Novation Summit?

Deze foto werd vanochtend in de Peak groep op Facebook geplaatst.
Dat klinkt in ieder geval interessant....
 

Attachments

  • 59533632_2186867361389349_148312728333713408_n.jpg
    59533632_2186867361389349_148312728333713408_n.jpg
    69,6 KB · Bekeken: 312
Thanks! Ben heel benieuwd naar je Peak patches! Als die iets in de richting komen van de patches die je voor de Summit hebt gemaakt wordt ik heel blij :D Heb vanavond die demo's nog eens over goeie speakers geluisterd en damn dat was lekker! vooral die 1e vond ik super. Kan haast niet geloven dat dat allemaal in 1 opname uit die Summit is gekomen?!

Ja met die bitrimbaliteit/layeren kan je echt mega vloeiende dikke soundscapes maken, gewoon ook hele tracks in one go...bv Dat eerste gedeelte in Summit demo 3 is allemaal 1 gesplitte multisound uit 2 patches: De PWM melodie en die 'haunting' SID string op de achtergrond is 1 patch waarbij 1 van de 3 oscillators niet gepitchtracked word door het keyboard maar de hele tijd in en uit faded (dat kan je met de PEAK ook doen dus, en wat een coole functie dat je de oscillatoren individueel op elke gewenste noot kan laten dronen!) . Die patch zit op het onderste deel van het keyboard en wordt MIDI gesueqenced en op het hogere gedeelte van het keyboard speel ik een andere beetje oberheim achtige space brassy patch met de hand. En met al die knoppen en keyboard met aftertouch en velocity zit je helemaal te spacen dan ;)
 
Owja wat ook supercool is bij de PEAK en SUMMIT is dat als je de Delay op maximum zet je gewoon een looper functie krijgt soort van - die niet heel modderig wordt - maar waar je een echt een hele muur van geluid mee kan maken of infinite spacejamdrones: in de SUMMIT 2 demo gebeurd dat in het midden ergens als die bleepjes beginnen, Hier begin ik met een ritmisch geluid zodat ik het tempo kan bepalen en dan een soort riffje kan spelen - vanaf die bleepjes riff is de verdere opname alleen 1 patch op die looper die continue transmorphed in nieuwe sounds - die live met de knoppen worden geprogrameerd en worden gespeeld met het keyboard. Die delay loop neemt ook alle sweeps op enzo natuurlijk - dit is dus 1 patch! wat betekend dat je dat ook met een PEAK kan doen!
 
Ik heb hier een 'proto' Summit sinds een weekje om wat van de fabrieks presets te programmeren (waar ik natuurlijk heel blij van wordt ;) ) ik ben natuurlijk een beetje biased maar het is een echt een dikke synth, zoveel mooie sweetspots en een prachtige klankkleur waar je alle kanten mee op kan. Petje af voor die Chris Hugget! Ik heb wat audio opgenomen en op mijn website gezet als MP3tjes gewoon wat gepiel om een beetje te showen en natuurlijk wat fotos :) check http://www.legowelt.org Alle audio is puur uit de Summit, geen external audio FX etc.


Hele toffe demo Danny! Novation mag die summit wel bij je laten staan. ;) gaat bij mij zeker op de wishlist!
 
Nou, ik kon het niet laten en ben toch maar voor dit vlaggenschip gegaan. Van alle vergelijkbare instrumenten stak deze er qua demos, specs en looks boven uit in mijn boekje.
Nu kan het wachten beginnen.


Wat ik wel mooi vind is dat Novation voor hun librarian niet een of andere tooltje hebben dat je moet installeren en dan alleen op windows/mac werkt (en eventueel allerlei driver issues heeft etc.), maar dat het via een webpagina gaat die ook makkelijk door hun geupdate kan worden.
Nadelen zijn dan natuurlijk dat je er voor online moet zijn en een account bij Novation moet aanmaken om in te loggen enzo. Qua compatibiliteit geeft dat hopelijk wel een stuk minder issues.
 
De dozenschuiver zegt "week 50", maar ik ben hier erg sceptisch over. Kan niet wachten, dus ben maar _alle_ demo videos aan het kijken die ik kan vinden :)

Hier een erg mooie ambient demo:
 
Heb ooit de supernova II rack gehad.Spijt komt altijd te laat.En weer 2dehands kopen(uitstekende staat) is zoals een naald in een .....zoeken.
 
In hoeverre lijkt de supernova II op de summit denk je? (Ik zie geen vergelijking behalve dat het toetsen heeft en ook van novation is)
 
In hoeverre lijkt de supernova II op de summit denk je? (Ik zie geen vergelijking behalve dat het toetsen heeft en ook van novation is)

Was alleen maar ter info,was a great synth
 
Nou, ik was het gezeur van Bax (week na week weer uitstel van levering) zat. Heb m'n 10% korting maar laten varen en per direct bij Thomann besteld (waar de Summit al weken op voorraad is).

