Superlative SB01 Space Bee (SH101 Clone)

In de eerste twee foto's die tot nu toe bestaan ​​van de SB-1 / Space Bee is de gelijkenis met de Roland classic SH-101 absoluut niet te ontkennen. En er zijn overeenkomsten bij het kijken naar de functies, maar ook een paar dingen die moderner zijn.

De ontwikkelaars onthullen nog niet veel, de volledige specificaties zullen waarschijnlijk alleen aan Superbooth gereleased worden. een paar dingen zijn al duidelijk: een replica van de 3340 VCO voert hier zijn diensten uit. Er zit ook een 4-polige OTA VCF met discrete enveloppen erin. Connectiviteit wordt geleverd door USB-, MIDI- en CV-ingangen / uitgangen. Het toetsenbord van de SB-1 is FS en voorzien van rubberen dome-schakelaars. Dit zou een tactiel gevoel moeten garanderen.
Vergelijkbaar met het rolmodel van Roland is draagbaarheid de focus. De behuizing is erg plat, de fabrikant spreekt van minder dan 2,54 cm. Niettemin moet het apparaat zeer robuust zijn. Zeer interessant is de werking van de batterij. Hoewel de SH-101 nog steeds uitgerust moest zijn met batterijen voor mobiel gebruik, word er gespekuleerd op een oplaadbare batterij. Erg cool! Het bedrijf is van plan om de eerste batterijgevoede analoge synthesizer te lanceren.
Er is een klein ding te vertellen over de interne sequencer. De is namelijk dual-layer en kan via CV / Gate of MIDI of een tweede toongenerator worden bestuurd. Dat voegt natuurlijk een beetje meer toe aan de mogelijkheden.

Nu is de prijs natuurlijk iets dat ons interesseert. Helaas is er nog geen informatie. We zullen het uiterlijk bij Superbooth weten. Het blijft spannend.

vertaald van gearnews



superlative_sb-1_space-bee_synth-770x425.jpg - Click image for larger version  Name:	superlative_sb-1_space-bee_synth-770x425.jpg Views:	84 Size:	17,5 KB ID:	3678924

superlative_sb-1_space-bee_synth_2-770x425.jpg - Click image for larger version  Name:	superlative_sb-1_space-bee_synth_2-770x425.jpg Views:	66 Size:	44,6 KB ID:	3678925
 
Last edited by a moderator:
Doet mij eerder denken aan de microkorg red & black, heel lelijk allemaal...
 
Smaak verschil. Ik vind die kleuren combi mooi
 
Leuke spulletjes allemaal, maar eigenlijk weeral iets oud... Ik vermoed dat men ook niet zo veel meer kan doen ivm analoge geluiden. Het blijft altijd maar hetzelfde. Roland is wel de enige die heel veel heeft teweeg gebracht destijds. Dat is echt wel heel duidelijk 30/35 jaar later....


Men cloned Roland op elk gebied. Zowel soft als hard. Jammer dat die namaak losers zelf niks kunnen.... (buiten namaak).
 
Laatst gewijzigd:
Maar ik begrijp het wel dat mensen een re-creatie willen. De prijzen zijn belachelijk hoog voor wat het maar is. Een Roland SH-101 voor meer dan 200 euro is gewoon belachelijk. Heb destijds in een plaatselijke 2de hands muziekwinkel circa 1998 ooit een 8-tal stuks SH-101 in perfecte staat met alles er op en eraan aan een prijs van (toen nog in Bfr.) 2000 tot 5000 Bfr. 50 euro tot 125 euro, in absoluut perfecte staat. Het belachelijke is... Mensen denken iets speciaals te hebben omdat ze een analoge synth hebben. Maar uiteindelijk is het totaal zo niet. It's all in the mind. Het verschil zal niks te horen zijn in een track. Maar ja, sommige voelen zich daar goed bij.... En dat is ok voor mij.

