Behringer DS 80 (Yamaha CS 80) & vraag om feedback

Ben benieuwd.

Around a month ago we acquired an original and long extinct CS80 and ever since we've been working on coming up with our own DS80 version.
Please bear in mind that this will be a design study only and we love to get your feedback before we decide how to move forward. We will be sharing our design in the next few days. Fasten your seatbelts.

Click image for larger version  Name:	59492867_10157323017203914_1881736987556184064_n.jpg Views:	871 Size:	97,7 KB ID:	3683214
 
Last edited by a moderator:
Ah, ze willen hem toch gaan maken dus? Cool :)

"maken" is nogal een rekbaar begrip bij Behringers' synth divisie momenteel, bv de 808 en 909, de Odyssey en de Pro One zijn nog steeds niet van de productielijn gekomen.
 
Never say never. Zij hoeven echter geen uitgebreide R&D meer te doen want ze hebben 'm al eens gemaakt.
Nu ja, Behr... ook niet, die copiëren meestal alleen maar ;{... en daardoor richten ze zich prijsgewijs ook op.... juist, energy-drinkende pubers :dubbel:.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Never say never. Zij hoeven echter geen uitgebreide R&D meer te doen want ze hebben 'm al eens gemaakt.

Don’t get your hopes up! De gehele analoge productielijn + engineers zijn al bijna 40 jaar vertrokken bij Yamaha. Iedereen met enige interne kennis uit die periode is overleden of dement. Roland heeft hetzelfde probleem.

Dus een zeer grote kans dat Yamaha zijn eigen design moet reverse engineren. Of at best zijn eigen blauwdrukken opnieuw moet researchen om tot iets van een product te komen.
 
Don’t get your hopes up! De gehele analoge productielijn + engineers zijn al bijna 40 jaar vertrokken bij Yamaha. Iedereen met enige interne kennis uit die periode is overleden of dement. Roland heeft hetzelfde probleem.

Dus een zeer grote kans dat Yamaha zijn eigen design moet reverse engineren. Of at best zijn eigen blauwdrukken opnieuw moet researchen om tot iets van een product te komen.

Precies! Behringer is al een jaar of 2-3 R&D op dit gebied aan het doen en ik denk dat ze inmiddels een gigantische voorsprong hebben op bv. Roland en Yamaha. Mocht Yamaha iets analoogs gaan doen, dan zullen ze waarschijnlijk net als Roland een bedrijf moeten inhuren (SE en Malekko in het geval van Roland). Het hele idee dat je zo'n clone zo maar even uit de hoge hoed tovert, lijkt me grote onzin.
 
Don’t get your hopes up! De gehele analoge productielijn + engineers zijn al bijna 40 jaar vertrokken bij Yamaha. Iedereen met enige interne kennis uit die periode is overleden of dement. Roland heeft hetzelfde probleem.

Dus een zeer grote kans dat Yamaha zijn eigen design moet reverse engineren. Of at best zijn eigen blauwdrukken opnieuw moet researchen om tot iets van een product te komen.

En dan is nog maar de vraag in hoeverre bepaalde componenten nog beschikbaar zijn en of bepaalde productieprocessen nog mogelijk/wenselijk zijn. De kans dat ze ergens een paar tekeningen uit een kast halen en de lopende band laten draaien lijkt me bijzonder klein, al is het maar omdat Yamaha in tijden niets analoogs meer heeft gebouwd.
 
Benieuwd hoe ze het gaan aanpakken met die custom IC's die in de originele zitten.

Voor de synth engine IC's ga ik ervan uit dat ze gewoon CEMs nemen inplaats van de Yamaha IG IC's te reverse engineeren.
De functies van de YM26600/YM26700 IC's op het KAS board kun je waarschijnlijk met een FPGA opvangen.

Ik ga deze ontwikkeling in ieder geval in de gaten houden. Als ze het keyboard gewogen gaan maken mét polyfone aftertouch dan ben ik zeker geinteresseerd.
 
Met zoveel sliders gaat dit ook bij Behringer nooit echt goedkoop worden.

En ik blijf het nog maar zeggen in elk Behringer topic: IK WIL ALLEEN EEN SYNTHI!
 
Of bepaalde componenten nog beschikbaar zijn hoef je je niet af te vragen. De VCA's, VCF's, EG's VCO's en WSC’’'s zijn, van wat ik begrepen heb, allemaal gemaakt met o.a. custom chips en aangezien in ieder geval de VCO en VCF aan de basis liggen van het geluidskarakter van een synth, zal Behringer hier nog een aardige kluif aan krijgen (om maar niet te spreken over de keyboard uitlezing, alhoewel dat tegenwoordig prima met moderne componenten te doen is).

Ik verwacht niet dat deze synth binnen 1 jaar op de markt is. Aan de andere kant is het wel interessant om de ontwikkeling hiervan enigszins te kunnen volgen (dat het niet een kwestie is van het pleuren van een printplaat met een paar VCO/VCF chips en een keyboard in een behuizing).

JurgeN
 
Als ze het relatief eenvoudig willen houden, maken ze hem CEM based. In combinatie met de expressiemogelijkheden van de CS kan dat een boeiende synth geven, hoewel geen echte kloon. Maar goed, veel is mogelijk bij Behringer dus mogelijk maken ze ook gewoon de custom chips na. Ze kunnen er per DS80 meteen een bult in kwijt.

Die 4 geheugenplaatsen met sliders zijn geinig, maar ik had het toch liever op de moderne manier gezien. Wat de boel mogelijk wel weer een eind complexer maakt.
 
Als je CEMs pakt wordt het "gewoon" een Deckard's Dream met toetsen en dan heb je het hele gedoe met het analoge geheugen niet nodig, omdat de DD dat ook niet heeft.

Me dunkt dat zo'n voice board eigenlijk gewoon op een DDR3-SIMM formaat zou moeten passen met SMT, zoals ook in de Prophet 6 en OB6. De I en II van de CS80 kun je beter zien als een gelaagde 16-voice CS60 dan een 2-osc 8-voice CS80. Scott Rider van Old Crow schijnt deze bordjes al te hebben gekloond...
 
Ik ga deze ontwikkeling in ieder geval in de gaten houden. Als ze het keyboard gewogen gaan maken mét polyfone aftertouch dan ben ik zeker geinteresseerd.


De versie 2 mockup van de DS80 is nu te zien op Beheringer's Spaceboek. Ik kon niet nalaten om er wat commentaar op te geven


DS80.jpg
 

Attachments

  • DS80.jpg
    DS80.jpg
    52,5 KB · Bekeken: 109
Ben ik nou de enige die de CS80 een overrated synth vind?

**verstopt zichzelf snel in hoekje**
 
Ben ik nou de enige die de CS80 een overrated synth vind?

**verstopt zichzelf snel in hoekje**

Als je zelf ooit op een fysieke CS80 hebt gespeeld en tot het besluit bent gekomen dat het gewoon je ding niet is dan mag je dat van me vinden ;)
 
Ik heb er ooit wel eens eentje aangeraakt maar ik vond hem vooral een beetje muf ruiken.
 
Ik heb er weleens eentje gezien van heel dichtbij, telt dat ook?
 
Back
Top