Musikmesse 2019: Nord Grand

https://www.youtube.com/watch?v=EMp229nCpo0
[h=2]MAIN FEATURES[/h] [h=3]General[/h]
  • 88-note Kawai Hammer Action with advanced triple sensors
  • Ivory touch keys
  • Seamless Transitions when changing programs
  • Layer and Split with Split Point crossfades
  • OLED display for excellent overview
  • Support for Nord Piano Monitor
[h=3]Piano Section[/h]
  • 2 GB memory for Nord Piano Library
  • 120 Voice Polyphony
  • Dedicated Piano Filters for Acoustic and Electric Pianos
  • 3 Dynamic Curves
  • Dynamic Pedal Noise with Nord Triple Pedal (included)
  • Advanced String Resonance
  • Soft Release
[h=3]Sample Synth[/h]
  • 512 MB Memory for Nord Sample Library 3.0
  • Dedicated Sample Synth section with Attack, Decay/Release and dynamic controls
[h=3]Effects[/h]
  • High quality stereo effects modelled after classic stomp boxes
  • Reverb with three modes - Room, Stage and Hall
More info: https://www.nordkeyboards.com/products/nord-grand
 
De musikmesse lijkt nu al interessanter te worden dan de namm
 
Ik had ook weer erg gehoopt op een mooie nieuwe synth. Overigens vind ik dit wel een erg mooie digitale piano :)
 
k wacht nog steeds op een modular G3, Bij voorkeur als VST

Een G3 in hardware rackvorm met knoppen en patchpoints om zo je virtueel samengestelde modular patch te integreren in je Eurorack.
Dat lijkt mij wel wat.

Voor de rest vind ik het Nord spul wel mooi, maar oninteressant voor mij
 
Het zou een mooie droom zijn, maar ik denk dat de combinatie ontwikkelkosten, hardware support (herinner je je de driver-ellende nog tussen de verschillende Windows versies?), matige verkopen, booming eurorack en diverse software alternatieven het te risicovol maken voor Nord om een groot project als de Modular G3 te gaan maken. Ook hun VA's hebben wellicht niet veel mileage meer nu ze sowieso redelijk uitontwikkeld zijn en 'echt' analoog inmiddels in veel gevallen goedkoper is dan een Nord VA! Ze doen het uitstekend met hun stage piano's en orgels etc. (ik geloof dat je nog maar weinig liveshows kunt zien waar GEEN Nord Stage / Electro of iets van die orde op het podium staat), dus ik snap dit wel. Het is ook mooi spul. Alleen niet voor mij.
 
Net zoals Native Instruments het emuleren van de meeste vintage (Monark als uitzondering) over heeft gelaten aan U-He en Arturia gaat Nord geen modulars meer bouwen.

Niet op blijven wachten; bouw je dingen die je wilt met zo'n Linux PureData machine zoals een Organelle of zo.
 
Ik wacht nog steeds op een modular G3, Bij voorkeur als VST :)

gewoon uit interesse, voldoet reaktor 6 niet aan die behoefte?
Reaktor heeft de laatste jaren ook bepaald niet stil gezeten aan ontwikkeling en zeker de toevoeging van reaktor blocks maakt het maken van je eigen devices een stuk eenvoudiger.


De nord piano ziet er mooi uit, ik ben benieuwd naar de uitgebreidere demos hiervan.
 
Het coole aan de Micromodular die ik had was dat de selectie modules wat beperkter was - je werd dus soms wat meer gedwongen creatief te zijn - maar het allergrootste voordeel was het na het editen en uploaden afkoppelen en dan gewoon als klein tweakbakje gebruiken. Je kon het ding bij wijze van spreken volladen met waveshapers en effecten en zo en als een soort modulaire stompbox/filterbox gebruiken.

edit: om toch nog op het onderwerp zelf te reageren: Kawai keyboard, maar ook dan met de feel van de Kawai VPC?
 
Nu speel ik ook weleens met Kontakt Libraries.. die zomaar ettelijke Gig's kunnen groot zijn. Hoe kan het nu dat die soms vele malen realistischer / warmer klinken dan een Nord Piano.. ook het realisme van bijv de strings, uiteraard die glissando van noot-naar-noot, waarom vind ik dat zelden terug in een Stage bak? Hoorde dit laatst alleen terug, in de Yamaha Genos.. maar verder? Heb zelf een Nord Electro 4, maar vind (ook) daar de piano niet echt super denderend.. ook het feit dat ik WEER geen Alternate-Sample kan gebruiken stelde me teleur, waarom doen ze daar zo gierig mee?

Da's hetzelfde idee dat ik krijg, bij huiskamer Digitale piano.. betaal je ook soms 2 / 3K voor, en dan krijg je -als het eraf kan- wel 15 sounds (unimpressed).. waarvan 2 a 3 goede pianos, de rest is niet beter dan een GM kit. Ik zou een stagebak willen die het aantal Gig's aankan á la Kontakt, met bijhorend realisme zoals die fijne glissando. Bedoel, het is 2019 en 2Gig memory vind ik echt niet veel voor dit geld.. ik verwacht minstens 20Gig zo onderhand.

Ben ik nu te kritisch? Of is dit stage-concept beetje uitgemolken/achterhaald aan het raken? Mss ben ik wel klaar met Nord zo onderhand, denk dat dat het is.

