yamaha cp73 & cp88

Stage pianos for every gig: Yamaha CP88 and CP73 combine a great range of sounds, intuitive controls and smart features in a stage-ready aluminium housing. Yamaha presents CP88 and CP73, two new stage pianos for live musicians. Both instruments are particularly lightweight but boast a robust build and a comprehensive set of sounds from traditional grand pianos to electric piano classics to synthesizer sounds. CP88 features Natural Wood Graded Hammer (NW-GH) and hence an authentic grand piano feel, making it the ideal choice for piano purists. CP73 offers 73 equally weighted keys for keyboarders playing with a larger number of different sounds on stage. The outstandingly direct control concept, smart connection options and Seamless Sound Switching makes the CP88 and CP73 perfect stage instruments that can be sonically enhanced with content updates.

Here is a quick summary of what’s new:
Direct Sound Control
Authentic Grand, Upright and Electric Pianos
Two Actions for Two Types of Players
CP88: New 88-key Graded Hammer, Natural Wood Action with Synthetic Ivory and Ebony Keytops and GH3 Triple Sensor
CP73: New 73-key Balanced Hammer Action

CP88 £2218 (inc VAT)
CP73 £1774 (inc VAT)

CP73_Top-1024x332.jpg


 

Attachments

  • CP73_Top-1024x332.jpg
    CP73_Top-1024x332.jpg
    32 KB · Bekeken: 113
Mooi instrument. Mooi robuust en volgens mij directe concurrent voor de Nord Stage. Mooi om te zien dat Yamaha hier mee komt. Ik blijf zelf toch altijd een fan van de Yamaha sound.
 
Eens, ik ben wel zo'n beetje klaar met Nord, en het lijkt erop dat Yamaha nu eindelijk dit marktsegment begrijpt. Jammer dat de orgels nog steeds bagger zijn.
 
Ik ben alleen bang dat Yamaha de andere voices (orgel, synths) met samples oplost ipv met modeling. Daar heeft de Stage toch wel weer een voordeel mee.

Sowieso zijn dit soort apparaten eigenlijk een beetje problematisch. Elk jaar (of twee) een nieuwe versie met een matig kleine geheugenuitbreiding, elke keer een paar marginale nieuwe dingetjes (OLED display! Net iets betere FX!). Daar gaat Yamaha ben ik bang niet veel aan veranderen, hoewel het hopelijk Nord wel een beetje laat zien dat ze er gewoon een grote SSD in moeten mikken. Yamaha is natuurlijk ook niet stom en die C7 en Bosendorfer samples zullen vast ook wel in de Montage zitten, maar als je wel die geluiden wil hebben maar er niet Montage-centen voor wil neertellen kun je hier aardig mee vooruit.

Eerder een electro tegenhanger dan stage.

Qua aantal toetsen niet - de Electro heeft geen 88-key versie, en op de Electer zijn geen drawbar controls :)
 
Ik ben alleen bang dat Yamaha de andere voices (orgel, synths) met samples oplost ipv met modeling. Daar heeft de Stage toch wel weer een voordeel mee.

Dat denk ik ook wel. Zal wel gewoon ala Montage zijn. Wat ik zelf nog steeds hoop, is dat ze een AN2x uitbrengen. Niet zo een Reface ding, maar echt een mooie VA en dan met veel knoppen en dezelfde Rotary Encoders als op deze CP’s met de led krans...dat zou helemaal en mooie hint naar Clavia zijn....maar goed...ik zie het er niet van komen.
 
Ik ben alleen bang dat Yamaha de andere voices (orgel, synths) met samples oplost ipv met modeling. Daar heeft de Stage toch wel weer een voordeel mee.

Sowieso zijn dit soort apparaten eigenlijk een beetje problematisch. Elk jaar (of twee) een nieuwe versie met een matig kleine geheugenuitbreiding, elke keer een paar marginale nieuwe dingetjes (OLED display! Net iets betere FX!). Daar gaat Yamaha ben ik bang niet veel aan veranderen, hoewel het hopelijk Nord wel een beetje laat zien dat ze er gewoon een grote SSD in moeten mikken. Yamaha is natuurlijk ook niet stom en die C7 en Bosendorfer samples zullen vast ook wel in de Montage zitten, maar als je wel die geluiden wil hebben maar er niet Montage-centen voor wil neertellen kun je hier aardig mee vooruit.



Qua aantal toetsen niet - de Electro heeft geen 88-key versie, en op de Electer zijn geen drawbar controls :)

Nou de prijs van deze bakken zit erg in de buurt van de Montage, ik zou dan eerder een Modx doen, die is rond de 1500 nieuw ;)
 
Nou de prijs van deze bakken zit erg in de buurt van de Montage, ik zou dan eerder een Modx doen, die is rond de 1500 nieuw ;)

Een Montage 8 kost 3600 euro, een 7 3200, de 6 is 2700. De CP88 is omgerekend 2500 euro.

Goed, je krijgt er natuurlijk wel een hele hoop meer bij in een Montage, maar of 1000 euro een FM synth + sampler waard is... ;)
 
Back
Top