Nieuw: Yamaha MODX workstations


Nieuw synthworkstation, het kleinere broertje van Montage...

yamaha-modx.jpg
 
Last edited by a moderator:
(even wat forumprobleempjes gehad). Wat ik eerder bedoelde is dat ik van Sonicstate wat meer kwaliteit gewoon ben dan bovenstaande video. Ik begrijp de meerwaarde van de scoop te hebben, maar zowel vormelijk als inhoudelijk werd ik niet echt happy van dat filmpje. Sonicstate kennende komt er binnenkort wel een helder en rustig overzicht mét goede klankvoorbeelden.
 
Helemaal niks hier wat mijn Kronos ook niet kan en die was goedkoper dan dit apparaat zonder aftertouch en op 16 bits 44.1 Hz
 
MIN: Méér van alles. Mijn ervaring is dat dat slecht is voor de creativiteit. Bijvoorbeeld meer dan 10.000 arpeggio's. De tijd die je nodig hebt om ze te beluisteren kun je ook besteden aan het maken van een eigen compositie. Kun je die superknop ook uitzetten? Die gaat op een gegeven moment irriteren. PLUS: Licht en uitgebreid instrument voor muzikanten die een workstation zoeken en per se een nieuw instrument willen kopen. VOOR MIJ? Ik gebruik mijn Yamaha EX-5 al nauwelijks vanwege te veel alternatieven. Deze zou niets toevoegen aan het arsenaal.
 
MIN: Méér van alles. Mijn ervaring is dat dat slecht is voor de creativiteit. Bijvoorbeeld meer dan 10.000 arpeggio's. De tijd die je nodig hebt om ze te beluisteren kun je ook besteden aan het maken van een eigen compositie. Kun je die superknop ook uitzetten? Die gaat op een gegeven moment irriteren. PLUS: Licht en uitgebreid instrument voor muzikanten die een workstation zoeken en per se een nieuw instrument willen kopen. VOOR MIJ? Ik gebruik mijn Yamaha EX-5 al nauwelijks vanwege te veel alternatieven. Deze zou niets toevoegen aan het arsenaal.

Als je over de kerstverlichting praat?Superknop kun je uitzetten.(Toch bij de Montage,dus...)
 
Stikt nu al van de video's online. Ik mis alleen Bert nog :). Toch een mooi alternatief voor de Montage als je opzoek bent naar de sounds en niet alle ander functionaliteit etc.
 

Als je zijn demo hoort denk ik toch wel van hmmm die DX engine heeft toch echt wel veel goeds te brengen in combinatie met de AWM stuff. (88 DX Algorithms :{)
De rest van de pianotjes en andere Bread&Butter sounds geloof ik wel, maar dit klinkt toch wel erg vet. Ook met die motion controll.
 
Het lijkt me een erg goede allround Synth en die DX engine klinkt wel erg goed!! Ik ben toch wel benieuwd om hem eens onder mijn vingers te krijgen!
 
Op zich kan het heel interessant zijn, maar de vele arpeggio’s kunnen inderdaad het risico met zich meenemen dat je de synth te veel voor je wil laten doen waardoor je je eigen creativiteit niet weet te prikkelen, maar dat hangt er natuurlijk van af waarvoor je de synth wil gebruiken natuurlijk.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is de kwaliteit van de toetsen. De toetsen van de moxf waren gewoon eehhh... niet goed, aangezien ik best interesse heb in een tweede synth naast mijn FA06 (waarvan de toetsen ook niet echt goed zijn) zou ik naast een aanvulling in de klanken ook een vooruitgang in de toetsen willen.
 
Op zich kan het heel interessant zijn, maar de vele arpeggio’s kunnen inderdaad het risico met zich meenemen dat je de synth te veel voor je wil laten doen waardoor je je eigen creativiteit niet weet te prikkelen, maar dat hangt er natuurlijk van af waarvoor je de synth wil gebruiken natuurlijk.

En zodat je meestal altijd hetzelfde,koekoek,hoort.Dat gaat vervelen.Meestal zijn het deze mensen die na een tijdje hun speelgoed verkopen om een weer iets te kopen om na een tijdje het weer niet meer leuk te vinden.
Je creativitet opbouwen op de presets van je instrument?Meestal trekken die op niks en iedereen klinkt hetzelfde.Terwijl er zoveel potentieel inzit,dat hoor je aan de soundbanks die derden je aanbieden mits betaling,wat voor mogelijkheden in die synth zitten.Het vermogen om iets nieuws te scheppen is onbegrensd,nieuwe uitvalswegen die je stimuleren in je composities,nieuwe strategieën die je brein in een andere richting laat denken.Dat kun je als sommigen een beetje meer hun instrument willen leren kennen,denk dat sommigen verschieten en zeggen dat wist ik niet wat voor klanken je allemaal kunt maken.
Je fantasie wereld meer openen?Ken je synth.
 
En zodat je meestal altijd hetzelfde,koekoek,hoort.Dat gaat vervelen.Meestal zijn het deze mensen die na een tijdje hun speelgoed verkopen om een weer iets te kopen om na een tijdje het weer niet meer leuk te vinden.
Je creativitet opbouwen op de presets van je instrument?Meestal trekken die op niks en iedereen klinkt hetzelfde.Terwijl er zoveel potentieel inzit,dat hoor je aan de soundbanks die derden je aanbieden mits betaling,wat voor mogelijkheden in die synth zitten.Het vermogen om iets nieuws te scheppen is onbegrensd,nieuwe uitvalswegen die je stimuleren in je composities,nieuwe strategieën die je brein in een andere richting laat denken.Dat kun je als sommigen een beetje meer hun instrument willen leren kennen,denk dat sommigen verschieten en zeggen dat wist ik niet wat voor klanken je allemaal kunt maken.
Je fantasie wereld meer openen?Ken je synth.

Dit dus ja :P...
en helemaal als je kijkt naar de mogelijkheden die de MODX en de FM-X engine bied. Dit is echt super uitgebreid. Heel anders dan bijvoorbeeld een Korg Kronos.
Maarja Yamaha is inderdaad bekend van de workstations, presets, arpeggio's en bread&butter sounds. Het go-to one man band instrument.
Maar de MONTAGE en MODX zijn echt in de markt gezet als synthesizers.
 
Back
Top