Magenta Studio AI voor muziek

Straks kun je AI bots inderdaad laten wedijveren om de beste muziek te maken. Wij als mens hoeven dan alleen nog maar aan te geven in hoevere de muziek ons bevalt of niet.
Of sterker nog, er wordt biometrisch geregistreerd hoe, met welke emoties wij reageren op de muziek. Dan hoeven we er niet eens wat voor te doen.

Ben ik serieus hierin? Ja. Er is al veel mogelijk op dit gebied, al is de overkoepelende samenhang van een muziekstuk nog het moeilijkst in orde te krijgen.
Vooral het toepassen van generative adversarial networks is hierin interessant.

Ook zie ik het nog altijd gebeuren dat er een interactieve vorm van muziek komt, waarbij de muziek zich intelligent aanpast aan wat de luisteraar/gebruiker/muzikant doet of voelt.
 
Wij als mens hoeven dan alleen nog maar aan te geven in hoevere de muziek ons bevalt of niet.

Nee, dat doen de bots natuurlijk ook zelf =)

Ook zie ik het nog altijd gebeuren dat er een interactieve vorm van muziek komt, waarbij de muziek zich intelligent aanpast aan wat de luisteraar/gebruiker/muzikant doet of voelt.

Tja, nu is het zo dat de luisteraar iets hoort en dan een bepaalde emotie voelt... Is toch ook interactief ?!
 
Tja, nu is het zo dat de luisteraar iets hoort en dan een bepaalde emotie voelt... Is toch ook interactief ?!
InterACTIEF, dus beide kanten, zowel de mens als de machine reageren op elkaar. Dat is bij passief luisteren niet het geval, tenzij een bot (van Amazon, Spotify, Apple, Google, ...) waarneemt dat je een nummer vreselijk vindt en daarop direct een heel ander nummer laat horen. :dj:
 
thanks voor de tip. Ik heb het direct maar even geinstalleerd in ableton 10.

Eerste indruk: Het werkt eerlijk gezegd beter dan ik verwacht had. Het random genereren van drums en melodieen vind ik erg matig, maar zodra je daar een M4L pitch scaler (bijvoorbeeld een rootnoot pentatonic toonladder) tussen zet dan is het resultaat in de meeste gevallen wel bruikbaar (maar goed, dat is het met elke random arpeggiator of random stepsequencer ook wel).

Wat wel enorm goed werkt is de Continue module voor de melodieen. Wat dit doet is op basis van een bron pattern die je zelf maakt, allerlei variaties bedenken. Hier houdt Magenta rekening met de toonsoort en het ritme patroon dat je ingespeeld hebt. Hier maakt Magenta erg weinig fouten viel me op, slechts in een paar gevallen vielen noten buiten de toonladder die bij het patroon hoorde. Het is best wel gaaf eigenlijk dat je zelf een pattern bedenkt en dat zo'n algoritme vervolgens allerlei clips aanmaakt waarin je eigen idee terug te horen is, maar op allerlei verschillende manieren toch weergegeven wordt. In de testen die ik gedaan heb waren van elke 8 patterns er altijd wel 2 bij waarvan ik dacht, die kan ik wel gebruiken (soms met wat aanpassingen van mijn kant overigens).

De drums heb ik nog niet echt een goed gevoel bij. Het maakt wel redelijk kloppende patterns, maar het is mij tot nu toe iets te random om echt bruikbaar te zijn. Maar ook die kan op basis van een basis drum die je maakt er extra patterns bij maken. Dat vond ik wat minder geslaagd dan de melodieen generator, maar ik moet daar nog wat verder induiken.

Leuke tip, en mooi dat het gratis is, zo kun je deze algoritmes ook goed uittesten.
 
