Patchblocks is ermee gestopt

Patchblocks is ermee gestopt. Cryptische omschrijving op hun website: "Following the acquisition of our core technology behind the Patchblocks and Minijam brands, the products have now been discontinued.".

Patchblocks waren kleine modules die je aan elkaar kon koppelen. Je moest zelf de synth er in programmeren m.b.v. hun software. Later brachten ze ook de Minijam Studio machientjes uit. Dat waren een soort Pocket Operators (die je kent van Teenage Engineering). De software en alle patches die de gebruikers hadden geüpload naar de "cloud" en het forum (beide zijn er nu niet meer) kun je in een zip bestand downloaden. Als je nog ergens een Patchblock hebt slingeren zou ik dat doen want zelf patches maken is gecompliceerd.

Patchblocks.jpg
 
Zo cryptisch is het toch niet? Ze hebben hun technologie aan een andere partij verkocht en daarom stoppen ze met de productie.

Hmmm. Ik vraag me dan altijd af wie en wat die ermee gaat doen. Ik zou graag op de website van die andere partij kijken of zij de originele Patchblocks nog ondersteunen of "hun eigen" variant er van gemaakt hebben.
 
Hmmm. Ik vraag me dan altijd af wie en wat die ermee gaat doen. Ik zou graag op de website van die andere partij kijken of zij de originele Patchblocks nog ondersteunen of "hun eigen" variant er van gemaakt hebben.

Die hoeven er niet perse iets mee te doen. Google en Facebook kopen tientallen kleine bedrijven op, met als enige doel zodat zij niet meer verder kunnen gaan met hun ideeën en daardoor hun monopolie positie in gevaar kunnen brengen: http://uk.businessinsider.com/big-tech-companies-buying-smaller-startups-2018-3
 
Wat vooral vervelend is is dat alle patches uit het archief niet meer lijken te werken (sorry niel). Alleen die uit het startup screen doen het bij mij nog zoals het hoort (ik heb de euro versie)
 
Wat vooral vervelend is is dat alle patches uit het archief niet meer lijken te werken (sorry niel). Alleen die uit het startup screen doen het bij mij nog zoals het hoort (ik heb de euro versie)

Meen je dat nou? Ik weet wel dat sommige patches een "custom block" nodig hadden. Je kon nl. patches maken m.b.v. de blocks (elementen) uit de software, maar je kon zelf ook blocks creëren. Kun je een voorbeeld noemen v/e patch die bij jou niet meer werkt? Misschien kan ik 'm uitproberen.
 
Meen je dat nou? Ik weet wel dat sommige patches een "custom block" nodig hadden. Je kon nl. patches maken m.b.v. de blocks (elementen) uit de software, maar je kon zelf ook blocks creëren. Kun je een voorbeeld noemen v/e patch die bij jou niet meer werkt? Misschien kan ik 'm uitproberen.

Beetje lastig want hij hangt in m'n eurorack, laad maar eens wat patches uit het archief, buggy gezeik allemaal.
 
Beetje lastig want hij hangt in m'n eurorack, laad maar eens wat patches uit het archief, buggy gezeik allemaal.

Okee ik was een beetje chacherijnig ;) Ik vond een lange USB kabel en sommige dingen werken wel andere niet. soms krijg je een error in de console en laad de patch goed. Soms laad een patch goed maar doet ie niks in de PB. bij mij werkte bv de ClapMachine_0 goed, eurorack_Sinus_1volt_AD bv. niet. Ik schat dat meer dan de helft nog wel werkt.
 
Okee ik was een beetje chacherijnig ;) Ik vond een lange USB kabel en sommige dingen werken wel andere niet. soms krijg je een error in de console en laad de patch goed. Soms laad een patch goed maar doet ie niks in de PB. bij mij werkte bv de ClapMachine_0 goed, eurorack_Sinus_1volt_AD bv. niet. Ik schat dat meer dan de helft nog wel werkt.

Gelukkig. Ik heb zelf nl. ook een aantal patches destijds in de "communitity" gezet en die staan ook in dat archief. ;)
 
Hmm, ik heb de minijam studio. En ik hoopte eigenlijk juist op wat betere support gezien de tekdrum case (die ik het vaakst gebruik) al vrij snel begon te vervagen .. nu is ie behoorlijk intuitief, maar het is wel fijn als je de knoppen kunt lezen ..
(echt een top-ding trouwens)
 
Gelukkig. Ik heb zelf nl. ook een aantal patches destijds in de "communitity" gezet en die staan ook in dat archief. ;)

Cool, ja ik heb er toch best veel plezier van zo af en toe met m'n favo patches. Ik ben nog aan het schiften maar wellicht leuk om te delen later. Welke zijn van jouw hand?
 
Cool, ja ik heb er toch best veel plezier van zo af en toe met m'n favo patches. Ik ben nog aan het schiften maar wellicht leuk om te delen later. Welke zijn van jouw hand?
Al mijn patches hebben een zg. Midiblock en een Midi keyboard nodig. Op alfabetische volgorde:
  • Fake Solina. Een poging om er achter te komen hoe een string synth zou kunnen werken.
  • Monophonic MIDI synth with options. Opties zijn: glide, LFO, waveform (= saw, pulse, sine & triangle) & delay. De pitch wheel van je Midi keyboard werkt. Mod wheel regelt LFO intensity. Volume knop van je Midi keyboard werkt ook
  • Polyphonic Midi synth with low pass filter (and delay). Hier blijkt iets misgegaan te zijn. De versies die in het archief (zip bestand) v/d Patchblocks website staan kloppen niet.
Niet in het archief:
  • Low pass filter
Sommige patches van mij hebben elementen (zg. Custom Blocks) nodig die door de community gemaakt zijn. Die staan ook in het archief v/d Patchblocks website. Alleen herken de namen v/d Custom Blocks in het archief niet. Ik heb ze op harde schijf geordend in effects, generators en Midi. Die kan ik uploaden als mensen daarin geïnteresseerd zijn. Ik kan mijn patches uploaden voor geïnteresseerden. Want die van de 'Polyphonic Midi Synth' in het archief zijn niet de juiste.

Links naar Youtube (niet lachen om het amateurisme a.u.b. :D ):

https://youtu.be/gtp_urRRT-I

https://youtu.be/ONLcFeEOdoE
 
Back
Top