Kiwi-1000 upgrade for the Oberheim Matrix-1000

wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==
​ De mannen uit Nieuw Zeeland hebben een nieuwe upgrade aan hun repertoire toegevoegd.
Deze keer voor de Oberheim Matrix-1000.

kiwitechnics-1000.png


Check: https://www.kiwitechnics.com/kiwi-1000.htm
 
Last edited by a moderator:
Eerder genoemd of niet, deze 'update' komt er bij mij niet in. De beste man van Kiwi heeft namelijk naar eigen inzicht hier en daar wat parameters weggelaten en toegevoegd. Het resultaat is dat een flink aantal parameters die de Matrix1000 bijzonder maken, weg zijn. (oa envelope delay, oscillator click, triggeren van envelope door LFO, tracking remapper) Wat overblijft is naar mijn mening een vrij rechttoe, rechtaan analoge synth met een dunne versie van het Oberheim geluid. Met een arpeggiator en een sequencer wel te verstaan, maar daar zie ik tegenwoordig niet echt meer de toegevoegde waarde van, zeker niet op een rack unit. Wat ik zo mooi vind aan de Matrix serie, is dat je met wat programmeren geluiden kunt maken die je nooit uit een analoge synth zou verwachten. Qua sound wel, maar niet qua beweging.

Ik heb Kiwi een mailtje gestuurd, en eerst kreeg ik nog terug dat er altijd mensen zijn die gruwen van het idee dat een classic gemod wordt. Toen ik hem noemde dat ik wel zeer tevreden ben met mijn gemodde 101 en juno60, maar dat hij in dit geval echt het karakter van de synth had aangetast, zei hij 'Good points, I'm not an expert'. Het lijkt mij dus meer op een techneut die naar eigen inzicht een oude synth beter maakt, dan een muzikant die uit passie voor de Matrix serie het ding de 21ste eeuw in wil helpen. Een update zou zeker geen kwaad kunnen, maar dat doe je toch niet zo? (de 1.20 eeprom is al een flinke verbetering overigens)
 
Back
Top