Aangezien ik op windows zit kan ik het nog niet testen maar het is leuk dat het gratis is.
AI ontwikkelt zichzelf verder als het goed gaat omdat het zelflerend is dus ik denk dat de komende jaren de nodige stappen gemaakt worden.
Zelf zie ik dit als aanvulling en zoals quifster al aangeeft zal het hier en daar nog niet helemaal lekker werken maar ik heb wel het idee dat het je op leuke ideëen kan brengen omdat het je variaties geeft die je zelf misschien niet bedacht zou hebben.
Wat dat betreft is het een mooie uitbreiding en soms een lekker hulpmiddel als je even vastgelopen bent, dan kan het je een twist geven die je nog niet zag waardoor je weer verder kan.
Ik verwacht ook nog wel dat de komende jaren deze dingen een vast onderdeel van je daw gaat worden.
Je ziet nu al dat als je een sequence hebt dat in bijv Studio One dan voor verschillende instrumenten de midi vanzelf ingevuld kan worden en dit gaat in de volgende versies verder uitgebreid worden verwacht ik.
Dan leert je daw door de muziek die je maakt steeds beter je voorkeuren en patronen en geeft aan de hand daarvan suggesties en met bijv een soort app die je kan instellen op wat meer opgewekt, dark, ambiënt enz.
Wat sequential-Tom vertelt gaat wel behoorlijk ver want dan moet je pc een soort sensor hebben of moet er via usb een soort van sensor zijn die je brainwaves doormeet en dan bepaalt wat je stemming is maar uiteindelijk zie ik ook wel zoiets op de markt komen.
Dat is er al natuurlijk maar voordat het in een daw geIntegreerd is dat duurt nog wel even denk ik.
In ieder geval wordt zoiets m'n track voor de volgende contest in 2020. ;)

 
Aangezien ik op windows zit kan ik het nog niet testen maar het is leuk dat het gratis is.
ik draai gewoon op windows, daar werkt het prima op.
Maar het is leuk dat het gratis is inderdaad.

Toevallig was ik me er de laatste tijd al flink in aan het verdiepen en kwam erachter dat er al veel AI aanbod op de commerciele markt is. Drie die ik zelf wel goed vind vindt zijn deze:

bijvoorbeeld voor edm als je even geen inspiratie hebt voor een melodielijntje, dan kun je er random simpel 1 genereren via deze plugin:
Melody Sauce (oorspronkelijk was dit een M4L device)



Als je complete songs wilt genereren dan heb je nu Orb Composer, die gaat nog stukken verder als melody sauce, demo's hiervan vind je hieronder.

Orb Composer: epic orchestral


Orb Composer: pop indie


en dan nog de Captain plugins (chords en melody)


en



Aangezien je alles als midi kan binnen krijgen kun je zo vrij snel inspiratie krijgen en je weer een stuk verder op gang helpen en het helpt ook enorm als je je eigen sounds er op los laat natuurlijk.
 
ik draai gewoon op windows, daar werkt het prima op.
Maar het is leuk dat het gratis is inderdaad.


Nou snap ik hoe je aan die 2 sterren bent gekomen! :D ;)
Volgens mij kan het momenteel alleen op windows als je Ableton 10 suite plus max hebt en ik heb versie 9 standard, de upgrade naar versie 10 suite loopt nog aardig op en ik hoopte op black friday vorig jaar maar Ableton is niet zo gul over het algemeen. ;{
Standalone wordt op de site aangegeven dat het alleen voor mac is, windows komt eraan.

Leuk dat je nog even andere mogelijkheden tipt, er zijn er een aantal.
Ik heb Air 3 complete, daar zit Transfuser in, die maakt ook van een loop een aantal variaties.





Maar die van Tensor ben ik wel erg in geïnteresseerd omdat die volgens mij ontwikkeld is door het team van google en dan heb ik het idee dat er een aantal knappe koppen achter zit want tenslotte is hun verdienmodel big data.
 
Laatst gewijzigd:
Dus binnenkort kan ik met mijn robotvriendin een dansje wagen op de muziek van een robotartiest, terwijl onze glazen worden gevuld door de robot bartender? Wat een opbeurend vooruitzicht! :-)

:W
 
Laatst gewijzigd:
Dus binnenkort kan ik met mijn robotvriendin een dansje wagen op de muziek van een robotartiest, terwijl onze glazen worden gevuld door de robot bartender? Wat een opbeurend vooruitzicht! :-)

:W

je zult het misschien niet geloven maar hier bij ons in de stad hebben we al een cocktail bar waarbij je cocktails gemaakt worden door een robot bartender, nu de muziek daar nog en dan kun je helemaal los :D
 
Back
Top