Nieuw: Yamaha MODX workstations


Nieuw synthworkstation, het kleinere broertje van Montage...

yamaha-modx.jpg
 
Last edited by a moderator:
En zodat je meestal altijd hetzelfde,koekoek,hoort.Dat gaat vervelen.Meestal zijn het deze mensen die na een tijdje hun speelgoed verkopen om een weer iets te kopen om na een tijdje het weer niet meer leuk te vinden.
Je creativitet opbouwen op de presets van je instrument?Meestal trekken die op niks en iedereen klinkt hetzelfde.Terwijl er zoveel potentieel inzit,dat hoor je aan de soundbanks die derden je aanbieden mits betaling,wat voor mogelijkheden in die synth zitten.Het vermogen om iets nieuws te scheppen is onbegrensd,nieuwe uitvalswegen die je stimuleren in je composities,nieuwe strategieën die je brein in een andere richting laat denken.Dat kun je als sommigen een beetje meer hun instrument willen leren kennen,denk dat sommigen verschieten en zeggen dat wist ik niet wat voor klanken je allemaal kunt maken.
Je fantasie wereld meer openen?Ken je synth.

Ik miste in de MOFX de mogelijkheid om ff snel iets op te nemen, de arpeggio’s die wel heel inspirerend waren, waren voor mij te lastig om om te zetten naar iets dat bruikbaar was. Dat zou ik bij de MODX ook kunnen hebben, maar omdat ik met de Roland FA wel iets heb waar ik makkelijk een stukje mee sequence om later uit te werken, vind ik het nu wel interessant, maar ik vraag me af of het klavier van de MODX tov de MOFX verbeterd is, omdat ik ook wel een beter klavier wil dan wat ik nu heb.
 
Ik miste in de MOFX de mogelijkheid om ff snel iets op te nemen, de arpeggio’s die wel heel inspirerend waren, waren voor mij te lastig om om te zetten naar iets dat bruikbaar was. Dat zou ik bij de MODX ook kunnen hebben, maar omdat ik met de Roland FA wel iets heb waar ik makkelijk een stukje mee sequence om later uit te werken, vind ik het nu wel interessant, maar ik vraag me af of het klavier van de MODX tov de MOFX verbeterd is, omdat ik ook wel een beter klavier wil dan wat ik nu heb.

Snel iets opnemen met de MODX is gelukkig (eindelijk) wel mogelijk. De MODX mist natuurlijk wel de gewone sequencer mode(song/pattern) maar voor snel een ideetje op te nemen volstaat de song recorder van de MODX.

Zelf heb ik een Motif XF8 (vergelijkbaar met jouw MOXF) en ook een Roland FA-06. De Roland FA is VEEL gebruiksvriendelijker. Ik heb me al geruime tijd verdiept in de Yamaha Montage (en sinds kort de MODX) maar wat gebruiksvriendelijkheid betreft is het nog steeds 'op zijn Yamaha's'. Zelfs het touch screen kan volgens mij veel beter ingericht worden.

Als Roland ooit eens een opvolger voor de Fantom workstations maakt, met als basis de FA, dan zit ik waarschijnlijk op de eerste rij.

Blijft natuurlijk wel dat de MODX wel een puike synthesizer is en t.o.v. de MOXF heel wat nieuws te bieden heeft. Het klavier hoop ik binnenkort in de winkel te kunnen uittesten zodra die voorradig zijn.
Van alle MO-series( lees: budget versies van de Motif-tegenhanger) vind ik de MODX de meeste 'bang for the buck' bieden. Eindelijk eens geen klein schermpje meer maar hetzelfde scherm als de Montage.
 
De toetsen zijn verbeterd. Ik heb de MODX6 kunnen testen van het weekend. Het zijn nogsteeds geen toetsen zoals als op de MONTAGE, maar de ophanging lijkt beter te zijn dan op de oude MO's.
De toetsen zelf zijn nog wel de zelfde 'keyboard' kwaliteit, maar ze zitten niet meer zo lossig als op de vorige series.
Ik heb mijn MODX7 iig al besteld gister :koffie:
 
De toetsen zijn verbeterd. Ik heb de MODX6 kunnen testen van het weekend. Het zijn nogsteeds geen toetsen zoals als op de MONTAGE, maar de ophanging lijkt beter te zijn dan op de oude MO's.
De toetsen zelf zijn nog wel de zelfde 'keyboard' kwaliteit, maar ze zitten niet meer zo lossig als op de vorige series.