Had Roland nu wijsgemaakt dat ACB een analoge chip was. Ben er van overtuigd dat iedereen er was in getrapt. En maak mij nu niet wijs dat je het verschil zal horen want dat is gewoon onzin.
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan het verschil niet zien tussen een echte rolex of een neppert, maar ik kan het verschil wel horen tussen een computer 909 of een echte 909.....

Maar zoals jij zegt it's all in the mind :geslaagd:


Dat prijzen voor oude analoge gear zo uit de hand lopen en dat er niet gewoon een replica door het merk zelf gemaakt word vind ik ook bijzonder,..

Lego heeft de laatste paar jaar wel door dat er vraag is naar oude "speciale" sets, en daar brengen ze nu dus ook weer diverse modellen van uit, met wat lichte aanpassingen.
Roland heeft dat ook geprobeerd met die boutique serie, maar dat zijn kleine kopies van het origineel die volgens de meesten niet klinken als hun oudere broer.

Kijk wat Technics doet, die brengen ook om de paar jaar hun vertrouwde SL1200 weer op de markt, met wat lichte aanpassingen.

Ik ben happy met mijn tr8s drummachine, maar een echte 909 zou ik voor 500 euro nog een keer kopen,.. (terwijl mijn tr8s veel meer geluiden en mogelijkheden heeft incl 909 geluiden) maar niet voor de belachelijke +- 2000 euro bedragen die er nu voor geboden worden.



Maar misschien is dit wat te off-topic :engel: :beard:
 
Heb destijds in een plaatselijke 2de hands muziekwinkel circa 1998 ooit een 8-tal stuks SH-101 in perfecte staat met alles er op en eraan aan een prijs van (toen nog in Bfr.) 2000 tot 5000 Bfr. 50 euro tot 125 euro, in absoluut perfecte staat.
Gekocht? Gezien? Laten staan?
 
Nick weet helemaal niet waar ie het over heeft en zijn argumenten snijden ook geen hout. Enige waar ie gelijk in heeft is dat het in zijn mind zit. Want hij wil zichzelf gewoon vertellen dat zijn 101 boutique precies hetzelfde klinkt als een echte. Allemaal confirmation bias. Neigt zelfs niet naar enige objectiviteit.
En dat blijft ie maar de hele tijd herhalen. In elk topic over o.a. 101 clones. Gewoon negeren die handel.
 
Nick weet helemaal niet waar ie het over heeft en zijn argumenten snijden ook geen hout. Enige waar ie gelijk in heeft is dat het in zijn mind zit. Want hij wil zichzelf gewoon vertellen dat zijn 101 boutique precies hetzelfde klinkt als een echte. Allemaal confirmation bias. Neigt zelfs niet naar enige objectiviteit.
En dat blijft ie maar de hele tijd herhalen. In elk topic over o.a. 101 clones. Gewoon negeren die handel.
Echt he, wat een reactie van hem, ik zat het ook vol verbazing te lezen. Het klinkt verder ook helemaal niet arrogant ofzo :D
 
Nick weet helemaal niet waar ie het over heeft en zijn argumenten snijden ook geen hout. Enige waar ie gelijk in heeft is dat het in zijn mind zit. Want hij wil zichzelf gewoon vertellen dat zijn 101 boutique precies hetzelfde klinkt als een echte. Allemaal confirmation bias. Neigt zelfs niet naar enige objectiviteit.
En dat blijft ie maar de hele tijd herhalen. In elk topic over o.a. 101 clones. Gewoon negeren die handel.

Idd, het zijn altijd dezelfde jonge leden met die onzin. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk,.
 
Maar ik begrijp het wel dat mensen een re-creatie willen. De prijzen zijn belachelijk hoog voor wat het maar is. Een Roland SH-101 voor meer dan 200 euro is gewoon belachelijk.
Sorry maar de 101 is echt een hele toffe synth. Denk dat best veel mensen die in hun favorieten rijtje zullen noemen.
 
Wat mij bij Nick opvalt, is dat hij bijna altijd s'nachts post. Het zou zomaar kunnen dat hij veel late diensten draait en daarna nog even zin heeft om te ranten maar mijn persoonlijke ervaring is dat je dan teveel op hebt en denkt het te weten... Komt in de beste families voor!
 
