Behringer DS 80 (Yamaha CS 80) & vraag om feedback

Ben benieuwd.

Around a month ago we acquired an original and long extinct CS80 and ever since we've been working on coming up with our own DS80 version.
Please bear in mind that this will be a design study only and we love to get your feedback before we decide how to move forward. We will be sharing our design in the next few days. Fasten your seatbelts.

Click image for larger version  Name:	59492867_10157323017203914_1881736987556184064_n.jpg Views:	871 Size:	97,7 KB ID:	3683214
 
Last edited by a moderator:
Dat de klank niet één op één met de CS80 over zou komen, vind ik persoonlijk niet zo erg

Het moet in de eerste plaats goed klinken. Maar Behringer zal toch een stevige krachttoer mogen doen om hem als een oude (poly)synth te laten klinken. Het karakter van die oude designs blijkt toch erg moeilijk te vangen als je het met moderne componenten en technieken nabouwt. Korg heeft zelf hun eigen 700 filter nagebouwd en kwam niet eens in de buurt. En dan zeker bij een CS die toch een zekere neiging heeft om wat metalig/nasaal te klinken, moet je erg goed opletten dat je synth niet gewoon koud en dun wordt.

Enfin, hopen op een goede synth dus en eentje die zijn eigen plaats verdient. Want het zou wat jammer zijn als het een Deepmind wordt die eruit ziet als een CS. Al is goede poly aftertouch op zich al een fantastische manier om leven in je klank te krijgen.
 
Ik hoop op een rack versie en niet alleen poly after touch maar mpe+.
Dan de Osmose eraan en gaaaaan.
Deckard dream klinkt erg goed. Het is geen cs80 maar komt in de buurt en al met al klinkt dees erg mooi.
Als de DS80 die kant op zal gaan ben ik er content mee.
 
Update: DS-80 Round 3. We have been carefully listening to your suggestions and change requests and come up with a new design.
And yes we're aiming for Poly-Aftertouch.
Please share your thoughts. Uli

HELP !

dat laatste design laat een pitchbend en modulation wheel zien...Yakkes!

Dit gaat helemaal de verkeerde kant op zo. Kan iemand die Ulli even bellen dat ie die moet weg laten.

En die sliders voor de performance controllers (m.a.w. alles links en rechts van die preset buttons in het midden) die lijken op schuifknoppen.
Het mooie van de CS 50/60/80 series is dat dat hendeltjes zijn die je met relatief weinig kracht in de vinger van hoogste naar laagste stand kunt brengen (of omgekeerd) voor onmiddelijk effect. Voor de 2 programmeer channels zullen deze schuiven wel OK zijn verder.

Maar die pitchbend/ modulation wheels moeten accuut verdwijnen om plaats te maken voor iets zinvols.
 
Maar die pitchbend/ modulation wheels moeten accuut verdwijnen om plaats te maken voor iets zinvols.

Wat wil je daar voor in de plaats zien dan? Ik gebruik pitchbend en modwheels heel vaak.

expressie pedalen en split patch mogelijkheid wil ik wel zien.
 
Wat wil je daar voor in de plaats zien dan? Ik gebruik pitchbend en modwheels heel vaak.

expressie pedalen en split patch mogelijkheid wil ik wel zien.

Nou, het ziet er naar uit dat ze ofwel de footswitch sliders zijn vergeten, of dat deze worden overgenomen door de sustain en portamento/glissando sliders daar linksboven, toe te passen na eerst een knop in te drukken of zo, om ruimte te besparen. het is niet te lezen wat daar staat. Dus die extra 2 sliders zou al een betere keuze zijn.

Behringer heeft de neiging om van iedere release obvious zaken te implementeren zoals pitchbend en modulation en zo te zien ook weer een soortement van sequencer met rec en play buttons. Ik zou zeggen, laten we ieder apparaat karakteristiek/ authentiek houden. Op zich niets mis mee zolang het maar te gebruiken zal zijn op de authentieke manier en alles per default gewoon moet zijn zoals het was. Dus niet via menu diving op een display een soort matrix gaan introduceren of zo.

Met de ribbon controller (indien goed geimplementeerd) buig je noten op de 'CS' manier. Het is niet alleen de klank maar ook de manier waarop de noten worden bewogen dat de CS karakteristiek maakt. Pitchbend heeft een totaal ander karakter.