Alleen de modx8 heeft toch de 'weighted' toetsen ?
 
Nou ik heb m gister binnen gekregen hoor! Echt wel een mooie bak. Hij is wel plastic natuurlijk, maargoed dat doet niet onder voor de mogelijkheden die de synth engine heeft.
De FM-X engine is echt super gaaf. Erg overzichtelijk ook met de envelopes en algorithms. En natuurlijk de mogelijkheid om een Filter toe te voegen over je FM sound, wat hiervoor nog nooit kon.
De 'standaard' DX7 FM sounds klinken veel cleaner/sprankelender dan uit een oude DX7, wat ik zeker een pluspunt vind.
Master Keyboard functionaliteit werkt ook nogsteeds, wat fijn is om ander synths/modules aan te sturen. Lijkt wel een kleine bug nog in te zitten met het switchen tussen Midi banks/programchanges, maar het werkt wel gewoon.
SuperKnob/Motion sequencing is wel complex, maar heeft veel mogelijkheden van wat ik er nu van gezien heb. Zelf je curves ook maken enzo.
En ik kon gewoon al mn MO6 Sounds overzetten! :okdan:
Ik ben blij! :D
 
Pianoman Elektron Digitone heeft ook een filter over een FM-engine! Het zou me trouwens verbazen als ze echt de eerste waren, want zo vernieuwend is dat nu ook weer niet.
 
Nou ik heb m gister binnen gekregen hoor! Echt wel een mooie bak. Hij is wel plastic natuurlijk, maargoed dat doet niet onder voor de mogelijkheden die de synth engine heeft.
De FM-X engine is echt super gaaf. Erg overzichtelijk ook met de envelopes en algorithms. En natuurlijk de mogelijkheid om een Filter toe te voegen over je FM sound, wat hiervoor nog nooit kon.
De 'standaard' DX7 FM sounds klinken veel cleaner/sprankelender dan uit een oude DX7, wat ik zeker een pluspunt vind.
Master Keyboard functionaliteit werkt ook nogsteeds, wat fijn is om ander synths/modules aan te sturen. Lijkt wel een kleine bug nog in te zitten met het switchen tussen Midi banks/programchanges, maar het werkt wel gewoon.
SuperKnob/Motion sequencing is wel complex, maar heeft veel mogelijkheden van wat ik er nu van gezien heb. Zelf je curves ook maken enzo.
En ik kon gewoon al mn MO6 Sounds overzetten! :okdan:
Ik ben blij! :D

Wat geeft het als het van plastic is,zeker als je de modx alleen maar thuis gebruikt.
 
Een detail maar met de SY77 kon je ook al FM geluiden door een filter halen : ) en crossmodulatie met samples.
Interface wel iets minder (understatement) maar wat betreft bouwkwaliteit en kwaliteit keybed toch echt een ander kaliber, die good old 77..
 
Ik vind de Montage, en in mindere mate deze synth, machtige bakken maar Yamaha lijkt er wel een sport van te maken hun synths zo ondoorgrondelijk en onvriendelijk mogelijk te maken waardoor zelf sounds maken een kwelling is. De JV-1080 die ik onlangs kocht had ik na een weekendje pielen en een fatsoenlijke editor wel door, maar de Motif XS die ik ooit had kreeg ik zelfs na anderhalf jaar nog niet getemd. Wat jammer is, want qua sound zijn ze echt fantastisch.
 
Ik vind de Montage, en in mindere mate deze synth, machtige bakken maar Yamaha lijkt er wel een sport van te maken hun synths zo ondoorgrondelijk en onvriendelijk mogelijk te maken waardoor zelf sounds maken een kwelling is. De JV-1080 die ik onlangs kocht had ik na een weekendje pielen en een fatsoenlijke editor wel door, maar de Motif XS die ik ooit had kreeg ik zelfs na anderhalf jaar nog niet getemd. Wat jammer is, want qua sound zijn ze echt fantastisch.

