Korg Nu:Tekt - De geboorte van een compleet ecosysteem voor ontwikkelaars?

Click image for larger version  Name:	korg-nutekt-top.jpg Views:	1 Size:	76,1 KB ID:	3683857


Vertaling van het item op de site van:
Notes from a Nebula


Bij Superbooth 2019 heeft KORG de Nu: Tekt digitale DIY-synthesizer geïntroduceerd.

Het idee zelf is prachtig, maar een belangrijk aspect in deze eerste paar uur en dagen lijkt te worden over het hoofd gezien door de meeste, zo niet alle eerste rapporten.

De digitale engine in de kleine module is eigenlijk de enige in het vlaggenschip van de Prologue en de Minilogue XD. De enorme betekenis van het feit dat gebruikers hun eigen algoritmen voor elke digitale oscillator kunnen schrijven of het effect dat ze kunnen bedenken was revolutionair en werd ook op deze blog behandeld toen Prologue uitkwam.

Laten we ons echter ook nog een moment voorstellen dat dit kleine doosje plezier in principe een relatief goedkoop ontwikkelaarplatform kan zijn voor iedereen die nog geen eigenaar is, er niet over nadenkt om in de wereld te duiken of niet in de wereld kon duiken. van echte synthesizertoetsenborden tot nu toe.

Iedereen van technisch onderlegde kinderen in scholen tot erudiete tech-enthousiastelingen die de wereld van geluidssynthese en -verwerking naderen, kunnen deze kleine synth gebruiken - en oscillatoren en effecten ontwikkelen die bruikbaar zijn in zelfs vlaggenschip-synths. Het potentieel voor ideeënuitwisseling en -ontwikkeling is eindeloos.

Als er eenmaal iets is dat werkt, kan het direct worden overgezet naar de multi-engine van het vlaggenschip van de Prologue synth, of naar de Minilogue XD die in feite dezelfde meermotorige delen.

Dit zou wel eens het apparaat kunnen zijn dat mogelijk de geboorte van een heel ecosysteem en hele ontwikkelaargemeenschappen veroorzaakt.


Je hebt misschien nog geen Korg-synthesizer, maar je kunt synthese- of verwerkingsmodules ontwikkelen die daadwerkelijk kunnen worden gebruikt op de "grote" Korg-meermotorige synths die hierboven zijn genoemd.

 
Laatst gewijzigd:
Het idee van een ontwikkelaars platform is leuk,.. maar ik ken geen grotere hobby, waarbij al zoveel door mensen zelf gedaan word, dat ik in die spreuk niet echt heil zie...

Sphero (Robots) gooit het over dezelfde boeg, maar dat loopt volgens mij ook langzaam door,...


Wel tof dat ook mensen met een kleiner budget ook met goed materiaal kunnen werken :okdan:
 
Korg en veel andere fabrikanten willen dat maar al te graag, dat hun platform de basis wordt voor een heel ecosysteem waar iedereen eigen creatieve ideeen op bouwt. Maar ik vraag me toch af waarom ik me als knutselaar aan Korg zou verbinden als er al volop van dit soort platformen zijn waar ik niet gebonden ben aan de hardware die Korg wil uitbrengen.

Iets als dit https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_Audio.html is echt niet veel moeilijker en daarmee kan ik als ik echt iets gaafs heb gemaakt ook eigen hardware bouwen en verkopen, veel eurorack bouwers gebruiken dit al.
Of als je net begint, dan is iets als het Arduino platform waar duizenden open source ontwikkelaars al aan bijdragen een veel makkelijker uitgebreider en minder beperkend platform.

Volgens heeft Korg voor de Prologue en Minilogue al wat ontwikkelaars al dan niet tegen betaling mooie oscillator algoritmes laten bouwen. En er zullen vast nog wel een paar mensen leuke bijdragen leveren, dus voor een gemiddelde gebruiker zal er genoeg leuks zijn om mee te spelen. Maar ik verwacht niet dat dit heel groot gaat worden.
 
Back
Top