Hopelijk volgende week dan eindelijk binnen :)
 
En hij is onderweg!

Geweldig, van die service waar je op kunt vertrouwen :D

(nu nog geld terug krijgen van die andere prutsers ..)
 
Wow, super ding. Hele studio voelt meteen geupgrade (alle andere synths zijn meteen jaloers hehe).

Alles voelt heel erg solide. Stevig waar stevig moet en flex (animates en multi-mode knopjes) waar je wil hebben.
De online librarian en firmware updater werken ook heel erg smooth, wat een geweldige ervaring alleen al!

smackos die patches van jou vallen na de eerste noot al erg op hoor! veel met FM en detuning lopen klooien hoor ik al. Namen als 'Droom Wolk' en 'Amatoral Concept' kunnen ook alleen van jou af komen natuurlijk ;)

Goed, ik ben de komende tijd wel zoet zeg.
 
Nou, ik was het gezeur van Bax (week na week weer uitstel van levering) zat. Heb m'n 10% korting maar laten varen en per direct bij Thomann besteld (waar de Summit al weken op voorraad is).

Hopelijk volgende week dan eindelijk binnen :)

Oh, zat jij ook in die club ? Mij Summit is gisteren toegekomen. Begin December besteld bij B omdat hij zogezegd voor de Kerst beschikbaar werd en betaald.
Kreeg dan om de haverklap meldingen over uitgestelde levering. Bij navraag lag de verantwoordelijkheid zogezegd bij de leverancier...
Heeft ook geen haar geschollen want ik zag dat ze idd bij Thomann en MSStore - kortom overal eigenlijk - op voorraad waren.
Daar zat dus wellicht een (financiële) haar in de boter... Dat zijn de trucs he : eerst bestellingen en centen binnen rijven, daarna bestellen bij de importeur.
Ik heb er ooit midden in gezeten en ken dus die praktijken...

Maar nu even ontopic : De Summit. Ik word niet snel lyrisch over een synth. Afgelopen jaar heb ik goed nagedacht over welke nieuwe synth ik zou kopen. Dat werd de Peak.
Helaas had die een probleem met CC33, maar over de klank kon ik niets dan goeds zeggen. Wel vond ik 8 stemmen te weinig. Toen ik het nieuws over de Summit hoorde was het snel beslist.
En eerlijk ? Op zich laat de klankkwaliteit me koud want elke synth, elke sound is bruikbaar. Ik heb vrienden met de Hydra, Prophet6, Kyra, Quantum en zelfs een Moog One. Dat zijn stuk voor stuk krachtige tools. De Summit heeft echter iets wat ik niet meteen etrug vind in de voornoemde toestellen en wat ik ook al in de Peak ontdekte : Een heel erg breed spectrum dat van gitzwart grauwe bijtende naar rozig romige frisse klankjes gaat. Naar mijn mening dus de beste synth sinds de release van de Virus TI reeks. Haalbaar van prijs, super van sound. Het enige dat ik mis zijn dedicated OSC Pan. Vind ik jammer.
Maar we gaan absoluut niet klagen. Dus ja, ook hier het komende jaar zoet met nieuw speelgoed...8)

(nog even ter zijde : ik kocht ook een Sledge II Black Edition. Ik heb in m'n heel leven nooit een synth zo snel terug gebracht. Handjes af. Buggy shit)
 

Attachments

  • Summit.jpg
    Summit.jpg
    97,3 KB · Bekeken: 79
Laatst gewijzigd:
Oscillator pan kan niet vanwege de architectuur lijkt me (alle 3 de oscs gaan het filter in en dan de pan sectie in).
Dedicated voice-panning zou een firmware toevoeging op de 'spread' functie zijn, wellicht dat dat ooit nog mogelijk is.

Ik heb er nu een paar daagjes mee besteed (met name de afgelopen 24 uur hehe) en ik moet zeggen dat ik ook best wel lyrisch ben. Build-kwaliteit is echt geweldig. Sound is super goed (wel uitkijken met de 3 distortion stages, want zodra je die tegelijk gebruikt kan met name de effects het niet aan en krijg je wat artifacts).

