Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg


Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-
 
Last edited by a moderator:
Met zestien stemmen heb je ook minder snel last van afgekapte release-fases. De Andromeda is zestienstemig multitimbraal en zelfs met weinig timbres (synths/mixes/kanalen) heb ik vaak baat bij zo veel stemmen. Dus als het even kan, ga voor de zestien stemmen.
 
ik ga denk ik door sparen voor de zestien hoewel ik een paar filmpjes heb gezien met een 8 voice me ook goede hoop geven

maar werdt wakker vandaag met deze versie van popcorn :

Hoop eigenlijk dat je de 8 uiteindelijk toch kan uitbreiden met een extra voice board,
Kan me niet voorstellen na het kijken en luisteren naar Amos zijn antwoorden over de hardware (dat deze precies hetzelfde is van binnen behalve het aantal voices) + kijkend naar de moog one build zie je duidelijk 2 voice board links en rechts aangesloten worden. dus dat bied zeker hoop. klinkt toch wel erg lekker, + ook even de deepmind en moog one beluistert naast elkaar door elkaar heen(blind) etc moet zeggen de deepmind mag dan wel cheap zijn, ze vullen elkaar heel goed aan en liggen lekker in de mix met elkaar en met sommige pads sounds hoor je bijna geen verschil basis 80's patches maar de moog one is puur kracht en gepolijst een engel die op je tong piest.
 
Ik denk niet dat je de Moog One koopt om beperkingen te hebben, dus ik zou doorsparen voor de 16V. Maar het zijn mijn centen niet. :)
 
Ik heb gistermiddag bij Music House een zestienstemmige Moog One - kort - bespeeld en van binnen bekeken. Er zijn er nu acht in Europa en een in Nederland. De kersverse eigenaar was zo vriendelijk om een select gezelschap achter het instrument toe te laten.

Mijn indruk is dat het zowel optisch als klankmatig een prachtinstrument is. Het klavier speelt zeer prettig licht. De presets die ik heb beluisterd, de eerste van vele, klinken zeer bombastisch en vet. Het is verraderlijk om in dat soort klanken te blijven hangen maar subtiele klanken zijn op dit instrument ook te maken. De bediening is, hoewel deels vergelijkbaar - "more"-knoppen tegenover "view" om het menu in te duiken - een stuk simpeler dan die van de Alesis Andromeda, waarmee ik ook al zeer goed kan werken. Dat komt door het royale kleurenscherm, de logische opzet van de bedieningselementen en de keuze van die laatste.

We hebben hem ook van binnen bekeken. Ik ben geen elektronicus, maar de deskundigen die erbij waren, stelden vast dat er dure componenten in zitten en dat het voor Moog om nieuwe ontwerpen gaat (ook het ladderfilter). Deze versie heeft acht voiceboards met elk twee stemmen. Er zitten er vier boven elkaar links en rechts van het digitale board. Aan een kant zijn de boards omgekeerd om even korte aansluitingen met het digitale board als aan de andere kant te behouden. Waarom een achtstemmige versie niet uit te breiden is, zie ik niet in. Mijn vermoeden dat deze beperking een marketingtruc van Moog is, werd niet weggenomen.

Bij het aanzetten maken de vijf ventilatoren - twee boven vier voiceboards en een boven het digitale board - veel lawaai. Daarna zijn ze niet hinderlijk. Het opstarten duurt vrij lang, maar niet lang genoeg om een kop koffie te halen, zoals bij de Korg Kronos.

Ik heb foto's en een filmpje, maar die kan ik vanaf mijn telefoon lastig posten. Music House heeft ook een film gemaakt en die zullen ze wel op hun facebookpagina zetten.
 
Toch gelukt de foto's te plaatsen.
 

Attachments

  • IMG_20190301_170459585_BURST001.jpg
    IMG_20190301_170459585_BURST001.jpg
    67,9 KB · Bekeken: 68
  • IMG_20190301_174043329.jpg
    IMG_20190301_174043329.jpg
    82,5 KB · Bekeken: 69
  • IMG_20190301_163231946_BURST000_COVER_TOP.jpg
    IMG_20190301_163231946_BURST000_COVER_TOP.jpg
    30,8 KB · Bekeken: 60
  • IMG_20190301_170459585_BURST000_COVER_TOP.jpg
    IMG_20190301_170459585_BURST000_COVER_TOP.jpg
    73,5 KB · Bekeken: 71
  • IMG_20190301_170918251.jpg
    IMG_20190301_170918251.jpg
    96 KB · Bekeken: 70
  • IMG_20190301_163402638.jpg
    IMG_20190301_163402638.jpg
    45 KB · Bekeken: 78
  • IMG_20190301_163231946_BURST001.jpg
    IMG_20190301_163231946_BURST001.jpg
    28,2 KB · Bekeken: 62
Ik vind dat lange geboot echt heel amateuristisch en teleurstellend,zeker voor deze prijzen,een analoge synth moet meteen startklaar zijn.
 
Ik vind dat lange geboot echt heel amateuristisch en teleurstellend,zeker voor deze prijzen,een analoge synth moet meteen startklaar zijn.

