Korg Minilogue XD

Ik weet dat er ergens een topic is over deze nieuwe incarnatie v/d Minilogue, maar ik kan het niet meer vinden... Mijn excuses als het een dubbelpost is. Korg heeft een "opvolger" voor de Mililogue: de Minilogue XD. Zie Youtube:



Wat was de Minilogue (ong. € 500) ook al weer? Een 4 stemmige poly synth met mini keys: het grote broertje v/d Monologue (slechts € 250!!) en het kleine broertje v/d Prologue 8 (8 stemmig, ong. € 1.300) en de Prologue 16 (16 stemmig, ong € 1.630). De Minilogue had een 16-step sequencer met 8 druktoetsen en een kleine oscilloscoop. Wat heeft de XD extra voor de ong. € 100 prijsverhoging? Een joystick i.p.v. de "rocker" stick die maar een kant op kan. Je kunt dus pitch-benden en de intensiteit v/d mod tegelijk bedienen: de niet-XD kon maar 1 tegelijk. De sequencer heeft nu 16 drukkoppen, net als kleine broertje Monologue.

De oscillators zijn "programmeerbaar", wellicht dat een ander forum lid kan uitleggen hoe dit precies werkt en wat het is... Zou het een soort wave-table ding zijn? Verder zitten er nu effecten op zoals delay en reverb.

De "nieuwe" Minilogue XD:
miniloge_xd_top-1024x611.jpg



De "oude" Minilogue:
IS712758-01-01-BIG.jpg
 
Oeh.. de vorige sprak me al aan maar deze heeft nét even wat meer nog. Dit is wat meer in proportie (qua specs) denk ik ook dan de Prologue..want behalve meer stemmen zit er niet bijster meer functies op zn grote broer toch?
 
haha dat was ongeveer de tekst die ik wilde gaan typen... Een audio in zal nog wel te fiksen zijn voor de handige harry (mocht je dat willen maar die halve envelope snap ik niet. En qua modulatie mogelijkheden is t ook wel beperkt als ik goed lees: alle osc pitch, alleen osc 2 pitch en cutoff.
 
Aan de andere kant heb je natuurlijk de motion sequence die je kan gebruiken om vanalles te moduleren maar dat is niet helemaal hetzelfde natuurlijk
 
Hoewel ik mijn hok eigenlijk vol had verklaard en ik alleen nog wilde uitbreiden met Eurorack, bleek de Minilogue XD toch een te grote verleiding.
Het is alweer enige tijd geleden dat ik een instrument van Korg had, maar deze blijkt toch een meer dan aangename verrassing.

Vanmiddag ontvangen en het is dat je tussendoor moet eten, want wat een leuk ding is dit!!!
Lekkere knoppen en het toetsenbord valt me alleszins mee. Toegegeven, het is niet het beste toetsenbord, maar vergeleken met de andere kleine toetsjes van Korg die ik onder handen heb gehad is dit niet slecht.

Het OLED schermpje ziet er erg strak uit en ik vind de ingebouwde oscilloscoop echt toegevoegde waarde hebben.
De User oscillator is wat mij betreft een heel sterk punt van deze synthesizer.
Ik heb er een aantal modellen in gezet en de mogelijkheden zijn legio.
De parameters voor deze user oscillator zitten niet direct onder de knop, maar ik vind de menustructuur uitstekend werkbaar.

Ik ben weer even zoet.
 
Sinevibes heeft een paar vette customs OSCs. Ook de blinds en pluck2. Zijn wel allemaal betaald. Heb zelf de prologue 16 maar die draaien ok op de xd. Man man wat en vette bak. Op papier beperkt maar in praktijk super diepe sounds.
 
Ik heb er Pluck2, String en Staub voor aangeschaft.
De overige slots zijn gevuld met de Plaits modellen die gratis zijn.

Ik was niet erg onder de indruk van de Prologue toen deze werden gepresenteerd, maar na een tijdje spelen moest ik mijn mening herzien.
Wat je zegt, op papier zijn er zo op het eerste gezicht wat beperkingen, maar dat wordt goedgemaakt door de klank en andere mogelijkheden die deze synth biedt en de, naar mijn mening, fijne interface.
De modulatiemogelijkheden zijn de grootste beperking, maar met de CV input is een extra LFO zo ingeprikt vanuit mijn modular vermoed ik.


Een Prologue kan ik echt niet meer kwijt, maar de XD is een prima alternatief.
 
Ja dat snap ik. De XD is minstens zo een fijne bak. idd zou ik wel graag 1 extra LFO willen maar wil er ook een expressie pedaal aan hangen.
Je kan ook BV in Ableton een Midi LFO mappen aan zo een beetje alle parameters.
Mijn mening over de prologue, minilogue is wel altijd goed geweest. Ze klinken aangenaam scherp, helder, gruizig. Niet echt voor de warm wollige poly sounds.
Helaas doet van de Plaits de Model hit het niet op de Prologue, wellicht word dat nog gefixed.

Staub welke OSC is dat?
 
Back
Top