Moog Matriarch

moog released een grote broer (zus) van de grandmother - de moog matriarch!

specs:

VOICE MODE: Mono, duo, and 4-note paraphonic playability
ANALOG DELAY: Stereo analog delay w/ up to 700ms of MIDI sync-able stereo or ping/pong style repeats
SEQUENCER: 256 step sequencer w/ up to 4 notes per step and 12 stored patterns. Can be decoupled from Matriarch to independently sequence external gear.
ARPEGGIATOR: Arpeggiator with selectable modes (Order, Forward/Backward, Random).
SEMI-MODULAR DESIGN:Semi-modular analog synthesizer - no patching required.
MODULAR CAPABILITIES: 90 modular patch points for endless exploration
KEYBOARD: Expressive 49-note Fatar keyboard w/ patchable velocity and aftertouch.
ANALOG OSCILLATORS: 4 analog oscillators w/ selectable waveshape and hard sync per-oscillator.
LFO: Full-range analog LFO with 6 selectable waveshapes.
LADDER FILTERS: Dual analog filters with parallel (HP/LP), stereo (LP/LP), and series (HP/LP) modes available.
ENVELOPE GENERATORS: Dual analog ADSR envelopes.
VOLTAGE CONTROLLED AMPLIFIERS: Dual analog VCAs.
ATTENUATORS: 3x bipolar voltage controlled attenuators with ring mod capability.
MULTIPLES: 2x4 parallel wired unbuffered mults.
SECOND LFO: Additional simple analog LFO useful for adding modulation to delay, filters and VCAs.
EXTERNAL PROCESSING: 1/4“ external audio input for processing guitars, drum machines, and more through Matriarch’s analog circuits.
OUTPUTS: Stereo ¼” and 3.5mm Eurorack level audio outputs.
TYPE :Semi-Modular Analog Synthesizer
SOUND ENGINE: 100% Analog
NUMBER OF KEYS: 49 Full-Size Keys
TYPE OF KEYS :Velocity-sensing with Aftertouch (Velocity and Aftertouch are not hard-wired – available via MIDI, KBD VEL OUT and KB AT OUT jacks)
OTHER CONTROLLERS: Pitch Bend, Mod Wheel, Variable Glide, Expression pedal in to CV out, and Sustain Pedal in
POLYPHONY: Monophonic, 2-Note Paraphonic, and 4-Note Paraphonic

MSRP $ 1'999


enige verschillen tov de grandmother:

49 velocity sensitive keys with aftertouch vs 32 velocity minus aftertouch
4 oscillators vs 2
2 filters vs 1
Dual VCA
Second simple LFO
Analog Delay
3 bipolar attenuators with ring mod vs 1
2x4 mults vs. 1x4
Mono, duo, & 4 note paraphonic vs Mono
256 step sequencer adds 4 note per step & 12 stored patterns vs 3
90 patch points (for the added modules) vs 41

And again, the Matriarch appears to be missing the White Noise Generator, Spring Reverb, and Linear FM on the Grandmother.



Matriarch_Black_Angle_01_Web.jpg - Click image for larger version  Name:	Matriarch_Black_Angle_01_Web.jpg Views:	1 Size:	57,3 KB ID:	3681157

Matriarch_Black_Back_Patched_01_Web.jpg - Click image for larger version  Name:	Matriarch_Black_Back_Patched_01_Web.jpg Views:	1 Size:	27,5 KB ID:	3681158
​​​​​​​
 
Laatst gewijzigd:
De Subsequent is inderdaad eerst in oplage van 2000 stuks uitgebracht in het zilver met een aantal CV aansluitingen die de zwarte generieke versie niet heeft. Ik heb nummer 1800-zoveel :D
 
Mooie synth, die Matriarch. Is wel een beetje buiten mijn budget. Heb echter net na lang wikken en wegen een Grandmother gekocht, en hoop daar enorm van te genieten.

Als je de prijs van de Grandmother als uitgangspunt neemt, is de Matriarch niet duur. Je krijgt bijvoorbeeld meer toetsen, En ze hebben ook nog eens aftertouch (dat laatste heeft de GM niet). Daarnaast 2x zo veel oscilatoren en een dubbel filter. Allemaal leuk en kostenverhogend. Wat ik echt een verbetering vind ten opzichte van de GM is de delay i.p.v. de spring reverb. Vind ik persoonlijk veel interessanter.

Kortom, Moog is goed bezig. En blij dat ik na ca. 35 jaar eindelijk klant van ze ben.
 
TOP-synthje, ik ga hem bij Superbooth eens betasten denk ik.

En dan eens bedenken of ik mijn trouwe maat de Sub37 ga vervangen voor deze :frons:
 
Voor mijn Analogue Solutions Polymath, ook met 4 vco's, heb ik - weliswaar voor de Brexit- het dubbele betaald, dus ik vind de prijs wel meevallen.
 
Zou haar graag eens proberen, lijkt me een leuke synth! Vrolijk ook met die kleurtjes zo, weer eens wat anders maar toch netjes, beetje jaren '60 stijl. Niet het geld voor though, maar een man kan dromen.
 
Ik ben na die review niet meer zo enthousiast eigenlijk. Het ding klinkt goed en kan veel, maar het is mij te ondoorzichtig met al dat onderwater gedoe van hardwired connecties en obscure key combo's. Prima voor experimentele dingen en 'happy accidents', maar door eerdere ervaringen met semi-modular weet ik dat dit apparaat niet bij mijn manier van werken gaat passen. Oh well, weer 2.200 euro bespaard om aan andere meuk uit te geven :okdan:
 
Dat er hardwired connections inzitten betekent niets anders dat je niets hoeft te patchen om te spelen. Ik heb de Grandmother en vind het leuk dat het kan, maar het weerhoud me niet van lekker pielen (en zonder gebruik te maken van de patchpoints heb ik al genoeg ‘happy accidents’).

Die keycombo’s (de GM heeft die ook, maar niet zoveel) is ook iets wat ik wat minder vind, maar van wat ik begrepen heb is dat meer bedoelt om instellingen extra te tweaken.

Het is dat ik de GM al heb maar anders was dit een serieuze aanleiding geweest voor uitbreiding (maar ja, een aanval van GAS is nooit ver weg):D

JurgeN
 
Oh, ik zie er de charme ook wel van hoor, maar als ik die vent bezig zie denk ik alleen maar ... dat ga ik nooit doen. Dus dan heeft het ook geen zin om zoiets op de gas lijst te houden :)
 
Ik dacht dat prepatched verwarrend ging zijn voor mij of me zou verhinderen, maar ik had het in de Formant synth en in de praktijk vond ik het gewoon goed werken. Je hebt je logische defaultsynth en als je iets anders wil patchen, dan doe je dat gewoon.

Key combo's zijn minder mijn ding.
 
jes, ik heb m binnen. RETEDIKKE sound, echt ziel zit er in. ik weet niet of iemand anders er al 1 heeft? ik heb iig iets geks(nou ja ik vind het gek) als ik de release niet op nul zet dan gaat mn adsr bij multitrigger wel opnieuw, maar niet vanaf nul. dat zou een keuze kunnen zijn en soms is dat juist heel prettig met parafonisch spelen, maar ik vraag me af of anderen dat ook hebben. echt zo'n gaaf ding. de beperkingen van de parafonie, maar daarnaast de enorme veelzijdigheid door alle patchpoints, zeker met n modular dr naast, extreem geil. stereofilter en die stereo delay is echt mjummie
 
Back
Top