Respiro - Physical modelling van blaasinstrumenten en meer...

Respiro is een nieuwe Physical Modelling soft-synth speciaal voor Wind & Breath controllers, maar ook voor je midikeyboard https://www.imoxplus.com/site/ Ik vind de demo's erg lekker klinken.

Respiro.jpg


Respiro is a new generation software synthesizer using physical modelling that contains a "state of the art" sound engine able to reproduce the sound and behaviour similar to wind-instruments. It has sonic capabilities of woodwinds and can also create 'never heard before' sounds. It turns your breath and/or touch into a unique experience, providing amazing musical vibrations!

Onze kersverse lid rudyverpaele van Imoxplus.com vertelde mij gisteren:
Eerlijk gezegd, Respiro is niet gemaakt voor realistisch naboosten van Sax/Trompet/Fluit etc...daar zijn andere synths voor..
Respiro is een PM instrument met eigen uniek karakter en gedrag, welke vrij organische aanvoelt en optimaal werkt met voor wind-controller, maar ook voor keys en MPE.

Het gebruik van Respiro met een keyboard en een pressure assign met vaste waarde laat ook vele realism toe. Ideaal heb je een expression pedal om pressure aan te sturen...

We werken hard aan een nieuwe versie met heel wat verbeteringen (AT, min/max/curve CC assign voor macros, apart instelbaar midi channel, aanpassingen aan de sound-engine, mogelijkheden om pressure attack/decay smoothing in te stellen, tremolo, vibrato, glide, crossfade etc...). Doel is rond volgende week een nieuwe release uit te brengen met al deze extra features...dan zal ook de intro prijs vervallen. Na deze release ga ik meer instrumenten (lees timbres) toe beginnen voegen...
 
Zeer bedankt voor dit nieuwsbericht peterdh! Ik heb een groot deel van de demo's beluisterd en ook het interview met Pedro Eustache gezien en heb het direct gekocht! Ik denk dat er al heel veel expressie mogelijk is met een gewoon MIDI-keyboard en het mod wheel (een Roli heb ik even gehad, maar van dat toetsenbord kreeg ik vreselijke kramp in mijn vingers ;)), maar ik ga mij nu ook verdiepen in MIDI Breath Control, mss zelfbouw...
 
Ja dit is wel een bijzonder instrument.. kon de verleiding weer eens niet weerstaan.

Doet me heel erg denken aan die Yamaha physical modelling instrumenten (VL1) begin negentiger jaren...
 
Laatst gewijzigd:
...Doet me heel erg denken aan die Yamaha physical modelling instrumenten (VL1) begin negentiger jaren...
rudyverpaele heeft ook een editor ontworpen voor de VL70m, PLG100Vl en PG150VL en een librarian voor de VL1. Hij polst ook of er interesse is voor een VL-1 editor. Lees zijn introductiepost op het Synthforum.
 
De klank is mooi, maar de vibrato is echt zo lelijk in vergelijking (vooral in de eerste demo). Heel mechanisch. Het moet toch niet zo heel moeilijk zijn daar een beetje random in te moduleren?
 
Geen geweldige compositie maar meer om een indruk te geven wat je kunt met Respiro. Wat ik vooral mooi vind is hoe je van synthetische blaasinstrumenten naar iets ruws en schreeuwerigs kunt gaan... (zoals je ook een paar keer kunt horen). Dit is ingespeeld met een MPE controller (Roli Rise 25) en geeft goede controle over de parameters in Respiro.

Bekijk bijlage Respiro impressie.mp3
 
De klank is mooi, maar de vibrato is echt zo lelijk in vergelijking (vooral in de eerste demo). Heel mechanisch. Het moet toch niet zo heel moeilijk zijn daar een beetje random in te moduleren?

- terechte opmerking...Weet dat de huidige Respiro versie een soort pre-release met als doel real-world user feedback te verzamelen. De vibrato in deze versie is inderdaad niet optimaal. De nieuwe release meer controle geven om dit bij te sturen... daar kan je Vibrato en Tremolo, note transition veel beter bijstellen en ook aanpassen tijdens jouw performance...

-toch even vermelden.., dit gaat om een physical model, vibrato en tremolo zijn vrij eenvoudig voor traditionele synthesis maar met PM is het iets complexer. Dit is omdat je de pressure (excitation) dient te moduleren in combinatie met lengte van de pipe (pitch)...en daarboven op moeten we technieken toepassen om natuurlijke note transities te doen...etc... dit zorgt voor heel wat complexe energie verschuivingen in het PM model welke het model uit balans kunenn brengen etc...maar we hebben dit vrij goed onder controle en werken hard door aan de nieuwe release

3ddie met de nieuwe versie zal je toegang hebben tot een paar extra pressure parameters welke toelaten Respiro instrumenten beter af te stellen op een continuous expression controller zoals de Roli Rise... Pressure smooth up, smooth down, pressure hold (zorgt dat pressure niet op null valt) , pressure gain adjuster....en al deze parameters zijn automatable en cc-mappable....min/max/curve etc....

Rudy
 
Zeer bedankt voor dit nieuwsbericht peterdh! Ik heb een groot deel van de demo's beluisterd en ook het interview met Pedro Eustache gezien en heb het direct gekocht! Ik denk dat er al heel veel expressie mogelijk is met een gewoon MIDI-keyboard en het mod wheel (een Roli heb ik even gehad, maar van dat toetsenbord kreeg ik vreselijke kramp in mijn vingers ;)), maar ik ga mij nu ook verdiepen in MIDI Breath Control, mss zelfbouw...

- de nieuwe versie zal het eenvoudiger maken om Respiro met keyboard te spelen...we gaan de huidige instrumenten verbeteren en indien mogelijk ook uitbreiden.

