Superlative SB01 Space Bee (SH101 Clone)

In de eerste twee foto's die tot nu toe bestaan ​​van de SB-1 / Space Bee is de gelijkenis met de Roland classic SH-101 absoluut niet te ontkennen. En er zijn overeenkomsten bij het kijken naar de functies, maar ook een paar dingen die moderner zijn.

De ontwikkelaars onthullen nog niet veel, de volledige specificaties zullen waarschijnlijk alleen aan Superbooth gereleased worden. een paar dingen zijn al duidelijk: een replica van de 3340 VCO voert hier zijn diensten uit. Er zit ook een 4-polige OTA VCF met discrete enveloppen erin. Connectiviteit wordt geleverd door USB-, MIDI- en CV-ingangen / uitgangen. Het toetsenbord van de SB-1 is FS en voorzien van rubberen dome-schakelaars. Dit zou een tactiel gevoel moeten garanderen.
Vergelijkbaar met het rolmodel van Roland is draagbaarheid de focus. De behuizing is erg plat, de fabrikant spreekt van minder dan 2,54 cm. Niettemin moet het apparaat zeer robuust zijn. Zeer interessant is de werking van de batterij. Hoewel de SH-101 nog steeds uitgerust moest zijn met batterijen voor mobiel gebruik, word er gespekuleerd op een oplaadbare batterij. Erg cool! Het bedrijf is van plan om de eerste batterijgevoede analoge synthesizer te lanceren.
Er is een klein ding te vertellen over de interne sequencer. De is namelijk dual-layer en kan via CV / Gate of MIDI of een tweede toongenerator worden bestuurd. Dat voegt natuurlijk een beetje meer toe aan de mogelijkheden.

Nu is de prijs natuurlijk iets dat ons interesseert. Helaas is er nog geen informatie. We zullen het uiterlijk bij Superbooth weten. Het blijft spannend.

vertaald van gearnews



superlative_sb-1_space-bee_synth-770x425.jpg - Click image for larger version  Name:	superlative_sb-1_space-bee_synth-770x425.jpg Views:	84 Size:	17,5 KB ID:	3678924

superlative_sb-1_space-bee_synth_2-770x425.jpg - Click image for larger version  Name:	superlative_sb-1_space-bee_synth_2-770x425.jpg Views:	66 Size:	44,6 KB ID:	3678925
 
Last edited by a moderator:
die aansluiting is wel een afknapper zeg. Damn. Niet bepaald made to last
 
heeft blijkbaar wel dezelfde plucking sound features als de SH-101,wel duur zeg

en vervelend weer via kickstarter te bestellen en wachten tot juni 2020,das lang...
 
pff ja ik wil hem graag kopen eigenlijk maar ik vertrouw dat kickstarter gedoe niet.
 
Kan ik eindelijk eens leren met de zwarte toetsen te spelen!

Qua aansluitingen is het net de OP-1. Zijn daar klachten over?

En vergeten we de invoerrechten + BTW over aanschafprijs ($949 / ~€850) en verzendkosten niet (~25%).
 
Ik vind het een mooi ding en klinkt goed maar de prijs vind ik niet in verhouding staan met wat het uiteindelijk is: een 1 oscillator monosynth, zonder moderne functies zoals digitale controle via midi en/of patch storage en ingebouwde effecten.

Daarnaast vind ik de Roland SH-101 plug-out goed genoeg klinken, dus ik ben in deze klank al voorzien met mijn System-1m, die wel patch storage, midi controle over alle parameters en reverb, delay en bitcrusher heeft, voor de helft van het geld. Ok, wel digitaal, maar ik wed dat niemand het verschil in een blinde test kan horen, zeker als je er effecten overheen gooit.
 
Superlative: SB01

Nog heel eventjes op een geslaagde kickstarter: Superlative - SB01

Over smaak valt niet te twisten maar dit is toch een prachtig apparaat:

dc7ef78273b11f7a8cd8d85d43d135a0_original.png?ixlib=rb-2.1.0&w=680&fit=max&v=1571122205&auto=format&gif-q=50&lossless=true&s=dbc988485c1b977b8c2357c1596f6064.png


En klinkt ook nog eens niet verkeerd:



Bijzondere kenmerken:
- Aluminium chassis
- Oplaadbaar voor 16 uur draadloos muziekmaken (hoewel.. hoofdtelefoondraadjes misschien?)
- Leuke sequencer

Prijs: nog 1tje voor $899,- daarna $999,- zo te zien.
 

Attachments

  • dc7ef78273b11f7a8cd8d85d43d135a0_original.png?ixlib=rb-2.1.0&w=680&fit=max&v=1571122205&auto=f...png
    dc7ef78273b11f7a8cd8d85d43d135a0_original.png?ixlib=rb-2.1.0&w=680&fit=max&v=1571122205&auto=f...png
    478,9 KB · Bekeken: 106
Beetje een vaag verhaal idd. Beloftes die niet waar gemaakt worden.
Met prijsstijgingen van afgelopen jaar wordt het sowieso een uitdaging om nog voor de afgesproken prijzen te leveren...

Ik betwijfel of deze er ooit gaat komen. Heeft iemand van hier meegedaan met de kickstarter?
 
Tja, beetje risico met kickstarters/crowdfunding. 2019 gestart, dus voor alle Covid en supply chain ellende wat ongetwijfeld zijn weerslag zal hebben. Zie ook Expressive E met de Osmose. Ik heb zelf wel 2x mee. gedaan met Kickstarters, maar dat waren allebei softwareprojecten en voor een paar tientjes maar. Ook die waren vertraagd, maar zijn uiteindelijk wel gekomen en een was er ook wel echt goed gelukt. Hardware voor een paar 100 inleggen waag ik me niet aan (bij de Osmose had ik dat wel gedaan, maar dat was een preorder regeling waarbij je geld terug kon vragen wat ik uiteindelijk ook gedaan heb na de zoveelste vertraging).
 
Back
Top