Vangelis - Nocturne (The piano album) (2019)

Synthforum waardig dacht ik zo ;)

A new album is on the way from pioneering synthesist and composer Vangelis, featuring new piano compositions and piano arrangements of some previously released works.

The new Vangelis album, Nocturne, will feature piano arrangements of music from Blade Runner, Chariots of Fire, 1492: Conquest of Paradise) and other albums. About half the album, though, is made up of new music.

Details are to still to be announced, but the album is expected to be released in Jan 2019.

Tracklist:

1. Nocturnal Promenade
2. To the Unknown Man
3. Mythodea – Movement 9
4. Moonlight Reflections
5. Through the Night Mist
6. Early Years
7. Love Theme (From Blade Runner)
8. Sweet Nostalgia
9. Intermezzo
10. To a Friend
11. La petite fille de la mer (From L’Apocalypse des animaux)
12. Longing (From Blade Runner)
13. Main Theme (From Chariots of Fire)
14. Unfulfilled Desire
15. Lonesome
16. Conquest of Paradise (From 1492: Conquest of Paradise)
17. Pour Melia

Bron: https://www.synthtopia.com/content/2...elis-nocturne/
 

Attachments

  • vangelis-nocturne.jpg
    vangelis-nocturne.jpg
    51,3 KB · Bekeken: 354
  • vangelis2.jpg
    vangelis2.jpg
    37,1 KB · Bekeken: 107
Ik hem de cd nu volledig beluisterd en het is inderdaad uiterst ontgoochelend. Op een intermezzo na (eveneens de titel van die track) waar enkel wat strings gebruikt zijn, is het een opeenvolging van pianostukken met wat te veel op de voorgond achterliggende strings en hier en daar wat belletjes. De man etaleert zijn grondige kennis van harmonie want hij moduleert dat het een lieve lust is, vooral bij Chariots of fire valt dat goed op. Dat moet je hem nageven, hij ken echt wel iets van muziek. Maar toch heb ik de indruk dat hij een beetje last van reumatiek in zijn vingers krijgt want het klinkt soms wat stroef en geforceerd. De retakes van zijn grote succesnummers zijn maar een flauw afkooksel die vooral aantonen dat in het verleden zijn kracht toch lag in het uitwerken van composities dmv interessante synthesizerklanken. Alleen maar op piano valt het allemaal wat dunnetjes uit. Dan had hij beter de beste werken uit China of Short Stories onder handen genomen, ik denk dat daar veel interessantere pianostukken van te maken zijn.
Indien dit zijn debuutalbum zou zijn dan denk ik dat er geen 100 stuks van zouden verkocht worden. Ik vermoed dat de overgebleven stock gratis zou meegegeven worden bij een "Romantisch-avondje-Valentijnspakket!" van Kruidvat want dat is het enige waar je deze cd zou voor kunnen gebruiken. Tenminste als je een foute date hebt waarbij je hoopt dat je partner snel in slaap valt aan tafel zodat je snel naar het dichtsbijzijnde snookerpaleis kan spurten om de avond toch nog wat interessant te maken.
Nee, dan vind ik de laatste cd van tegenpool JMJ toch een pak creatiever. En zeggen dat ik vroeger altijd het tegendeel dacht.
 
Nee, dan vind ik de laatste cd van tegenpool JMJ toch een pak creatiever. En zeggen dat ik vroeger altijd het tegendeel dacht.
Helemaal mee eens!
Die nieuwe Equinoxe Infinity van JMJ heeft me positief verrast en is idd een pak creatiever.
 
Ik heb het nieuwe album even proberen beluisteren. Je hoort er nog doorheen dat de originele nummers vaak erg goede melodieën zijn, maar deze interpretaties zijn geen meerwaarde. Ze zijn zeker niet beter dan het origineel, maar ook niet iets wat er evenwaardig naast mag staan. Vergelijk de Conquest Of Paradise of Nocture eens met Twenty Eighth Parallel, wat je kan beschouwen als de oorspronkelijke interpreatie van Conquest op piano:

https://www.youtube.com/watch?v=RReJSzXOb0A

Bij 28th Parallel is de mix perfect, en geeft het pianospel je bij momenten rillingen van perfectie (2:20). Er is niks op Nocture terug te vinden dat dit niveau haalt omdat ik bijna nergens het gevoel in het pianospel en de harmonieën vind dat hij bv in 28th neerlegt. En misschien was dat wel met vol orkest en is Nocturne zijn one man band, uiteindelijk gaat het voor de luisteraar wel om het resultaat.
 
Wat beluisterd op YT en ik was gelijk verkocht. Prima, heldere arrangementen bedachtzaam ingespeeld door hemzelf.
Het toont m.i. de kracht aan van zijn muziek, zonder synth tovenarij.
 
Back
Top