Gamechanger Audio Motor Piano

And now for something completely different; Gamechanger Audio Motor Piano
Een nieuw synthesizer concept mag je wel zeggen.
Bij het zien van het prototype kreeg ik een soort old skool vibe alsof het iets is van de jaren 70



gamechanger-motor-piano.jpg
 
Last edited by a moderator:
Mad scientists! Oscar voor kruispunt van idioot en briljant. Maar kan hij ook slagroom kloppen, je haar drogen en hoe hard kan hij rijden door terrein? Wat is de bodemspeling?
 
Pffff... dit is wel de slechtste clone die ik ooit heb gehoord! Oh wacht, het is iets nieuws?! Een experiment?! Ik dacht dat dat niet meer mocht/kon...
 
Voor nieuwe ideeën sta ik normaal wel open, maar deze 3-voice module klinkt voor wat ik nu hoor armzalig slecht. En wat denk je van de (overmatige?) slijtage van de borstels in de motoren? Dit idee gaat 'm denk ik niet worden...
En die gast uit dat filmpje mag weleens z'n haar wassen...
 
Ik vond de 3 voice module als oscillator wel wat hebben qua klank, lekker eigen geluid, beetje zweverig en de portamento vond ik ook wel een leuke toevoeging. Maar hij heeft zeker nog wel een filtertje en wat envelope generators nodig om echt bruikbaar te zijn. En niet als je eerste/enige oscillator in je setup. Ik snap niet zo dat ze er een polyfone synth mee willen maken. Dat voegt niet veel toe voor mij. Zo'n doosje naast een eurorack opstelling is prima!

Slijtage van borstels is een goeie. Ik denk dat het wel meevalt, het zal niet meer zijn dan bij andere electromotors, en mn oude stofzuiger doet het ook nog steeds, maar die wordt misschien wat minder intensief gebruikt :-D ... .. enkele tientallen jaren verwacht ik dat zoiets wel meegaat maar het zou wel mooi zijn als ze erover hadden nagedacht en misschien alvast iets van reserveonderdelen mee leverden en motortjes gebruikten die makkelijk te openen zijn... Over 20 jaar weet je in ieder geval zeker dat zoiets niet meer te krijgen is. Volgens mij weet niemand dan meer wat koolborstels zijn....

En die gast uit dat filmpje mag weleens z'n haar wassen...
Ik denk dat Nick Batt de enige is die na een paar dagen Namm zn haar niet hoeft te wassen. :-D
 
Het is 2019, er bestaan al enige tijd borstelloze motoren in zowel AC als DC variant. Daarbij, toonwielorgels van midden vorige eeuw werken toch ook nog mits wat onderhoud?

En los daarvan, koolstofborstels zijn de eerstvolgende 100 jaar nog wel te koop hoor, en als ze je maat niet hebben dan schuur je ze op maat. Of je zoekt een vervangend electromotortje. Non-issue.
 
Het is 2019, er bestaan al enige tijd borstelloze motoren in zowel AC als DC variant.

Dat klopt maar die lijken me vrij waardeloos als oscillator. Ze werken met een motor driver die op de juiste momenten de polariteit omdraait. Deze oscillatoren gebruikten volgens mij juist als een van de bronnen het 'signaal' dat ontstaat als de contacten langs de borstels draaien.
Je kan natuurlijk de spanning uit je motor driver gebruiken als je golfvorm. Maar dan heb je gewoon weer een electronische oscillator.
 
Nemen die gitaarpickups niet gewoon het passeren van de windingen op?
Ja, volgens mij wel. Maar bij een brushless motor gebeurt dat toch niet? Daar staan de windingen stil en wisselt de motor-driver polariteit om zo de draaiende magneet steeds een zetje te geven.
Dus als je daar een pickup tegenaan zet ontvangt die gewoon via de stilstaande spoel het signaal van je motor driver, dan gebruik je het hele mechanische stuk van je motor niet en heb je gewoon een signaal-transformator nagebouwd. Primaire spoel is de motor en de secondaire spoel is je pickup.

Dit is wel een hoop speculatie van mijn kant over hoe dit ding werkt hoor. Maar ik verwacht dat bij een brushless motor de boel een stuk minder interessant klinkt.
 
Of misschien vangt hij de draaiende magneet op. Ik heb nog nooit een pickup tegen een brushless DC gehouden; op het werk gebruiken we eerder brushless AC (kooianker) motoren van 5 megawatt en daar mag ik geen pickup tegen houden. :)

Maar goed, misschien gebruiken ze wel gewoon klassieke DC motortjes met koolborstels.
 
Potentieel een topper met een redelijk aanwezige kans op totaal floppen. Ben benieuwd naar demo's als ze heb iets verder dan 10% hebben ontwikkeld...
 
Maar goed, misschien gebruiken ze wel gewoon klassieke DC motortjes met koolborstels.
Ja, en dat lijkt mij met 36 motortjes (bij een finished Audio Motor Piano) ook een heel stuk goedkoper.
Wat zou het prijsverschil (bij benadering) zijn tussen 36 motortjes met en zonder koolborstels?
 
Op Ali vind je ook brushless DC voor minder dan 5 euro per stuk, dus het hoeft de prijs niet noodzakelijk te doen ontploffen. Maar goed, het kunnen dus ook gewoon klassieke borstelmotortjes zijn.
 
Back
Top