Vangelis - Nocturne (The piano album) (2019)

Synthforum waardig dacht ik zo ;)

A new album is on the way from pioneering synthesist and composer Vangelis, featuring new piano compositions and piano arrangements of some previously released works.

The new Vangelis album, Nocturne, will feature piano arrangements of music from Blade Runner, Chariots of Fire, 1492: Conquest of Paradise) and other albums. About half the album, though, is made up of new music.

Details are to still to be announced, but the album is expected to be released in Jan 2019.

Tracklist:

1. Nocturnal Promenade
2. To the Unknown Man
3. Mythodea – Movement 9
4. Moonlight Reflections
5. Through the Night Mist
6. Early Years
7. Love Theme (From Blade Runner)
8. Sweet Nostalgia
9. Intermezzo
10. To a Friend
11. La petite fille de la mer (From L’Apocalypse des animaux)
12. Longing (From Blade Runner)
13. Main Theme (From Chariots of Fire)
14. Unfulfilled Desire
15. Lonesome
16. Conquest of Paradise (From 1492: Conquest of Paradise)
17. Pour Melia

Bron: https://www.synthtopia.com/content/2...elis-nocturne/
 

Attachments

  • vangelis-nocturne.jpg
    vangelis-nocturne.jpg
    51,3 KB · Bekeken: 354
  • vangelis2.jpg
    vangelis2.jpg
    37,1 KB · Bekeken: 107
Hoe zeer ik man en dan vooral zijn muziek ook bewonder en waardeer, ik denk dat ik deze maar oversla.
Toegegeven ik heb er nog niets van kunnen beluisteren, maar een pianoarrangement van Blade Runner klinkt niet als iets dat mij kan bekoren.
 
De uitgesponnen pianoversie op de soundtrack van Chariots of Fire beviel me zeer, net als een stukje piano van het thema uit Conquest of Paradise op die soundtrack. Dus wie weet is het iets voor mij. Of he-le-maal niet, je weet het nooit met die man. :)

Ik ben vooralsnog zeer benieuwd naar "la petite fille de la mer". Het origineel heeft zo'n prachtig minimalistisch arrangement. Zou hij dat op piano bewaren of het "opvullen"? Zelf heb ik bij piano spelen het probleem dat mijn dominante linkerhand al snel luid gaat spelen, dus ik kan praktisch niet zo "lead met slechts een hint van akkoorden" spelen. Naar het schijnt is Vangelis een "iets" beter pianist dan ik...
 
Ergens gelezen dat Vangelis in z'n prille kindertijd met de vleugel piano uit z'n ouderlijk huis experimenteerde om andere geluiden te creëren (kettingen op de snaren leggen ea).
Stiekem hoop ik dat hij met 'Nocturne' die initiële experimenten zou omarmen om zo z'n nummers opnieuw heruit te vinden. De oude man die zijn ouvre bekijkt met de ogen van het prille kind zeg maar....

Ach ja, echter denk ik dat het meer richting achtergrond muziek voor restaurant zal worden (helemaal niets mis mee, maar zal me minder boeien).
 
Op bewerkingen van oude muziek zit ik niet te wachten, op nieuw materiaal wel. Je zou verwachten dat Vangelis geen inspiratie te kort komt. Ik kom net terug van een cruisevakantie waarin een verwaande Amerikaanse pianist, genaamd Reuel, allerhande stukken, van rock (We will rock you) tot klassiek (Für Elise), tot kitscherige pianopulp gearrangeerd met veel te veel arpeggio-opvullers, ten gehore bracht. Ik mag hopen dat Vangelis het heel anders gaat doen. Ik moet dat beeld van die Reuel nog even kwijt. In ieder geval ga ik de nieuwe plaat zeker beluisteren. Iets op voorhand afwijzen ligt niet in mijn aard.
 
Even onthouden, Vangelis is ook al op een aardige leeftijd - geloof dat hij 73 is - dus zal hij het ook wel wat rustiger aan willen doen, net als Klaus Schulze.
 
Ik vind veel van hem goed, maar niet alles (soms erg bombastisch, maar da’s redelijk typisch Vangelis). Ik wacht wel totdat het album uitkomt voordat ik mijn mening geef.

Ik ben wel benieuwd hoe de piano bewerkingen van zijn eigen nummers uit zullen vallen...

JurgeN
 
Zo te horen aan de manier waarop de strijkers onder de piano komen, is dit album opgenomen met de huidige iteratie van zijn one man band installatie "Direct". (een Zyklus MPS evolutie)
 
Ik heb inmiddels het openingsnummer en de Chariots of Fire versie gehoord (zie youtube) en ben eerlijk gezegd niet heel erg onder de indruk. Het klinkt allemaal nogal snel in elkaar geflanst. Dat openingsnummer geeft mij de indruk dat Vangelis het eerste de beste wat in hem opkwam heeft opgenomen. Het heeft niet echt een duidelijke opbouw. Het gaat nergens heen zeg maar. Het is niet lelijk, maar verder ook niet bijzonder.
Chariots of Fire is ronduit teleurstellend. De pads zijn er heel slordig ondergezet en klinken vaak lelijk door. Het is duidelijk allemaal zonder computer gedaan en dat is dan wel weer gaaf, maar het klinkt wel erg rommelig allemaal.
Lelijk? Nee! Maar wel een beetje lui en rommelig allemaal. Jammer, want ik heb Vangelis heel hoog zitten.
 
Ik zal de Chariots bij gelegenheid eens checken. Maar het feit dat ik de strijkers onder de piano meteen herkende als een "Direct" voetpedaal dat bijgezet wordt, was toch ook al een indicatie dat het allemaal niet heel subtiel gebeurde. In het album "Direct" (uiteraard met de eerste versie van dit systeem gemaakt) valt het niet op.
 
Inmiddels is het album gereleased en heb ik al aardig wat tracks kunnen beluisteren op youtube. Bijvoorbeeld to the unknown man. Ik ben zelden negatief over Vangelis, maar dit album vind ik dramatisch slecht. De nieuwe versies zijn wat betreft piano spel niet al te complex en het gebruik van de strings is tenenkrommend slecht gedaan. Al met al klinkt het als een geïmproviseerd album wat in een paar uurtjes snel in elkaar is geflanst. En ik vrees dat dit ook echt zo is. Ik vind bovendien de piano klank die gebruikt is niet al te fraai en ontzettend digitaal klinken. Maar de overdaad aan lelijk door klinkende strings is de hoofdreden dat dit album me erg tegen valt. Het hele album verzuipt naast de overdaad aan strings ook nog eens in extreme reverb om de boel nog wat op te kloppen.

https://www.youtube.com/watch?v=w9e8yOXHHx0
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top