Hardware controllers Korg DW/EX-8000, Roland Alpha Juno / MKS-50, JX / MKS-70

Eén hiervan, de PG-800 mini, is hier ooit al eens genoemd, maar de andere zijn relatief nieuw.

De MPG-50, voor Roland Alpha Juno / MKS-50, wordt nu uitgeleverd.
De DW-8P voor Korg DW/EX-8000, over enkele maanden.
MPG-70 for Super JX & MKS-70 is bedoeld om alle extra parameters van de Vecoven OS aan te kunnen spreken.

Niet goedkoop, maar heb vernomen dat de bouwkwaliteit goed is.

https://retroaktivsynthesizers.com/c...rs/Controllers

hm ..., lukt even niet om pic's toe te voegen.
 

Attachments

  • DW8.png
    DW8.png
    82,6 KB · Bekeken: 259
  • MPG70.jpg
    MPG70.jpg
    72,5 KB · Bekeken: 174
  • mpg50.png
    mpg50.png
    274,7 KB · Bekeken: 147
Die MPG-50 ziet eruit als een fijne controller. Zo te zien 'complete control', hoef je je MKS50 helemaal niet meer aan te raken.
Ik ben tevreden met de lekker compacte DT300 van Nerderlandse bodem. ;)
 
De bouwkwaliteit is erg goed, het zijn mooie, stevige sliders en pots, en het schermpje is erg goed te lezen.
De MPG-70 kost inderdaad behoorlijk wat geld, ik heb er bij elkaar ongeveer €1080 voor betaald. Maar daardoor is mijn MKS-70 wel eindelijk een synth geworden die ik gebruik, en zelfs graag!

MPG-70€775.05
Shipping€87.64
Import tax/duties€217.00
TOTAL€1,079.69


De ontwikkelaar van deze MPG's, Rob Hoyt, is er nog steeds allerlei coole functionaliteit aan het toevoegen. Je hebt natuurlijk al alle controls voor Vecoven's PWM upgrade voor de JX-10/MKS-70, maar je kan er tot twee units gelijktijdig mee aansturen, doordat je heel makkelijk tussen "MAIN" en "AUX" of beide tegelijk kan switchen. Je kan MAIN instellen als PG-800, als SYSEX of als MIDI CC, en AUX als SYSEX of CC. Vervolgens kan je kiezen voor welke synth hij die commando's moet sturen: PG-800 is voor JX-8P/10/70, en SYSEX of CC is naar keuze voor een JX-10/MKS-70 met Vecoven 3.x, of JX-10/MKS-70 met Vecoven 4.x (dus met PWM boards). SYSEX en CC gaat via de MIDI OUT aansluiting, PG-800 uiteraard via die specifieke connector, waar hij ook de stroom van krijgt. Dan kan je er ook nog een expressiepedaal op aansluiten, die je aan één of meer sliders/knoppen kan toewijzen.

Je kan heel makkelijk tussen UPPER en LOWER switchen, of beide lagen tegelijk editen. Wat ik er supercool aan vind, is dat er ook een patch generator in zit, waarmee je heel makkelijk nieuwe patches maakt. Je kan dan ofwel UPPER of LOWER kiezen, of ook tegelijk allebei, met ieder een eigen, quasi-random patch, waarbij je uit verschillende types kan kiezen: ANY/PAD 1/POLY1/BELLS/BASS/COMPLEX, en je kan zelf maskeren wat je wel of niet wilt laten updaten. Dat maakt het snel een nieuwe patch maken super makkelijk, en je kan hem daarna natuurlijk helemaal naar eigen smaak tweaken.

Dan kan je het hele ding ook gebruiken om MIDI CC mee te versturen, die je per knop/slider kan toewijzen. Dat is een eigen "laag" die je naar keuze gelijktijdig kan gebruiken met je MAIN, AUX of ALL (naar een eigen MIDI kanaal), dan wel als helemaal eigen controller die dan alleen die CC's uitstuurt. Heel handig als je ook bijv. een JX-3P met Kiwi expansion hebt. Hij gaat meerdere van dat soort user CC lagen mogelijk maken in een volgende update, zodat je er ook andere synths mee kan aansturen. Ik heb hem gevraagd om dat geheel dan ook via SysEx te kunnen dumpen en restoren, zodat je user CC maps kan delen.

Verder werkt hij eraan om tone storage in de MPG-70 zelf mogelijk te maken, zodat je niet per sé aan die zure patch/tone structuur van de MKS-70 gebonden bent. Wie heeft er ooit bedacht dat je maar 50 user tones beschikbaar stelt als je 64 patches hebt die ieder twee tones gebruiken? Dan kan je toch maar 25 unieke patches maken, als je geen toon dubbel wilt gebruiken aangezien het wijzigen daarvan dan ook in de andere patch die hem gebruikt gebeurt...

Maar goed, met de Vecoven Flash module heb je 16 of 32 van die banks, alsof je 16 of 32 M-64C cartridges ingebouwd hebt in je synth. Dan moet je alleen nog al je tones per twee aan je patches toewijzen.

Vecoven is overigens bezig om dezelfde upgrade (de 3.x) ook voor de JX-8P te maken - ik heb die al in mijn 8P zitten :-) Hij is nog beta, maar het is al veelbelovend. De 8P kan je tegen die tijd dan ook editen met de MPG-70. Met een beetje geluk brengt Vecoven ook een PWM kit uit voor de 8P, dan wordt deze controller nog weer een stuk breder inzetbaar!

Al met al ben ik heel blij dat ik destijds in het diepe was gesprongen, want toen was het nog een soort crowdfunding. Inmiddels heeft hij er een stuk of 35 uitgeleverd. Ze zijn dus nog erg uniek. Ik zou hem echt aan iedereen aanraden die een Super JX met PWM heeft.


MPG-70 in rack.jpg

Ik heb ook een PG-200, een DT-200 en een DT-300, die ik voor de vergelijking allemaal op de foto heb gezet. Het ding is behoorlijk groot, en werkt toch wel het beste in een rack.

Roland 80s synth controllers, MPG-70.jpg
 
Dank voor je gedetailleerde praktijkervaring!
icm met de Vecoven opties geeft die MPG-70 inderdaad de meeste toegevoegde waarde.

Heb zelf de MPG-50 en DW-8P besteld.
Voor de MKS-50 en Alpha Juno zijn ook andere goedkopere alternatieven waaronder natuurlijk van Roland zelf, maar mij leek deze het meest robuust gebouwd.
Voor de Korg 8000 serie is bij mijn weten geen andere HW optie.
Zal tzt ook wat ervaringen delen.

De grote programmers van Stereoping (Matrix 6/1K, Microwave) vind ik ook erg fijn, maar voor mij werken sliders beter dan draaiknoppen.


De bouwkwaliteit is erg goed, het zijn mooie, stevige sliders en pots, en het schermpje is erg goed te lezen.
De MPG-70 kost inderdaad behoorlijk wat geld, ik heb er bij elkaar ongeveer €1080 voor betaald. Maar daardoor is mijn MKS-70 wel eindelijk een synth geworden die ik gebruik, en zelfs graag!
....
 
Back
Top