Behringer Crave

Vers van de pers:



Analog Semi-Modular Synthesizer with VCO, Classic Ladder Filter, 32-Step Sequencer and 16-Voice Poly Chain.

199 dollar, of 149 euro!

Behringer_Crave_Synthesizer.jpg
 
Last edited by a moderator:
Sound is niet echt stunning tot nu toe. P5 VCO? Dus 3340? Seq specs niet slecht. Accent hou ik van. Zeker als je die kan routen. Maar ik vermoed van niet. Wat doet die hold? Gewoon pauze?

En Xi is lekker bezig. Zou die Uli betalen om zijn werknemers aan de slag te houden?

Niet normaal wat die 2 er allemaal uitpompen :D
 
Ik ben hier niet altijd even positief geweest over Behringer, met name over ethiek en over de klank van "clones" die niet altijd iets te maken heeft met het origineel. Maar wat me wel opvalt en ik zeer positief vind: ze maken geen speelgoed. Het is natuurlijk consumentenspul, maar zelfs deze goedkoopste aanwinst aan hun catalogus is gewoon een muziekinstrument met een degelijke spec, met name ook qua I/O en sequencer. Ik zou Uli toffer vinden als hij zich beperkt tot eigen ontwerpen en het clonen van apparaten die voor de rest van de industrie niet te clonen zijn zoals de VP300, maar economisch gezien is dat waarschijnlijk wat pijnlijk. :)

16 voice polychain klinkt leuk, maar er is geen patchgeheugen dus waarschijnlijk moet je 16 keer proberen dezelfde patch te maken indien gewenst. Ik weet niet of dat nog beheersbaar is. Bij een SEM werden de meeste parameters toch nog via het brein collectief ingesteld.
 
Ze zijn wel lekker bezig bij Behringer. Voor deze prijs wordt hardware nog goedkoper dan een software clone :D.
 
Ik ben hier niet altijd even positief geweest over Behringer, met name over ethiek en over de klank van "clones" die niet altijd iets te maken heeft met het origineel. Maar wat me wel opvalt en ik zeer positief vind: ze maken geen speelgoed. Het is natuurlijk consumentenspul, maar zelfs deze goedkoopste aanwinst aan hun catalogus is gewoon een muziekinstrument met een degelijke spec, met name ook qua I/O en sequencer. Ik zou Uli toffer vinden als hij zich beperkt tot eigen ontwerpen en het clonen van apparaten die voor de rest van de industrie niet te clonen zijn zoals de VP300, maar economisch gezien is dat waarschijnlijk wat pijnlijk. :)

16 voice polychain klinkt leuk, maar er is geen patchgeheugen dus waarschijnlijk moet je 16 keer proberen dezelfde patch te maken indien gewenst. Ik weet niet of dat nog beheersbaar is. Bij een SEM werden de meeste parameters toch nog via het brein collectief ingesteld.

Het zou best kunnen dat je voor polychain alle standen dmv patch points kan doorlussen. Dan veranderen alle gechainde exemplaren gewoon mee.

Ik heb alleen die patch points niet bekeken maar zag pas dat ze dat bij een andere synth ook zo deden. Ik dacht de boog van hun. Al zaten daar wel haken en ogen aan.
 
Don’t bother 33 denk ik. Voor acid heb je een andere sequencer en accent nodig.denk ik.
 