- ook even vermelden dat wij ook aan een nieuwe generatie breath controller werken. Infeite is het veel meer dan een breath controller. Doel is tegen Q4-2019 een crowdfunding te starten om budget op te bouwen om een eerste productie badge op de markt te brengen. We zijn actief aan het prototypen en stresstesten... Patenten zijn onderweg. In het kort, dit zijn de specs
- highly sensitive breath in + out measurement (4000 samples a second)
- tongue position
- oral cavity measurement
- lower lip position
- adjustable airflow
- on board midi processing
- highspeed USB
- all parameters - fully customisable (curves, cc assignment, min/max etc)
- upgradable firmware
- no moving parts

Het mondstuk is ongeveer zo groot als een luciferdoosje met een extra neusje.
Het mondstuk moet het leren bespelen (zoals een echt mondstuk) en het kan "groeien" door parameters meet gevoelig in te stellen...
Het komt met een adjustable neck-unit (beetje concept van een mondharmonica, maar handiger)
Respiro is een synth welke optimaal gaat werken voor dit mondstuk...

Watch this space....
 
ik vind het een mooi ding hoor. ook met modwheel is dat best lekker te bespelen. komt er ook ooit een AAX versie van?
 
Tof dit te horen....

Ja, we hebben zeker plannen voor AAX .... .veel plannen ... maar niet genoeg uren in een dag .... maar we gaan er voor ;-)
 
Ik vroeg me af waarom hij is uitgebracht als vst3 en niet als vst2, in sommige gevallen is de laatste wat meer compatibel.
 
Heel goede vraag. En de reden is eenvoudig. Yamaha/Steinberg zijn gestopt met het overhandigen van VST2 licenses aan nieuwe plug-in ontwikkelaars, dus heeft heb ik (Imoxplus) geen authorisatie om een VST2 formaat bij te voegen.
Steinberg/Yamaha forceren VST3 als nieuwe standaard. Dit is dus geen cadeau. Maar ja...
 
...de nieuwe versie zal het eenvoudiger maken om Respiro met keyboard te spelen...
Mooi nieuws. Aan welke verbeteringen moet ik denken? Ik heb trouwens al geprobeerd Cubase zo te programmeren dat de pressure assign controller omgezet wordt naar velocity. Helaas lukte dit niet, misschien ligt het aan mijn programmeeronkunde.
 
..Ik heb trouwens al geprobeerd Cubase zo te programmeren dat de pressure assign controller omgezet wordt naar velocity. Helaas lukte dit niet, misschien ligt het aan mijn programmeeronkunde.
Pressure is aftertouch en die komt qua opvolging van midi-commando's na de velocity, dus hoe wil je deze dan omzetten ?
 
hmm.... Reason Rack format, dit zal helemaal niet eenvoudig zijn en momenteel niet op onze roadmap.
 
Pressure is aftertouch en die komt qua opvolging van midi-commando's na de velocity, dus hoe wil je deze dan omzetten ?
Pressure assign op de Respiro staat standaard op CC2. Op het Steinbergforum had iemand gepost hoe je in Cubase velocity naar CC's kan omzetten. Dus ik heb geprobeerd in de input transformer van een midi track de inkomende velocity om te zetten naar CC2. Zo heb je de aanslaggevoeligheid terug, helaas zonder de dynamiek van bijvoorbeeld de blaasaanzet. Dit is dus helaas niet gelukt; de pressure assign van Respiro staat dus op een vaste waarde bij mij. Mocht ik ooit betere keyboardvaardigheden krijgen, dan koppel ik pressure assign aan het modulatiewiel (CC1). Of ik koop een breath controller...
 
Pressure assign op de Respiro staat standaard op CC2. Op het Steinbergforum had iemand gepost hoe je in Cubase velocity naar CC's kan omzetten. Dus ik heb geprobeerd in de input transformer van een midi track de inkomende velocity om te zetten naar CC2. Zo heb je de aanslaggevoeligheid terug, helaas zonder de dynamiek van bijvoorbeeld de blaasaanzet. Dit is dus helaas niet gelukt; de pressure assign van Respiro staat dus op een vaste waarde bij mij. Mocht ik ooit betere keyboardvaardigheden krijgen, dan koppel ik pressure assign aan het modulatiewiel (CC1). Of ik koop een breath controller...

Volgens mij bedoelt audiocollage te zeggen dat de velocity per noot/aanslag verstuurd wordt. Dat betekent dat gedurende de hele noot dezelfde velocity waarde wordt gebruikt... en dat dus ook naar de pressure assign op Respiro. Het idee is juist dat je NA de aanslag nog die invloed wilt uitoefenen (harder/zachter blazen). Dus inderdaad aan je modulatie-wiel koppelen kan het gewenste effect geven maar vereist inderdaad de nodige handigheid om je wiel te bedienen. Wat ideaal is in een DAW (Cubase) is om eerst gewoon de melodie in te spelen met al je handen die je daarvoor nodig hebt en daarna nog een take eroverheen waarbij je alleen met je modwheel de nodige adem-controle inspeelt... ik ben zelf ook geen behendig keyboard speler en doe ook vaak meerdere takes over elkaar heen. Ik kan bijvoorbeeld moeilijk met mijn linkerhand een baslijn in de maat spelen terwijl mijn andere hand iets anders aan het doen is. Ik doe dat gewoon in twee keer. Eerst de bas... daarna de melodie lijn. Dat is een beperking in die zin dat ik nooit "live" zal kunnen spelen maar is voor mij geen beperking want geen ambitie die kant op ;-)

Veel plezier met uitproberen. Ik ben ervan overtuigd dat je een manier gaat vinden om het voor jou "prettig" en "werkbaar" te krijgen.
 
Back
Top