Respiro - Physical modelling van blaasinstrumenten en meer...

Respiro is een nieuwe Physical Modelling soft-synth speciaal voor Wind & Breath controllers, maar ook voor je midikeyboard https://www.imoxplus.com/site/ Ik vind de demo's erg lekker klinken.

Respiro.jpg


Respiro is a new generation software synthesizer using physical modelling that contains a "state of the art" sound engine able to reproduce the sound and behaviour similar to wind-instruments. It has sonic capabilities of woodwinds and can also create 'never heard before' sounds. It turns your breath and/or touch into a unique experience, providing amazing musical vibrations!

Onze kersverse lid rudyverpaele van Imoxplus.com vertelde mij gisteren:
Eerlijk gezegd, Respiro is niet gemaakt voor realistisch naboosten van Sax/Trompet/Fluit etc...daar zijn andere synths voor..
Respiro is een PM instrument met eigen uniek karakter en gedrag, welke vrij organische aanvoelt en optimaal werkt met voor wind-controller, maar ook voor keys en MPE.

Het gebruik van Respiro met een keyboard en een pressure assign met vaste waarde laat ook vele realism toe. Ideaal heb je een expression pedal om pressure aan te sturen...

We werken hard aan een nieuwe versie met heel wat verbeteringen (AT, min/max/curve CC assign voor macros, apart instelbaar midi channel, aanpassingen aan de sound-engine, mogelijkheden om pressure attack/decay smoothing in te stellen, tremolo, vibrato, glide, crossfade etc...). Doel is rond volgende week een nieuwe release uit te brengen met al deze extra features...dan zal ook de intro prijs vervallen. Na deze release ga ik meer instrumenten (lees timbres) toe beginnen voegen...
 
btw... hierbij een kleine videootje waarbij in Respiro in multivoice bespeel met een Linnstrument 128. Ik speel graag met met mijn wind-controllers vanwege expressie...maar die Linnstrument zie ik ook wel zitten... heel versatile, gevoelig....gaat erg goed samen met de nieuwe Respiro...
Zijn er app's die Respiro multivoice kunnen bespelen vanaf een 'standaard' touch screen computer of tablet ?
Welke platform dan ?

Mooi videootje trouwens.
 
Zijn er app's die Respiro multivoice kunnen bespelen vanaf een 'standaard' touch screen computer of tablet ? Welke platform dan ?

1) Zijn er touch apps welke dit kunnen ondersteunen ? Zelf nog niet onderzocht...ik denk dat deze eventueel mogelijkheden bied http://www.sensomusic.org (windows) De uitdagingen is steeds dat niet alle DAWs goede ondersteuningen bieden voor VST3. Andere mogelijkheid is Lemur (mac/win) applicatie ....deze kan jouw touch scherm omtoveren in een multitouch controller..... kortom, dit is wat experimenteren

2) Met Respiro multivoice bedoel ik verschillende Respiro tracks in a DAW (of standalone) opstarten en elke instance instellen zodat die telkens naar een andere noot nummer luisteren... dus Respiro 1 luistert naar noot #1 en Respiro 2 naar de volgende noot etc...

De nieuwe Respiro versie heeft een midi processing feature welke intelligent omgaat met de circular midi channels en aantal gespeelde noten van een MPE controller. Dus telkens als je een extra noot speelt met een MPE controller dan zal de Respiro instance voor die noot nummer actief komen en geluid produceren...

Dus kan je zoals in de video ... note 1 en 2 als drone notes instellen, (dus Respiro 1 en 2 maken samen de drone sound by indrukken van de eerste twee noten) ... de note 3, is dan voor Respiro 3 welke de melody doet...en de 4rd Respiro instance is infeite een reserve ingeval er een 4rd note nodig ...

Dus als de CPU het aankan is het mogelijk om tot 16 Respiro instanties te laden en dus 16 noten "multivoice" te spelen....

Best is ook de Reverb van elke Respiro instantie uit te schakelen en één globale reverb gebruiken....kwestie van CPU usage....

cheers
Rudy
 
BitWig studio is ook een mogelijkheid..deze heeft touch support en vrij goed in VST3 & MPE support
 
Back
Top