues harp ...ingespeeld door Eli Benacot..
 

Attachments

  • Blues harp II.mp3
    1 MB · Bekeken: 97
1) Wat denken jullie van deze audio tracks? Enkel met Respiro + externe reverb.
https://youtu.be/DyTI2Ps_-JI
https://youtu.be/YAdGvduY_w8

2) Ook zou ik graag jullie oordeel hebben omtrent de richting die ik best insla met Respiro

Optie A) meer authentieke instrument (traditionele)
Optie B) meer wereld-vreemde instrument (avant-garde)
Optie C) meer richting effect plug-in (met externe audio input)

3) Ik werk hard aan meer videootjes, IMOXPLUS Youtube channel.
https://www.youtube.com/channel/UCcJ...lhIwuhezp8Y6g/

Hoewel ik nog niet het onderste uit de kan heb gehaald met Respiro (en er voor mij daarom nog een wereld van "presets" wacht om uitgeprobeerd te worden) voel ik toch meer voor de aanpak van AAS, m.n. de Chromaphone, waarbij de fysische eigenschappen van al het materiaal waarvan "echte" instrumenten gemaakt zijn, zijn gemodelleerd en je als gebruiker die eigenschappen kunt combineren en van effecten kunt voorzien. Uiteraard zijn ook daar tientallen presets beschikbaar (te vergelijken met de macro's van Respiro), die je heel goed kan gebruiken als studiemateriaal of basismateriaal voor "eigen" instrumentontwikkeling. In feite pleit ik dus voor authentieke instrumenten waarvan de materiaaleigenschappen zijn gemodelleerd en waarmee je als gebruiker dus zowel een kwalitiatief hoogstaande imitatie van zo'n authentiek instrument kunt bouwen (of als preset krijgt aangeboden), maar ook een wereldvreemde versies kunt maken. Vergelijk wederom Chromaphone.

Tussen haakjes: Respiro heeft mij ook op het spoor gezet van breath controllers en als ik er eentje zou kopen, zou dat de BBC2 van Tecontrol zijn, maar vooralsnog vind ik de prijs vrij hoog, zeker door de hoge verzendkosten en de BTW die er nog bijkomen. Ik ben nu zelf een MIDI breath controller aan het bouwen. Het omzetten van de analoge data van een pressure sensor naar MIDI CC2 (dus het blaaseffect) is vrij eenvoudig (en goedkoop) te doen, maar ik wil ook meer soorten MIDI control data kunnen genereren met het apparaat via mijn hoofd-,tong-,lip- of tand/kaak-beweging, zodat ik ook nog eens mijn handen vrij hou om nog meer MIDI CC's te bedienen. Dan kan je bijna alle Respiro CC's van de macro's dynamisch bedienen! Vooralsnog is het nu vooral zoeken naar de juiste sensoren en het ontwerpen van de bijbehorende interface, zeg maar het mondstuk. Uiteraard ben ik ook geïnteresseerd in de crowdfunding actie die Rudy van plan is om op te zetten om zijn versie van een breath controller te financieren.
 
Chromaphone is ook één van mijn favorieten. Maar het concept is heel moeilijk te implementeren op Respiro. Respiro is een wind-instrument model. Dus er gaat energie naar buiten maar er komt ook energie terug (reedfeedback). Het is dus een hele klus om met verschillende Exciters (mondstukken), Resonators (bodies) te werken. Een model zoals de Chromaphone is "one-directional", ook een string model is "one directional".
Wie weet als Respiro aanslaat dat ik met huidige ervaring aan een synth begin die materiaal keuzes toelaat...

Ik heb een TEC uitgeprobeerd, tof, maar niet mijn ding... voorbeeld...als sax speler hebben mijn lippen een "geheugen"...ook speelt de vorm van mijn keel mee (maken van een ooo vs iiii etc)...positie van tong, keel frequentie amplitude, keel frequencies, airflow, bite etc... Een TEC weet hier niet mee om te gaan... het mondstuk welke ik op de markt ga brengen gaat dit wel doen.....vandaar dat het eerder een embouchure controller is en niet een breath controller... watch this space..

By the way, ik ben bijna klaar met een nieuwe release van Respiro...
 
Chromaphone is ook één van mijn favorieten. Maar het concept is heel moeilijk te implementeren op Respiro. Respiro is een wind-instrument model. Dus er gaat energie naar buiten maar er komt ook energie terug (reedfeedback). Het is dus een hele klus om met verschillende Exciters (mondstukken), Resonators (bodies) te werken. Een model zoals de Chromaphone is "one-directional", ook een string model is "one directional".
Wie weet als Respiro aanslaat dat ik met huidige ervaring aan een synth begin die materiaal keuzes toelaat...

Ik heb een TEC uitgeprobeerd, tof, maar niet mijn ding... voorbeeld...als sax speler hebben mijn lippen een "geheugen"...ook speelt de vorm van mijn keel mee (maken van een ooo vs iiii etc)...positie van tong, keel frequentie amplitude, keel frequencies, airflow, bite etc... Een TEC weet hier niet mee om te gaan... het mondstuk welke ik op de markt ga brengen gaat dit wel doen.....vandaar dat het eerder een embouchure controller is en niet een breath controller... watch this space..

By the way, ik ben bijna klaar met een nieuwe release van Respiro...

Bedankt voor je toelichting en ik begrijp nu dat het modelleren van "wind"instrumenten idd een vrij ingewikkelde klus is. Ik ben zeer benieuwd naar de update en je embouchure controller. Ga je voor die laatste nog een crowd funding starten?
 
Ik heb nog een feature request voor een mogelijkheid om Respiro standaard in de keyboardstand te zetten. Ik moet nu elke patch handmatig omzetten.

je kan de keyboard mode voor een instrument activeren (VT, AT1, AT2) en dan het icoontje met het slotje aanklikken... hiermee LOCK je de performance settings en kan je andere instrumenten selecteren zonder steeds de settings te veranderen...
 
btw... hierbij een kleine videootje waarbij in Respiro in multivoice bespeel met een Linnstrument 128. Ik speel graag met met mijn wind-controllers vanwege expressie...maar die Linnstrument zie ik ook wel zitten... heel versatile, gevoelig....gaat erg goed samen met de nieuwe Respiro...

De nieuwe Respiro versie gaat volgende verbeteringen bevatten
- veel meer voices, +120
- beter MPE support, voornamelijk juiste pitch bij grote glides
- verbeterde browser
- mogelijkheid om instrumenten op te roepen via midi program changes

https://youtu.be/PEPnveguAnc
 
je kan de keyboard mode voor een instrument activeren (VT, AT1, AT2) en dan het icoontje met het slotje aanklikken... hiermee LOCK je de performance settings en kan je andere instrumenten selecteren zonder steeds de settings te veranderen...
Bedankt, dat wist ik niet.

btw... hierbij een kleine videootje
Mooi!
 
Back
Top