Low frequency hardware expander for OB-6

Iemand is bezig met een kleine serie van een hardware expander om extra modulatie opties aan de OB-6 toe te voegen.
OB-6 heeft slechts één globale dedicated LFO ('less is more'), maar dit vind ik persoonlijk toch wel meerwaarde hebben.

Werkt best handig via midi, dus niet via de ext. VCF input, maar via midi-thru naar je synth.
keyboard versie moet dan local-off staan om door te lussen. Set-up tbv desktop versie spreekt voor zich.

Heeft/krijgt 1000 geheugenplekken die 1:1 mappen naar die op de OB-6 zelf, dus naadloze intergratie.

Is nog in ontwikkeling, maar 1e run zou binnenkort te verwachten zijn

 
Vet idee. Kom inderdaad altijd modulatiemogelijkheden te kort. Wat moet dit geintje gaan kosten? Lijkt me wel een vet ding, maar zal 'ie ook echt deuren openen voor totaal nieuwe sounds? Ik weet het niet.
 
Ik heb -helaas- geen ob 6. Midi lfos laten zich natuurlijk ook genereren met een deftige sequencer als cirklon of pyramid. Wat wel echt goed bedacht is, is dat dit kastje presets heeft die met de interne presets meelopen. Heel slim!
 
Is wel leuk idee. Maar heb hem zelf niet nodig vanwege mijn Cirklon. En vermoed dat het behoorlijk duur gaat worden.
 
Het zal geen "echte" LFO/modulator zijn in de zin dat je een waarde aan een parameter toevoegt of aftrekt lijkt me, maar alleen absolute waarden. Dat kan ik nu al via de LFO device in M4L. Mocht ik er echter volkomen naast zitten verwacht ik gas.
 
Van de ontwikkelaar kreeg ik de volgende info:

1. The Synth keeps Local On when using the Expander. The Expander does have a midi Thru but the connections are OB-6 out -> Expander in. Expander out -> OB-6 in. The Desktop version requires a setting change on the Expander to enable an internal midi merge so that the incoming midi from a master keyboard is merged with the Expander's own modulators.

2. I DO take account of the synth's knob positions. My modulations ADD to the synth's positions and don't overwrite them. You move a knob on the synth and that is sent to the Expander which then uses it as an offset to add its own modulations. This setting is also stored with each patch so the last used offset is there already when recalling the patch. The Desktop OB-6 doesn't send its knob positions to the Expander because the Expander's in is already connected to a master keyboard, so you have to either use a seperate midi merger or use the Expander's Shift button to set offsets using the four modulator's Amount knobs.

I'm offering three options:

Standard: Metal box with aluminium front panel. £440. plus postage.
Deluxe: As above but with walnut end pieces. £480 plus postage.
Bones: for those that want to make/source their own box and panel, just assembled electronics and knobs. As above but no panel or box. £345 plus postage.

Bij voldoende belangstelling komt er een eerste batch van tien stuks.
Hij vraagt een aanbetaling van 100 GBP.
ETA eind juni.
PM me maar voor zijn email als je ook belangstelling hebt.
 
Ah, dus het gedraagt zich wel als een echte modulator dan. Interessant. Maar meer dan 500eu waard? Ik kijk de kat nog even uit de boom...
 
Had er ééntje, die ik op zich best goed vond, maar toch weer weggedaan.
Bij de OB-6 (module) hier, was de toegevoegde waarde voor mij persoonlijk te beperkt en het maakte de bediening voor mij te complex.
Inmiddels een Moog CP-251 om via de ext. CV ingang het VCF mee aan te sturen
 
Had er ééntje, die ik op zich best goed vond, maar toch weer weggedaan.
Bij de OB-6 (module) hier, was de toegevoegde waarde voor mij persoonlijk te beperkt en het maakte de bediening voor mij te complex.
Inmiddels een Moog CP-251 om via de ext. CV ingang het VCF mee aan te sturen
Ja daar ben ik dus ook wel enigszins bang voor, toch lijkt het me wel een leuke aanvulling….
 
Het is wel knap gedaan, maar als je alles bij elkaar optelt kom je op zo'n €1000 uit en dat vind ik dan toch wel vrij stevig voor wat uiteindelijk toch een knutselproject is van een beunhaas. Als ik geen andere poly's had waar ik al hele ingewikkelde patches mee kon maken zou het misschien aantrekkelijker zijn, maar voorlopig pas ik nog even.
 
Het is wel knap gedaan, maar als je alles bij elkaar optelt kom je op zo'n €1000 uit en dat vind ik dan toch wel vrij stevig voor wat uiteindelijk toch een knutselproject is van een beunhaas. Als ik geen andere poly's had waar ik al hele ingewikkelde patches mee kon maken zou het misschien aantrekkelijker zijn, maar voorlopig pas ik nog even.
Poeh, dat is wel pittig aan de prijs ja!
 
Hmmm, ik denk dat ik maar eens een CC-LFO module in MOD moet maken om ditzelfde te kunnen doen.

Veel meer dan CC waardes sturen doet het niet toch?
(en dan CC-parameter + range + snelheid instellen)
 
Er zitten nog wel wat trucs in zoals opslaan/mirroren van de originele patches met de extra instellingen, uitlezen van de originele patches en real time/actuele standen van de knoppen zodat de modulatie relatief is ipv absoluut (een lfo op een cutoff gaat dan mee als je aan de knop draait in plaats van dat ie in een vaste range blijft hangen).
 
Vond het best een weldoordacht ontwerp met toegevoegde waarde en ook goed gebouwd, maar voor iets meer geld heb je een gebruikte OB-6 module en dat levert dmv poly-chain en 6/12-voice monstersysteem systeem dat ook extra LFO's, EG's etc heeft.
Verder vond ik de aansluiting v/d LFO-expander op de OB-6, met een extra midi-through doosje, PSU etc voor mezelf weer te veel kabel-wirwar. Is natuurlijk persoonlijk.
Ik kwam destijds in 2019 qua prijs op iets van 700 E uit.
 
Back
Top