Hehehe volgens mij hebben echte analoge synths tijd nodig om op te warmen en stabiel te worden.

En volgens mij zitten hier meer digitale spullen in dan oude analoge poly’s. Juist ook om hem snel stabiel te krijgen. Maar dat laatste is een gokje.

Ik moet dan meteen denken aan digitale tv’s. Die zappen ook veel langzamer dan oude beeldbuizen. Zelfs in 2019 :D
 
Een paar seconden om op te starten vind ik bij zo'n complexe synth niet raar. Als je dingen netjes doet wil je alle stuurvoltages in de juiste volgorde op het juiste niveau krijgen.

Alles wat langer duurt moet een goede reden voor zijn. Als Moog het nodig vindt alle oscillators en filters bij het opstarten electronisch te stemmen lijkt me dat iets waar je als gebruiker ook wat aan hebt, en dat soort aandacht voor detail verwacht ik ook bij zo'n synth. Maar als het apparaat een seconde of 30 nodig heeft om een embedded linux image te booten of iets dergelijks is het inderdaad een beetje knullig voor zo'n duur apparaat.
 
Ja dat. Maar de vraag is natuurlijk: hoe snel haal je een koje koffie :D Bij mij is dat in 15 seconden gepiept als mijn expresso machine aanstaat. Of te wel hoe lang duurde het nou echt?
 
Vandaag dan eindelijk even snel mee mogen spelen. Sowieso vind ik de One in het echt zoveel mooier dan op de foto's die ik gezien had.
En wauw wat een sound! Morgen bij de eerste/tweede/derde bak koffie lekker verder in verdwalen. :koffie:
 
Het zou voor sommige nog onduidelijk zijn of de One van 8 naar 16 voices is up te graden. Dit is NIET mogelijk.
 
"Soundwise best zwak overigens" vs "En wauw wat een sound!"

Haha, helemaal duidelijk! :)
 
Ik heb vandaag in Brussel (je komt nog eens ergens) de Moog One aan de tand mogen voelen. Het betrof hier een demo/pre-productieversie van de 16 voice met het laatste OS. Eerste dat opvalt is het formaat. Je hebt de foto's en video's gezien maar hij is dan toch nog net wat groter dan je denkt. En best zwaar ook, maar gelukkig nog wel te tillen. Opstarten duurt niet heel lang (±30 seconden ofzo), wat wel opvalt zijn de ventilatoren die even voluit gaan in het begin. Tijdens het gebruik kun je de ventilatoren instellen tussen normaal (enigszins hoorbaar) en laag (vrijwel onhoorbaar). De achterkant van de unit wordt behoorlijk warm.

De interface/layout van de Moog One is heel fijn. Overzichtelijk en logisch. De menu's, iets waar ik me van tevoren wat zorgen over maakte, zijn ook goed. Alles reageert heel snappy en snel, en navigatie is logisch. Een hele goede zet is geweest om iedere sectie op het panel te voorzien van een 'more' knop (rechtsboven zie je die driehoekjes zitten) waarmee je de relevante menu-opties op het scherm tovert. Daardoor kun je heel snel op het controlepanel je instellingen maken en direct de diepte in waar nodig/wenselijk. En die diepte die is er. Het aantal verbindingen dat je kunt maken tussen verschillende bronnen en bestemmingen is bijna ontelbaar. Het fijne is dat hoe complex je patch ook wordt, de bediening en het overzicht blijven goed. Meestal.

Het geluid is Moog. Vol en rauw, maar met heel veel mogelijkheden om het karakter naar je smaak aan te passen. De Sylenth1 link zie ik persoonlijk niet zo, en dat zeg ik als enthousiaste VST gebruiker :D Wat me wel opviel was dat er behoorlijk wat ruis in het signaalpad zit. Dit wordt heel duidelijk bij dichte filters of een 'stille' mixer, dat er toch duidelijk hoorbare ruis uit komt als je een toets indrukt. Of dit 'by design' is vanwege de architectuur of omdat het pre-productiemodel is of wegens een instelling ergens weet ik niet. Ik kom het online niet tegen bij reviews/impressies.

Op basis van de 2.5 uur testen ben ik heel enthousiast over de Moog One geworden/gebleven. Na het kijken van behoorlijk wat video's en demo's was ik al op de hoogte van de mogelijkheden, en daar stelt 'ie zeker niet teleur. Maar ik ben ook onder de indruk geraakt van de aandacht voor detail en de intuitieve manier van werken. Het is een hele plezierige synth om onder handen te hebben en om mee te werken, en ondanks de mogelijkheden en complexiteit is het eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld om dingen voor elkaar te krijgen.

De Moog One staat in elk geval bovenaan mijn gaslijst nu. Nu nog even sparen en de knoop doorhakken of het een 8 of 16 voice versie moet worden.
 
Moog zal wel graag weten dat er een exemplaar is dat last heeft van ruis. Want Moog kennende is het niet de bedoeling dat het eindproduct daar last van heeft.
 
Back
Top