De grootste 'minpunten' zijn voor mij:
  • display/main controls links ipv midden -- ik zit er nu vaak met m'n linker hand voor als ik aan parameters tweak
  • geen interne sequencer(s) -- de arp naar buiten tov peak is natuurljik wel helemaal top
  • keybed zonder polyAT/MPE -- geen huge issue voor me gezien dit keybed wel echt geweldig is. nog nooit zoveel control op de velocity gehad
Verder is de sound echt zeer breed inderdaad, de mod-matrix induiken zou ik in de toekomst nog wel graag via een editor doen. Het is niet altijd even duidelijk hoe bepaalde routings in elkaar zitten.
Ook duurde het even voordat ik door had dat de panel-modulatie settings los van de 16-slot mod-matrix zijn.

Een leuke toekomstige upgrade zou nog kunnen zijn dat de 2 engines elkaar kunnen moduleren via een extra matrix, of dat je iig bepaalde modulators tussen de engines kunt syncen of iets dergelijks.

Verder heb ik nu misschien nog niet 1% van dit beestje ontdekt. Kom in ieder geval al snel op leuke sweetspots dus ben voorlopig zeker wel zoet :D
 
Laatst gewijzigd:
wel uitkijken met de 3 distortion stages, want zodra je die tegelijk gebruikt kan met name de effects het niet aan en krijg je wat artifacts

Correctie op mezelf :D Dit komt door de summing mixer/VCA Gain. Als voices bij elkaar gesummed worden kan de output best wel 'heet' worden.
Staat ook een waarschuwing van in de manual:

Summit is capable of producing levels in the mixer section that can clip if all sources are turned up to maximum. It may be necessary to balance the levels either by turning the sources down or by reducing the VCA Gain control 43 to ensure that audible clipping does not occur.
 
Wat ik een minpunt én onbegrijpelijk vind is het volgende : Je kiest een Multipatch maar kan dan niet zien welke singe patches (A&B) daar in zitten ??
Sterker nog, zo staat het ook erg tegenstrijdig in de manual op jawel, Pag. 13(!):stupid

"Press the MULTIPART CONTROL buttons A or B to see the Patch for each part. Note that they are all shown as occupying Bank A, Patch 000.
(Huh ??? Eerst schrijven ze dat je de buttons A/B moet indrukken om de single patch te zien om vervolgens te zeggen dat die allemaal op BANK A 000 staan en dat is idd ook zo ??)
En dan dit :

This is to allow you to select an alternative single patch to modify the overall sound of the Multi Patch."
Nou, dat weet m'n gat (lees kont voor de Nederlanders) ook.

Zodra je in de Multi voor A of B een andere sound kiest, dan zie je perfect welke 2 sounds in de Multi Patch zitten als je op de A/B drukt Maar dus niet als je de Factory Multiy Patches kiest.
Maw, welke Multi Patch je ook kiest, je ziet steeds Bank A, Patch 000. Very, very strange. Waar is dat nou in hemelsnaam goed voor ? ( ik denk dus eerder een foutje en een idiote uitleg hierboven om dat te maskeren...) Heb Novation dat dus al laten weten en gevraagd om revisie bij volgende firm update.

Wat me ook niet lukt is de Midi Local OFF saven in de Settings. Die staat na opstart steeds weer op 'ON' mode... ? De rest van de settings lukt wel. very odd.

Verder dikke vette synth met dixit sound !!
 
Laatst gewijzigd:
De factory multi-patches bestaan dan ook niet (perse) uit bestaande single-patches.
Dit vind ik eigenlijk wel tof, want anders was het alleen maar copy-paste geweest.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, zodra je bijv. zelf een multi-patch maakt van 2 bestaande single patches, dan zie je nog wel de oorspronkelijke naam, maar klopt de patch-locatie niet meer.
Maar meer dan de naam is er geen link natuurlijk. Zodra je de patch(es) gaat editten dan is dat in de multi-patch, en gelukkig _niet_ de originele single patches! Zie het als een hard-copy en niet als soft-link.

Beetje gek qua UI dus, maar wel heel erg begrijpelijk.

Dat je Midi Local OFF altijd uit wil hebben ... waarom heb je dan een synth gekocht? :P
 
De factory multi-patches bestaan dan ook niet (perse) uit bestaande single-patches.
Dit vind ik eigenlijk wel tof, want anders was het alleen maar copy-paste geweest.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, zodra je bijv. zelf een multi-patch maakt van 2 bestaande single patches, dan zie je nog wel de oorspronkelijke naam, maar klopt de patch-locatie niet meer.
Maar meer dan de naam is er geen link natuurlijk. Zodra je de patch(es) gaat editten dan is dat in de multi-patch, en gelukkig _niet_ de originele single patches! Zie het als een hard-copy en niet als soft-link.

Beetje gek qua UI dus, maar wel heel erg begrijpelijk.
Ik wou dat mijn System-8 een vergelijkbare multi mode had als de Summit! In tegenstelling; bij de S8 is het wel letterlijk een verwijzing naar de oorspronkelijk patch, dus als die wordt aangepast, is hij in je multi (heet performance overigens) ook aangepast..
 