Nee, hij is echt 149 EUR (199 USD) volgens de officiële video

Alleen al het feit dat EINDELIJK iets in de USA duurder is dan hier zou voor mij een reden zijn om 'm te kopen, ha ha. Commentaar op Uli Behringer is dat hij duur kwaliteitsspul namaakt in slechte kwaliteit om het goedkoper te maken. Ik denk dat dit slechts ten dele waar is. Aspirine van Bayer is tegenwoordig nog steeds peperduur. Terwijl aspirine niets meer dan acetylsalicylzuur is. Dat kun je ook kopen voor een habbekrats van een ander merk. Waarom is "echte" aspirine dan zo duur? Wel, in den beginne moest Bayer uiteraard meer geld vragen dan een normale marge bovenop de productiekosten omdat het ontwikkelen en testen v/e geneesmiddel ontiegelijk duur is. Daar heeft men het Patentrecht voor uitgevonden: zodat een derde hond er niet vandoor gaat met het been. Gelukkig voor de consument heeft een producent niet eeuwigdurend het alleenrecht op zijn vinding. Maar er zijn stomme consumenten die denken dat aspirine van Bayer meerwaarde heeft over acetylsalicylzuur van het Albert Heyn huismerk. Dat heeft het niet, maar snobs en onwetenden kopen het peperdure alternatief toch van Bayer.

Zo zie ik het ladderfilter van Moog ook: iedereen kan het zelf in elkaar solderen maar Moog vraagt er meer geld voor dan nodig omdat ze het ooit ontwikkeld hebben. Denk je dat je dat niet zelf kunt? Kijk dan maar eens naar dit filmpje:

https://youtu.be/hAA30Y9hSho

En ja, die van Moog zal best slechter in elkaar zitten dan die van Behringer. Maar erg veel zal het niet schelen.

Deze mini/micro synth doet me qua mogelijkheden een beetje denken aan de Korg Volca Keys. Kan zijn dat je er snel op uitgekeken bent. Maar voor 150 Euro (ex. BTW??) een aanrader. Ik denk dat het YT filmpje met Moot Booxlé (geplaatst onder het Behringer account) het beste demonstreert wat je er mee kan. Zou kunnen dat anderen na wat experimenteren een complexer geluid uit deze synth met 1 VCO en 1 VCA kunnen krijgen. Waar zouden jullie 'm voor gebruiken? Standalone, als sequencer, voor z'n 24 dB filter via ext. IN of als extra oscillator voor een andere synth?

Kom ik tenslotte uit op mijn stokpaardje: tussen aankondiging en "in de winkel liggen" van B. blijkt een jaar te zitten. Hun recente regen aan synth-kopieën is al 2 keer geweest op de NAMM en er ligt er nog geen 1 in de winkel.
 
Laatst gewijzigd:
Maar wat me wel opvalt en ik zeer positief vind: ze maken geen speelgoed. Het is natuurlijk consumentenspul, maar zelfs deze goedkoopste aanwinst aan hun catalogus is gewoon een muziekinstrument met een degelijke spec, met name ook qua I/O en sequencer.
Precies dat! En bouwkwaliteit is ook gewoon goed voor die prijs. Dr zullen geen alpha pots en amphenol connectors in zitten maar het is in ieder geval een degelijke bak met echte knoppen. En dat voor een Volca prijsje.

Ruim een half jaar terug was deze al aangekondigd :)
Nice! Goed gevonden! En weer een raadseltje opgelost.

Hoe komt het trouwens dat demo's van duitse synth merken al heel snel naar een kruising tussen Scooter en oude EBM klinken? Ik heb dat met Waldorf ook altijd...
 
Blijf het jammer vinden dat behringer telkens geen digitale controls en patch geheugen gebruikt (op DM na dan)
Snap dat het dan duurder wordt, maar ik had het er graag voor over. Ik wil gewoon met 1 druk op de knop een eerder opgeslagen geluid direct weer kunnen ophalen. Daarnaast wil ik via midi automation kunnen opnemen en terugsturen. We leven in 2019. Niet 1989..
 
