Bitwig Studio 3

De belangrijkste nieuwe feature van Bitwig Studio 3 is The Grid.
Meer informatie:
https://www.bitwig.com/en/19/bitwig-studio-3



BWS3_Full_GUI_6C.png
 
Last edited by a moderator:
Bitwig Studio 3 werd gepresenteerd tijdens de Namm Show (Jan 2019).
De verwachte release is in het 2de kwartaal van 2019 en is gratis voor iedereen met een actief Upgrade Plan.

 
Ziet er zeker gaaf uit. Eigen devices maken is denk ik wel erg leuk zo. Heb wel eens max geprobeerd maar werd al gauw duidelijk dat je daar een enorme studie van moet maken om een simpel polysynthje zelf te bouwen, dat ziet er hier een stuk eenvoudiger uit. En tof dat ze naar de modular wereld gekeken hebben voor dingen als chebyshev wavefolders etc.
 
Laatst gewijzigd:
Ja dit is wel iets bijzonders geworden. Een beetje wat je hoopte wat ableton live zou worden. Hoe zit het met die sampler van bitwig, komt dat in de buurt van die van Live ? Ik denk dat ik dit ga kopen.
 
Ja dit is wel iets bijzonders geworden. Een beetje wat je hoopte wat ableton live zou worden. Hoe zit het met die sampler van bitwig, komt dat in de buurt van die van Live ? Ik denk dat ik dit ga kopen.

De sampler is wel vet geworden maar heel anders dan live. Je kan hem naast de normale sampler features ook inzetten als granular of wavetable synth. Check de vids op hun site over de sampler in 2.4: https://www.youtube.com/user/bitwig/videos?disable_polymer=1
 
Heb deze ook in de eindejaarsverkoop aangeschaft. Het stoorde me mateloos dat in je in Live een parameter niet kan moduleren met verschillende bronnen (of zie ik iets over het hoofd?)

Verder aangeschaft vanwege integratie beginnend modulair systeem.

Deze zal Live voorlopig nog niet vervangen, maar hoop er wel heel veel experimenteerplezier aan te hebben.
 
Mooie update. Vooralsnog was ik nooit zo geïnteresseerd in Bitwig als Ableton gebruiker (de populariteit van Bitwig leek ook zeker in de begindagen vooral te danken te zijn aan het feit dat het GEEN Ableton was omdat sommige mensen daar voor mij onduidelijk redenen blijkbaar nogal sterke emoties bij hadden), maar die modulaire opzet, dat hele grid gebeuren en MPE-support maken het steeds interessanter. Nu nog die jaarlijkse update fee weg en wie weet ga ik nog eens tot aanschaf over.
 
Nu nog die jaarlijkse update fee weg en wie weet ga ik nog eens tot aanschaf over.

Zo dacht ik er ook over, maar ik denk eerlijk gezegd dat het best een goeie deal is. Je kunt upgraden wanneer je wilt. Dus als Bitwig voor jou prima werkt, dan ga je pas weer 'verlengen' als er dingen worden toegevoegd die je echt wilt hebben. Ik vind dat wel een prettig idee. Als je steeds verlengt omdat de tijd er op zit kun je zomaar een jaar upgrades krijgen waar je niet op zit te wachten. Dus gewoon pas weer een jaar betalen als je iets echt nuttigs voorbij ziet komen. Op die manier wordt het goedkoper dan die 160 per jaar.
 
Nu nog die jaarlijkse update fee weg en wie weet ga ik nog eens tot aanschaf over.

Strikt gesproken, is er geen jaarlijkse fee maar een upgrade plan voor een jaar. Als je beslist dat plan niet te verlengen, dan blijft alles mooi werken. Het mijne is bijvoorbeeld al een klein jaartje vervallen maar ik had ook geen behoefte aan de laatste upgrades. Vlak voor versie 3 uitkomt, ga ik weer betalen en dan ben ik meteen up to date en krijg ik weer een jaar alle updates. Je kan dus altijd wachten tot er een interessante update komt, voor je je plan verlengt.

Edit: geklopt in snelheid door man-T
 
Is ook niet zo gek dat bitwig in eerste instantie op ableton leek aangezien het opgezet is door de makers van ableton die voor zichzelf begonnen zijn maar ondertussen een daw met een heel eigen gezicht, ook de huidige versie zonder grid.

De negatieve gevoelens bij ableton waren voor mij voornamelijk omdat ik het er altijd enorm deprimerend uit vond zien ondanks dat het wel goed werkt. Alhoewel ik vroeger heel wat projecten kwijt ben geraakt door corrupte projecten, maar dat is redelijk opgelost de lastste jaren volgens mij.
 
Strikt gesproken, is er geen jaarlijkse fee maar een upgrade plan voor een jaar. Als je beslist dat plan niet te verlengen, dan blijft alles mooi werken. Het mijne is bijvoorbeeld al een klein jaartje vervallen maar ik had ook geen behoefte aan de laatste upgrades. Vlak voor versie 3 uitkomt, ga ik weer betalen en dan ben ik meteen up to date en krijg ik weer een jaar alle updates. Je kan dus altijd wachten tot er een interessante update komt, voor je je plan verlengt.

Edit: geklopt in snelheid door man-T

Krijg je dan ook geen minor updates meer als je upgrade plan is verlopen? Of alleen geen major updates?
 
Ik snap het op zich wel, want het zorgt voor een redelijk constante cashflow. Daarom zijn ook steeds meer uitgevers bezig met abonnementsvormen omdat ze dan een redelijk voorspelbaar constant inkomen binnenkrijgen in plaats van hoge pieken bij nieuwe releases gevolgd door lange dalen tussen versies door.

Maar goed, als de baas het betaalt vind ik het prima (Adobe Creative Cloud is heerlijk) maar voor mijn hobby/privé wil ik er niet aan.
 
Back
Top