^ zie, dat is helemaal niet handig :P

Op zich zouden ze de UI wel iets duidelijker kunnen maken, want nu 'lijkt' het net alsof er verwezen wordt naar een locatie voor de single-patches.
 
^ zie, dat is helemaal niet handig :P

Op zich zouden ze de UI wel iets duidelijker kunnen maken, want nu 'lijkt' het net alsof er verwezen wordt naar een locatie voor de single-patches.

Niet zozeer dat, dan wel over hetgeen ze zelf in de manual schrijven. Lees goed. Dat is pas een tegenstelling. Eerst zeggen ze "press A/B to see the patches" (dat werkt dus niet) om vervolgens iets totaal tegegesteld te zeggen, nl dat in Multi (A/B) allemaal Bank A Patch 000 vertonen. (dat klopt idd) En dat dan verdoezelen ze dan snel door te zeggen "this allows you to select an alternative single patch" Al sjans dat die A/B knoppen daarvoor dienen...:stupid
Je ziet trouwens duidelijk de LED's verspringen als je A of B kiest. In de display gebeurt er echter niks. Tot je zelf een Multi aanmaakt waarbij je een single patch aan A en B toewijst, en dan werkt het plots wel.
Dan zie je wel welke patch (naam) er in de respectievelijke A/B afdeling zitten (opletten dat je wel degelijk in PAG 2 van Mulit Mode zit !!) Maaaarrrrr :

Ik ken tig andere synths waar het wel zo werkt en dat is niets bijzonder. Dat werkt zo bij Access, Alesis, Akai, Roland, Yamaha, Korg...
Stel je voor dat ik op mijn JD990 niet kan zien welke single patches in een Multi zitten...wooops. In dit geval dus wel en ik heb het al aan Novation laten weten. Nog geen antwoord gekregen maar uit ervaring met hun Peak leert me dat
ze niet happig zijn om snel te antwoorden op van die kleine ongemakjes.

Ik heb zonet gemerkt dat ik de single patches maar even te zien krijg nadat ik ze heb veranderd. Luttele seconden daarna blijft in het display de laatst gekozen patch in staan, hoezeer ik ook op de A/B swith druk...
Afzetten > opzetten en het werkt weer wel...
Straffer nog, na uitvoerig testen blijkt hij ook sommige Multi's niet te onthouden. Het werkt schijnbaar wel zonder USB verbinding...
USB hot pluggen > Summit doet niets meer. Opnieuw aan en afzetten.

Sorry, volgens mij gewoon OS die niet 100% afgewerkt is of mijn synth is wat buggy. (zie ook bv Sledge, sommige users hebben probs, anderen totaal niet)
Je gaat me toch niet wijsmaken dat de heren ingenieurs bij Novation niet slimmer dan dat zijn en dat zo hebben voorzien?

En, de patches in de Multi Mode verwijzen wel naar de Single patches. Scroll maar eens door die single patches (A/B) in Multi Mode en kijk naar de corresponderende Bank en Patch nummer, ga dan naar Singe Mode en kies diezelfde Bank (ABCD- en Patch n°....exact the same patch / naam als in de Multi.

Maar meer dan de naam is er geen link natuurlijk. Zodra je de patch(es) gaat editten dan is dat in de multi-patch, en gelukkig _niet_ de originele single patches! Zie het als een hard-copy en niet als soft-link.

Da's een kwestie van approach en geheugens. Trouwens, zonet had mijn Summit kuren en kon ik geen Multi Patch saven. Wel de naam, maar niet de single patches. >> Toestel afgezet en na herstart lukte het wel.
Soms blijft ook m'n sustain hangen...

Maar verder geen kritiek. De Summit is klinkt TOP. Gelukkig.

Dat je Midi Local OFF altijd uit wil hebben ... waarom heb je dan een synth gekocht? :P

Euh... mijn Summit hangt Midi I<>O aan de AMT 8 Interface > Logic Pro. Wil je parameter changes kunnen zenden en ontvangen dan moet je Local op Off staan, want anders heb je MIDI loop in Single Mode met soms nare gevolgen vandien. En secundo, mijn Summit is ook Master klavier en als ik één van mijn 10 anders synth modules wil bespelen, zou de Summit bij Local ON ook steeds mee klinken.
Da's basic Midi knowledge of vergis ik me...? ;)


1 UUR LATER - OS opnieuw geïnstalleerd. Computer terug opgestart.
Nu nog sterker. Ik zie nu (soms) wel de Singel patches (enkel naam) via A/B switch in Multi Mode. Das dan helemaal :? maar wel positief. :D
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top