De CS80 is een performance instrument waarbij je niet moet gaan nadenken van, waarom doet de ribbon het niet ....oh ja, ik moet eerst die knop indrukken om 'm niet het filter maar pitch te laten beinvloeden (bijvoorbeeld). Ieder 'keuze' knop bedoeld om een andere controller iets anders te laten doen dan zijn default betekent eventuele verwarring en dus loss of 'directness'.

Belangrijk zal ook zijn hoe die schuifknoppen worden afgesteld. Veel beweging is nodig voor weinig verandering.
 
Knap design en die pitch en mod wheel zijn perfect,ribon zit er ook op,meer moet dat niet zijn.

Het ziet er niet naar uit dat die cheap gaat worden,als die gaaf klinkt maakt het niet veel uit.
 
Ik zou zeggen, laten we ieder apparaat karakteristiek/ authentiek houden.

Dan zou ik ook willen voorstellen om er gelijk 95 kilo aan gewicht toe te voegen zodat ook de ’authentieke deel’ voor de roadies behouden blijft.

oeh, en dan ook een automatische drift (afwijking separaat per oscillator instelbaar) per 1/2 graad temperatuur afwijking... 8)
 
Dan zou ik ook willen voorstellen om er gelijk 95 kilo aan gewicht toe te voegen zodat ook de ’authentieke deel’ voor de roadies behouden blijft.

oeh, en dan ook een automatische drift (afwijking separaat per oscillator instelbaar) per 1/2 graad temperatuur afwijking... 8)

Nee, niet de nadelen daarvan wat vroeger kennelijk nou eenmaal niet anders kon zoals een voeding van 50 kg en onbetrouwbare pitch. Alleen de voordelen. de originele out-of-the-box filosofie van het ontwerp. het idee van een intuitieve performance synth.

Waarom een pitchbend wheel als er al een ribbon controller op zit die dat zelfde kan maar dan beter/interessanter ? Je zet op een Arp Odyssey toch ook geen pitchbend wheel erbij naast de proportianal pitch bend?

En een modulation wheel ernaast om ...... ja om wat te doen precies? terwijl je al een uitgebreide LFO sectie hebt van4 sliders, en 2 master sliders voor cutoff en resonance?

Het doet afbreuk aan het oorspronkelijke karakter en het valt ook niet te verdedigen als 'verbetering'. Het is eenheidsworst maken van iets aparts. En als het betekent dat andere zaken op elkaar gekrampt moeten worden wegens daardoor ontstane ruimte gebrek dan lijkt me dat een verkeerde stap.

Het ziet er voor de rest wel heel mooi uit hoor. Nou maar hopen dat ie moet gaan doen wat ie moet doen en klinkt als ie moet klinken en dat de prijs redelijk zal worden.
 
bij Behringer zou het raadspelletje moeten zijn: wanneer kan ik de 909 kopen......3...2...1..place your bets!
 
bij Behringer zou het raadspelletje moeten zijn: wanneer kan ik de 909 kopen......3...2...1..place your bets!

rond 9 september waarschijnlijk, of later . Maakt eigenlijk ook niet echt uit ;)
 
Hoeveel onuitgebrachte producten heeft Behringer ondertussen wel niet ge-teased :D
 
Het lijstje op Amazona van alle projecten is lang. Op die FB-pagina zegt Behringer dat ze "officially started to work" hieraan. Misschien hebben ze "onofficieel" al heel wat werk gedaan, in dat lijstje van Amazona schat men de vooruitgang van dit project op 40%. Maar dat kan in werkelijkheid best 'ns een stuk kleiner zijn, denk ik zo...
 
Dat lijstje van Amazona slaat niet echt ergens op, die pakken geloof ik ieder (half) gerucht al mee.

Ik vond deze wel grappig op de FB van Behringer - "stairway to heaven":
116235188_10158674566548914_7904123511339279798_n.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Hoop het dat ze ermee uit komen ,nog liever eigenlijk met een ems synthi natuurgetrouwe clone
maar toch , eerst zien , dan geloven
( beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht )
 
Hoop liever een ems synthi natuurgetrouwe clone....
( beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht )
Nou je kan bijna zonder lokfluit op eendenjacht met al die teasers van Behringer...

Zelf zou ik graag een (semi)modulaire rackversie van een CS15 of 30 in 6U zien...
Misschien niet de meest spannendste synth maar ik heb een zwak voor de CS15....
Alles boven de CS30 komt imo pas tot zn recht bij een toetsenist... en dat ben ik niet :)

Jij hebt toch een AKS meen ik me te herrinneren?
 
Back
Top