Presonus Atom, overbodige controller?

image_125539.png


Presonus komt binnenkort met de Atom. Prachtige woorden op de site, maar uiteindelijk de zoveelste launchpad achtige. Zit hier nog iemand op te wachten? De prijs is in ieder geval scherp en de integratie met Studio One een plus. Toch voelt het een beetje als mosterd na de maaltijd. Lees hier meer: https://www.presonus.com/products/ATOM
 
Zoveel launchpad zijn er nu ook weer niet. Succes zal ook afhangen van de integratie met andere DAW's.
 
Als je kijkt hoeveel usb controllers er met pads, een paar (o.a. transport) knoppen en een paar encoders zijn, dan zal je schrikken. Daarnaast zijn ze er al een hele tijd en zijn er vele versies. Lijkt mij een verzadigde markt, maar kan het mis hebben. De integratie zal wellicht de troef zijn en ik denk dat ze dit vooral doen om Studio One onder de aandacht te brengen. Bij deze controller krijg je namelijk de artist versie gratis en dan kan je al heel wat voor heel weinig.
 
Ik denk dat het voor Presonus meer een poging is om hun hele productlijn rondom studio one bij een nieuwe groep gebruikers onder de aandacht te brengen dan dat ze echt winst willen maken op deze controller. Volgens mij willen ze wat markt afsnoepen van Abelton Live.
 
Ze hadden een display kunnen maken zodat je net als bij Push wat meer op de controller kan doen zoals uitzoeken en bewerken samples en bijv mastering.
Dat zou echt een verbetering zijn qua bediening.
 
Ik heb 'm vorige week binnen gekregen en stuur 'm terug, het is voor mij te weinig meerwaarde.
Voor snel een pattern/beats maken werkt het goed, lekker snel ook.
Ondanks de kleine uitvoering en beperkte hoeveelheid knoppen is het wel een doordacht ding vind ik en de pads voelen best oké.
Voor mensen die heel veel met samples/patterns doen zoals bijv hiphoppers zie ik wel voordelen, het is ook heel persoonlijk natuurlijk of zoiets voor iemand lekker werkt.
Ik verwacht dat studio one bij de volgende versie (5) wel een clip view gaat introduceren, er waren op het forum al zo'n kleine 150 requests voor zoiets en het lijkt me een logische volgende stap nu ze pattern making in deze versie erin gemaakt hebben.
Wellicht dat ik dan een op maat gemaakte studio one controller opnieuw overweeg.
 
Ik heb 'm vorige week binnen gekregen en stuur 'm terug, het is voor mij te weinig meerwaarde.
Voor snel een pattern/beats maken werkt het goed, lekker snel ook.
Ondanks de kleine uitvoering en beperkte hoeveelheid knoppen is het wel een doordacht ding vind ik en de pads voelen best oké.
Voor mensen die heel veel met samples/patterns doen zoals bijv hiphoppers zie ik wel voordelen, het is ook heel persoonlijk natuurlijk of zoiets voor iemand lekker werkt.
Ik verwacht dat studio one bij de volgende versie (5) wel een clip view gaat introduceren, er waren op het forum al zo'n kleine 150 requests voor zoiets en het lijkt me een logische volgende stap nu ze pattern making in deze versie erin gemaakt hebben.
Wellicht dat ik dan een op maat gemaakte studio one controller opnieuw overweeg.

Hoe programmeer jij nu drums/beats/percussie? Ik record nu midi met mn keyboard en teken de rest van de midi in met de muis. Op zich gaat dat prima, maar de Atom leek me wel leuk speelgoed om op een andere manier drum op te nemen. Denk dat er een 50/50 kans is dat ik t of heel leuk vind, of het ding nooit zal gebruiken als ik t aanschaf.
 
Hoe programmeer jij nu drums/beats/percussie? Ik record nu midi met mn keyboard en teken de rest van de midi in met de muis. Op zich gaat dat prima, maar de Atom leek me wel leuk speelgoed om op een andere manier drum op te nemen. Denk dat er een 50/50 kans is dat ik t of heel leuk vind, of het ding nooit zal gebruiken als ik t aanschaf.

Net als jij, met het keyboard of de muis.
Op zich met de Atom is juist het maken van patterns heel prettig.
Zoals ik al eerder zei; als je veel met patterns bezig bent dan kan zo'n Atom heel prettig werken zijn, zeker als je het apparaat door en door kent.
Maar ik kocht 'm eigenlijk ook vooral om niet de muis te hoeven gebruiken en ik merk in de praktijk dat je zo nu en dan toch wel moet klikken.
Misschien heeft het ook te maken dat ik met een bepaalde workflow bekend ben en dat ik daar toch teveel aan gewend ben?
Anders probeer je 'm toch en als ie niet bevalt stuur je 'm terug, de praktijk is toch het beste om het uit te vinden.
 
Toen ik 10 jaar geleden Maschine 1.0 kocht, maakte ik m'n beats nog grotendeels in Cubase en hoopte ik eigenlijk dat Steinberg een vergelijkbare controller op de markt zou brengen die zo goed geïntegreerd zou zijn met Cubase. Presonus komt er na al die jaren eindelijk mee, maar gezien het lage aantal filmpjes op YT vraag ik me af of ze niet te laat zijn. Volgens mij een prachtig product (controller + DAW) voor een mooi prijsje, maar zouden de meesten al geïnvesteerd hebben in Maschine of een MPC? Of is het de wat speelgoedachtige vormgeving die kopers afschrikt? Ben benieuwd of er nog een grotere broer gemaakt zal worden. Niet voor mezelf, want Maschine is nog steeds m'n favoriet, maar om de één of andere reden fascineert de Atom me.
 
Back
Top