Mooiste clone van SH-101 bij uitstek. Zo te zien lekker compact en met build-in accu maw ideaal synthje voor onderweg. :okdan:
 
Maar ik begrijp het wel dat mensen een re-creatie willen. De prijzen zijn belachelijk hoog voor wat het maar is. Een Roland SH-101 voor meer dan 200 euro is gewoon belachelijk. Heb destijds in een plaatselijke 2de hands muziekwinkel circa 1998 ooit een 8-tal stuks SH-101 in perfecte staat met alles er op en eraan aan een prijs van (toen nog in Bfr.) 2000 tot 5000 Bfr. 50 euro tot 125 euro, in absoluut perfecte staat. Het belachelijke is... Mensen denken iets speciaals te hebben omdat ze een analoge synth hebben. Maar uiteindelijk is het totaal zo niet. It's all in the mind. Het verschil zal niks te horen zijn in een track. Maar ja, sommige voelen zich daar goed bij.... En dat is ok voor mij.

Had Roland nu wijsgemaakt dat ACB een analoge chip was. Ben er van overtuigd dat iedereen er was in getrapt. En maak mij nu niet wijs dat je het verschil zal horen want dat is gewoon onzin.

Maar dan is het toch heel mooi. Jij koopt lekker digitaal want je hoort het verschil niet. En andere die het verschil wel horen hebben nog andere keuzes. :)
 
Idd, het zijn altijd dezelfde jonge leden met die onzin. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk,.

Als je 16 was in 1998 en daar SH101s zag ben je nu 37, dus "jong" - mwa, nee.

Ja, het is jammer dat 2ehands SH101s geen 400 euro meer zijn. Het is wel supergaaf dat er tegenwoordig zoveel alternatieven zijn - tel maar, Intellijel Atlantis, SH01A, MS101, nu deze machine - en ik hoop dat de oudere machines (SH2, SH5) ook nog reissues gaan krijgen. De 101 heeft een plek in een hele hoop studio's en het is gewoon een superleuke bak met een gigantische sweet spot. Ik juich zelf alle reissues toe; synthesizers zijn gaaf en meer synthesizers = meer gaaf.

Maar - als echte analoge mono-bak met een hoop slidertjes voor weinig geld is de Odyssey reissue module ook heel leuk. Alleen; duophony die niet uit te zetten is, geen suboscillator, envelopes minder snappy en bediening is arguably minder intuitief.

Muziek maken is nog nooit zo goedkoop geweest en het wordt alleen maar goedkoper. Dat je krom moet liggen of van goede huize moet komen om een paar synths te kopen is niet noodzakelijkerwijs een maatstaf van kwaliteit; een hoop revolutionaire en belangrijke muziek is juist gemaakt omdat de oude bakken goedkoop waren en iedereen met centen voor de DX7s en D50s ging. Die zijn helaas dan weer grotendeels verantwoordelijk voor het muzikale equivalent van ouwel.
 
Ik denk dat het concept van de SH-101 veel mensen aanspreekt. Mij in ieder geval wel. Het instrument is zeer toegankelijk, heeft ook nog eens een eigen geluid en je komt snel tot resultaat. Ik heb een tijdje een gemodificeerde SH-101 gehad en die, als een van de weinige synthesizers, met een bescheiden winst kunnen verkopen. Later kwam Intellijel met de Atlantis en toen ben ik daarvoor gevallen. In 1998 was de SH-101 al uit productie, dus logisch dat ze toen goedkoper waren. Toen was de markt voor een-vco-synths nog niet zo oververhit. Nieuw was de SH-101 onder de duizend gulden; de precieze prijs herinner ik me niet. Ik ben blij dat er remakes zijn. Ze gaan hopelijk langer mee dan hun voorbeelden en vaak bevatten ze meer functionaliteiten, zoals de Atlantis. Dat ze niet exact hetzelfde klinken, neem ik voor lief. Die herinnering gaat toch verloren en twee Sollina's of twee Minimoogs klinken ook niet hetzelfde.
 
Back
Top