Kom ik tenslotte uit op mijn stokpaardje: tussen aankondiging en "in de winkel liggen" van B. blijkt een jaar te liggen. Hun recente regen aan synth-kopieën is al 2 keer geweest op de NAMM en er ligt er nog geen 1 in de winkel.
Ik heb goede hoop dat het deze keer sneller zal gaan. Dit ziet er uit als een uitontwikkelde synth en geen pre-productie of beta model. En als het goed is zou hun chinese fabriek/stad/werkkamp (streep weg wat niet van toepassing en voeg voldoende korrels zout toe) nu op volle toeren moeten draaien. Ik gok op februari in de eerste winkels. Maar ik zou zomaar weer teleurgesteld kunnen worden... dat neem ik als onverbeterlijke optimist op de koop toe :-)
 
Blijf het jammer vinden dat behringer telkens geen digitale controls en patch geheugen gebruikt (op DM na dan)
Snap dat het dan duurder wordt, maar ik had het er graag voor over. Ik wil gewoon met 1 druk op de knop een eerder opgeslagen geluid direct weer kunnen ophalen. Daarnaast wil ik via midi automation kunnen opnemen en terugsturen. We leven in 2019. Niet 1989..

Ja ik vind dat dus niet, ik heb veel meer aan goedkope machines met een top geluid. Ik heb niks aan onzin presets, en opslaan is leuk maar om daar het dubbel voor te rekenen nee dank je. En verder zijn analoge controls alleen op te slaan door alles uit te voeren met automatische faders en knoppen. Vette onzin in dit segment, ik vind het juist briljant.
 
Benieuwd hoe goed/slecht de Crave zich leent tot TB riedeltjes.


niet denk ik...zowel de oscillator als de filter lijken niet echt een fit te zijn voor tb303 achtige zaken...
 
Deze mini/micro synth doet me qua mogelijkheden een beetje denken aan de Korg Volca Keys. Kan zijn dat je er snel op uitgekeken bent. Maar voor 150 Euro (ex. BTW??) een aanrader. Ik denk dat het YT filmpje met Moot Booxlé (geplaatst onder het Behringer account) het beste demonstreert wat je er mee kan. Zou kunnen dat anderen na wat experimenteren een complexer geluid uit deze synth met 1 VCO en 1 VCA kunnen krijgen. Waar zouden jullie 'm voor gebruiken? Standalone, als sequencer, voor z'n 24 dB filter via ext. IN of als extra oscillator voor een andere synth?

Kom ik tenslotte uit op mijn stokpaardje: tussen aankondiging en "in de winkel liggen" van B. blijkt een jaar te zitten. Hun recente regen aan synth-kopieën is al 2 keer geweest op de NAMM en er ligt er nog geen 1 in de winkel.

De winkelprijs is 150 euro en hier in Europa zijn prijzen altijd incl btw.
De sound is goed, tenminste mij bevalt het en ik denk dat je zeker met de patchbay erbij al heel wat leuks kan doen.
En als je een mooie effectbak eraan koppelt, een leuke delay, reverb oid dan ben je al lekker bezig.

Ik ga 'm in ieder geval met m'n Neutron chainen en dan wordt het toch wel feest denk ik.
Maar ook voor die andere dingen die je noemt want je pakt 'm wel even snel, hangt de keystep eraan en je bent op gang.
Verder geeft het clipje van mr Firechild me het idee dat je best wat leuke tracks ermee kan maken, het ligt ook aan je eigen creativiteit.

Dit apparaat ziet er behoorlijk af uit dus als Behringer zegt dat in maart van alles in de winkel ligt dan denk ik dat het verschepen begint en dan verwacht ik dat in de loop van mei je 'm kan kopen want meestal duurt het bij hun altijd even voor de produktie en levering op gang is.

Wat ik zelf interessant vindt is de vco die qua design veel weg heeft van de Prophet 5 zo schijnt het en dit zou wel 'ns een voorteken kunnen zijn dat die in de loop van dit jaar ook aan de beurt komt om gekloond te worden.
Gezien jouw voorliefde voor Pink Floyd denk ik dat het jou wel zou behagen als hij met een betaalbare kloon komt.
 
Kun je vergelijken met de Roland MC-202 met de Analogue Solutions modular upgrade.
Wel vet,kopen die handel,en voor die prijs,echt zot.
 
Back
Top