Strymon: Volante

volante_topdown_crop_1600.jpg



Create instant retrofuture atmosphere with evocative vintage delay tones. Activate your imagination with evolving ambient echoes and warm, organic feedback with just the right amount of grit. Sculpt your soundscape in real time as Volante becomes an extension and expansion of your musical instrument. Infuse your pedalboard with stunning vintage vibes that resonate and inspire.

info: https://www.strymon.net/products/volante/
 
Last edited by a moderator:
Voor digitale pink floyd geluiden zou ie bEter klinken dan de catailinbread?
 
Dat lijkt mij een interessant apparaat, wat de functies betreft (head selectie, repeat, sound on sound) komt hij in de buurt van de Multivox 312 die ik veel gebruik, dus dat kan voor live dingen (en stereo!) misschien wel een goed alternatief zijn. De klank vind ik nog wel redelijk voorspelbaar en niet zo organisch als een echte. De El Capistan heb ik ook teruggestuurd om die reden, maar wie weet....
 
De klank vind ik nog wel redelijk voorspelbaar en niet zo organisch als een echte.


Klinkt wel goed hoor.
Toen dat introfilmpje op gang was bij 0.38 bracht de gitaar me meteen terug naar Steve Miller die in de jaren 70 met de echoplex flink aan de gang was en deze Strymon klinkt heel overtuigend vind ik.
 
Tje, het zijn de details waar je op gaat letten als je veel gebruik maakt van echte bandecho's. En die ene onvoorspelbare imperfecties hoor ik niet terug in de demo (en ook niet in de Capistan) en dat is voor mij nu net zo belangrijk. Maar goed, er is zeker een plek voor dit pedaal en misschien ook wel voor mijn live-toepassingen. Ik ga hem zeker uitproberen. Een echte steeds meeslepen is ook niet fijn voor het apparaat zelf :P
 
Ik vind dit echt zeer interessant. Prachtige update voor de capistan, voor minder geld dan ik had gedacht. Minder hidden controls, full stereo, presets, USB. Heel mooi!

In Europa nog niet in de pre order..
 
Ik heb het idee dat ze bij Strymon vooral een goedklinkend effect proberen te maken dat je hetzelfde gevoel geeft als de inspiratiebron, maar dan toch anders. En dat is hier zeker gelukt, tjongejonge, klinkt lekker. Weet niet of het zin heeft om dit met een echte tape delay te vergelijken. De meeste tapedelays die ik heb gehoord waren niet heel goed gecalibreerd, en dan krijg je vanzelf iets met heel veel karakter dat niet heel makkelijk na te bootsen is. Al was het maar de tape splice die eens in de zoveel tijd de pitch doet warblen.

Ik ben wel altijd onder de indruk van de gedetailleerdheid van de Strymon modellen. Ik heb de Timeline eens naast de TC Flashback gehouden en dan hoor ik een groot verschil in diepte en hoe het model reageert op verschillende input volumes. Ik heb ze ook wel eens gevraagd waarom de flanger in de Mobius mono is, en toen kreeg ik als antwoord dat ze dat model op 768kHz draaien om het goed te laten klinken. Daarmee zit die processor echt op de limiet, dus stereo was niet mogelijk. Dat geeft ze nog altijd een voordeel tov plugins.

Die Drum mode is overigens geen tapedelay, maar een Binson Echorec (waar de looks ook op lijken geïnspireerd, en dé Pink Floyd delay). Audiority maakt daar een mooie plugin van, en er zijn een aantal andere pedalen die dat ook doen (Dawner Prince Boonar of Gurus Echosex T7E), hoewel die echt stricte emulaties proberen te zijn. Ik heb nog nooit een echte Echorec gehoord, maar ook daar vind ik de Strymon heel bruikbaar klinken. En bij Strymon weet je ook altijd zeker dat het ook met synths goed werkt.

Dus zeker interesse, maar ook veel overlap met Magneto.
 
Is er een manual online, of weet iemand of je hem op bpm/ms kan instellen kwa delay tijd?
 
Dat vraag ik me af, op de site en in de specs kan ik niets vinden over sync mogelijkheden met midi clock, alleen maar het instellen van parameters (dus editen/automaten vanuit de DAW) en presets ophalen en wegschrijven.
 
Wel, er staat bij: How do you set delay time on Volante?
  • With SPACING set to even:
    • Head 1 – 16th note
    • Head 2 – 8th note
    • Head 3 – dotted 8th note
    • Head 4 – quarter note
  • With SPACING set to triplet:
    • Head 1 – 16th note triplet
    • Head 2 – 8th note triplet
    • Head 3 – quarter note triplet
    • Head 4 – quarter note
en verder op:

The TIME knob is used to set the delay time with head 4 as the quarter note head. The delay time range is dependent on the SPEED switch setting.
  • half – 400ms – 4 seconds
  • normal – 200ms – 2 seconds
  • double – 100ms – 1 second
 
:P nice en zeker bruikbaar..

Wordt alleen eens tijd dat Strymon mooie 19” rackversies gaat uitbrengen.. Bureauplek is al zo schaars.. :erm:
 
Back
Top