Ik denk precies hetzelfde. Al heel wat jaren ervaring met een Motif XF (en voorheen XS/ES/Classic). Uitstekende geluidsmogelijkheden maar het duurt echt wel een hele tijd voor je jezelf vertrouwd voelt met de synth. Bij Yamaha is de terminologie belangrijk om precies te weten waarover het gaat (is vaak verwarrend en dat merk je dan ook op forums).

Ik had in een eerdere reactie al aangegeven dat, als Roland ooit een opvolger van de Fantom zou lanceren, ik deze zeker zou bekijken. En nu is er een nieuwe Fantom die mij op het eerste zicht zeker kan bekoren. Intussen heeft Yamaha met de laatste OS-updates voor de MODX en Montage wat workstation features opnieuw toegevoegd. Maar ik vrees dat de gebruikservaring van Yamaha nog steeds dezelfde onvriendelijkheid heeft waardoor je veel tijd nodig hebt om alles terug te vinden.

Ik ga in de nabije toekomst een MODX (met huidig OS) uitproberen maar zeker ook de Roland Fantom die voorlopig bovenaan mijn shortlist staat.

Naast een Motif XF8 heb ik ook al geruime tijd een FA-06. De Motif heeft toch heel wat tijd in beslag genomen om ermee vertrouwd te zijn, met de FA was ik eigenlijk onmiddellijk vertrouwd. Hopelijk is de nieuwe Fantom dat ook
 
Hover ik herken wel de af en toe wat atypische naamgeving van Yamaha (met name bij samples is dat wel heel tegendraads), maar ten opzichte van Roland vind ik de Motif juist altijd heel erg makkelijk in gebruik, vooral de Pattern mode maakt opnames maken super eenvoudig. Met een Roland FA heb ik dat laatst geprobeerd (met een Volca beats eraan voor de rhytmes), dat was via de ene sequencer mode een hele ochtend pielen en zoeken, ook omdat de FA veel directe knoppen mist t.o.v. de Motif en je alles met dezelfde paar knopjes rond de display moet zien te vinden. Na heel lang zoeken op fora bleek het per kanaal instellen van de interne sound dan wel een externe unit niet goed te werken vanwege een ‘bug’ .. (je kunt kiezen uit internal, external, off, both, maar dat werkt dus niet, na veel trial and error en willekeur in menu’s op de edit of menu knop te drukken, kwam er een nieuw venster waar je een verdringing naar interne geluid ‘off’ kunt zetten, via de manual onvindbaar overigens). Ook is het maken van een song via de pattern mode in de Motif erg eenvoudig, doordat je per pattern (song) verschillende tabs (section A, B, C etc.) hebt waar je dan bv onder A een couplet kunt maken en in tab B een refrein. Bij de Roland FA heb je maar 1 modus en moet je dan per instrument/ kanaal een ‘loop’ van een x aantal maten instellen, en daarop aansluitend weer een nieuwe loop maken voor een refrein. Misschien is het ook maar wat je gewend bent of een kwestie van smaak, maar door de Motif hou ik het nog steeds vol zonder PC/ ablteon/ cubase et cetera. Ook daarmee (opnemen via PC) maakt het misschien weer minder uit dat sequencen in de Roland misschien wat ‘ingewikkelder’ is. Dacht dat ik zo ongeveer de laatste was die nog met een MIDI recorder opnames maakt, maar grappig om dan te zien dat de nieuwe OS van de Montage toch weer een (pattern mode) sequencer toevoegt ... : )
 
Eh, ... waar je een instelling naar interen geluid op ‘off’ kunt zetten ... (fijn die auto correctie..)
 
Moet zeggen dat ik de nieuwe Fantom wel heel erg fraai eruit vindt zien, goed vindt klinken, zeer mooie display met bijbehorende touch screen functies, maar door het prijskaartje blijft deze helaas voorlopig buiten bereik ...
 
Back
Top