En NOrd is volgens mij niet doof/blind voor de geluiden over een G3, waarom starten ze niet iets op "on the side" met een funding actie? Als ze minder risico willen lopen, wellicht kunnen de vele gebruikers hun vertrouwen winnen met dergelijke 'voor sorteer' actie ? of zeg ik nu iets raars.
  • Ivory touch keys <-- Jammer dat ze de link met Ivoor hier leggen, totaal onnodig imho.. we zeggen over X jaar ook niet "net echt, alsof het door kinderhanden is gemaakt! die goede oude tijd"
  • Seamless Transitions when changing programs <-- unimpressed, dit bestaat al zeer lang en had er al láng op moeten zitten
  • Layer and Split with Split Point crossfades <-- unimpressed, idem ditto
Met alle respect, maar vind het zo ironisch dat het bedrijf dat de G1/G2 modular -freaking vernieuwend en populair- heeft gemaakt.. zo NIET vernieuwend bezig is nu.

Echt, heel jammer.. bijna als een Ex Chef-kok, die alleen nog maar Poffertjes bakt :(
 
Laatst gewijzigd:
Net zoals Native Instruments het emuleren van de meeste vintage (Monark als uitzondering) over heeft gelaten aan U-He en Arturia gaat Nord geen modulars meer bouwen.

Niet op blijven wachten; bouw je dingen die je wilt met zo'n Linux PureData machine zoals een Organelle of zo.


Uh neen , softube heeft onder de N.I. vlag wat compressors en equalizers gemaakt , that's it .
De u-he deal via N.I. store was een one -off , er is nergens gezegd of geschreven dat u-he gaat coden voor N.I.
 
Nu speel ik ook weleens met Kontakt Libraries.. die zomaar ettelijke Gig's kunnen groot zijn.

Giga wil niet zeggen dat de kwaliteit van de samples Giga zijn.
 
Uh neen , softube heeft onder de N.I. vlag wat compressors en equalizers gemaakt , that's it .
De u-he deal via N.I. store was een one -off , er is nergens gezegd of geschreven dat u-he gaat coden voor N.I.

Dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel dat NI zich in feite uit het marktsegment van specifieke vintage-emulatie hebben teruggetrokken (geen Pro-53 meer, geen B4 meer).

Arturia is daar eerst ingesprongen en heeft nu de producten gemaakt die NI eerst had - B4 > https://www.arturia.com/b-3-v/details en Pro-53 > https://www.arturia.com/products/analog-classics/prophet-v . NI heeft daar geen direct weerwoord tegen.

Helaas heeft Arturia zichelf in een hoekje geschilderd door te zeggen dat hun TAE (True Analog Emulation) al gelijk perfect was, en U-he heeft bewezen dat er toch nog wel een hoop te verbeteren viel in dat opzicht. RePro is een betere emulatie dan Prophet V, en Diva is meer bang for the buck - 1 plugin die JP8V en Mini-V (en na de update SEM-V) afdekt - en je krijgt er ook nog een (gedeeltelijke) MS-20 bij. U-he heeft wel aangegeven dat ze na Diva en RePro een beetje de buik volhadden van ouwe synths nadoen, en ze missen de marketing-machine die bij Arturia overuren draait, dus zijn ze nu weer meer aan het focussen op effecten.
 
ah zo
Yep I remember , toen de arturia moogmodular uitkwam ..was het 2003, 2004 ...true analog emulation .
En dan korg met hum cmt ( component modelling technology ) voor de legacy in 2005
Dit allemaal terzijde , het enigste waar we echt op wachten is een nord modualr g3 , ik mis de clavia van vroeger
 
Giga wil niet zeggen dat de kwaliteit van de samples Giga zijn.
Mee eens, ik doelde natuurlijk op een fatsoenlijke Library van een Grand Piano van ettelijke Gig's, in de context van dit topic: Nord Grand. Het aantal Gig's zegt mogelijk wel iets over het aantal Velocity Layers en Realisme. Neem bijv de Kontakt Lib van NI de "Una Corda", dat vind ik best wel vernieuwend/stoer.. een custom piano gebouwd, speciaal voor de Library.. ok, er wordt nu ook mee opgetreden.

Wellicht was ik iets te negatief over Nord, heb jaren met plezier gespeeld op een Nord Electro (en g1, g2, g2x, NE1,2,3,4) Zou zo graag dat diepe/realistische maar ook dat "custom" zoals de UnaCorda, van die Kontakt Lib's, in een Stage-Piano terug zien.. zou dat graag meenemen on-stage, zonder die verdraaide latency plus een Computer die mee moet.. Bijv die Komplete Control S, is volgens mij niet zo "Komplete".. dr komt geen geluid uit :) https://www.native-instruments.com/e...pecifications/ dus toegespitst op de studio lijkt me, niet als stage bak.

Wellicht een gat in de markt, om de gehele 'standaard' naar een hoger plan te tillen.. GM kit next level.. een stage-bak met best-of-all-worlds, met een super-realistisch-responsive klavier, het realisme van Kontakt met onhoorbaar veel Velocity lagen (die glissando!), bedieningsgemak van een Nord, en de huidige stand der techniek erin (RAM/SSD etc).

Verder sluit ik me aan bij Tall Lad, G3 of anders nie :P
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top