Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg


Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-
 
Last edited by a moderator:
Nu een paar dagen na de official launch: wat een vet ding! Ik loop wat moeilijk zonder een van mijn nieren, maar hij gaat er komen ;-). Hopelijk komen Dave, Roland, Korg en hopelijk Yamaha nu ook eens met dit soort dingen. Dus 3 a 4 LFO's, 3 a 4 Envelopes en ditto OSCs en twee of meerdere filters. Moog heeft wel lef!
 
Die I/O achteraan die synth, bwhaaa! Echt geen énkel compromis gemaakt. Wie zegt nu nog dat Moog enkel op de oude naam teert? Ze hebben de laatste tijd veel verschillende leuke bakken uitgebracht, met leuk betaalbaar spul zoals de Grandmother en dan dit monster.
 
Kijk eens wat er gezegd wordt ten aanzien van aftertouch mogelijkheden op minuut 54 en volgende. Dit is echt wel een heel expressieve synth.
 
De nieuwe webstek van Moog kan ik alleen maar met Chrome openen en dan werkt de kletsfunctie nog niet. Ik kon dus geen vragen stellen. Ik heb dit een aantal pc's geprobeerd. Een handelaar in Nederland zoeken lukte ook niet omdat de wereldkaart niet volledig getoond wordt. Gelukkig weet ik het vaste servicecentrum van Moog in Nederland - in Utrecht - te vinden.
Ik hoop voor Moog dat de webstek voor het gros van de gebruikers wel goed werkt. Maar goed, ik zag aan de specs dat er zelfs glissando op zit. Er zijn weinig synths die dat hebben (Yamaha CS serie, Waldorf XTk). Daar hoef ik niet meer naar te vragen bij Moog. Daarmee komt de Moog One weer een stukje meer in de richting van wat een CS-80 kan.
Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben:
- Hoeveel modulatiesleuven zijn er? Ik weet alleen dat het minimaal 20 moeten zijn.
- Kun je net als bij de OB-6 van klank wisselen terwijl de sequencer loopt zonder dat je overgangen hoort?
- Stuurt de sequencer - anders dan die van de OB-6 - midi uit?
 
Nu een paar dagen na de official launch: wat een vet ding! Ik loop wat moeilijk zonder een van mijn nieren, maar hij gaat er komen ;-). Hopelijk komen Dave, Roland, Korg en hopelijk Yamaha nu ook eens met dit soort dingen. Dus 3 a 4 LFO's, 3 a 4 Envelopes en ditto OSCs en twee of meerdere filters. Moog heeft wel lef!

Wel eens naarde rev2 van dave gekeken? Niet dat ik de rev2 met deze moog wil vergelijken, maar daar kan je ook al een hoop mee, oa 4 vrij toewijsbare lfo's, 3 envelopes (1 vrij), gate sequencer met meerdere tracks (4 geloof ik) waaraan je per stap parameters kunt wijzigen en veel creativiteit kwijt kunt. Met 2 layers en de 16 voice heb je in feite een 8 voice, met 4 osc's per voice, filter per laag. En dan mis ik waarschijnlijk nog wel een hoop.
 
Wel eens naarde rev2 van dave gekeken? Niet dat ik de rev2 met deze moog wil vergelijken, maar daar kan je ook al een hoop mee, oa 4 vrij toewijsbare lfo's, 3 envelopes (1 vrij), gate sequencer met meerdere tracks (4 geloof ik) waaraan je per stap parameters kunt wijzigen en veel creativiteit kwijt kunt. Met 2 layers en de 16 voice heb je in feite een 8 voice, met 4 osc's per voice, filter per laag. En dan mis ik waarschijnlijk nog wel een hoop.

Ha Kobuz,

Bedankt voor de tip en zeker, ik had zelfs ooit de P08, maar ik vond de OSC's wat tegenvallen persoonlijk. Eigenlijk zou ik wel een 3OSC-er van Dave en Novation willen zien en het liefst zonder die layering al twee filters. Dus een kruising oid en dan betaalbaar zoals ze nu zijn, dan ben ik nog sneller om en kan ik die nier weer terughalen ;-)
 
De Prophet 5 werd warm, de Prophet 10 te warm, deze heeft 16 voices...De relevante vraag is: staat de ventilator altijd aan of is hij temperatuurgeregeld

Als ik die specs zo zie is die ventilator denk ik zelfs moduleerbaar via MIDI:p;)
 
De snelheid van elke individuele fan is zowel een bron als een bestemming in de modmatrix.
 
:D Gegarandeerd 5 fans erbij in 1 klap om precies te zijn. Likes voor instagram schijn je dan misschien al te kunnen kopen voor $0.99 per stuk, maar dat soort oppervlakkige fans zijn natuurlijk niet te vergelijken met echte Moog fans.
 
Ik vind het allemaal fan-tastisch. Maar ik ga er toch eentje scoren. Niet direct, wil eerst even afwachten hoe het met de kinderziektes zit etc. Er ging bij de Sub37 tenslotte ook nog wel het 1 en ander mis in het begin :)
 
Daar zeg je zoiets, het is natuurlijk wel een garantie dat je muziek eindelijk eens wat fans heeft...

Als je composities voornamelijk gericht is op klankkleur,soundscapes zoals in ambient muziek denk ik dat je met de one wel iets in huis hebt om dat te verwezenlijken.Niet alleen de klankkleur maar de handelbaarheid,het 'gemak'om iets te creëren met dit ding moet een zegen zijn.
Vraag me ook af of je van een 8 naar een 16 voices kunt uitbreiden later?Scheelt een slok in prijs.Heb je een 16 voices echt wel nodig?
 
Voor zover ik weet kan je de 8 niet naar de 16 upgraden omdat het niet gewoon insteekkaarten zijn voor de voices. 16 voices kan wel nuttig zijn als je hem tritimbraal gaat gebruiken. Hoewel je met 8 ook een eind komt.
 
"
Upgrades from 8 to 16 voice units are not available at the present time", zo staat op de webstek van Moog te lezen. Dat is een manier om alvast zo veel mogelijk zestienstemmige versies te verkopen. Ik zou het een commerciële blunder vinden als ze niet op termijn uit te breiden zijn.
 
Last edited by a moderator:
Volgens mij is er door Moog wel gepolst naar interesse voor zo'n uitbreiding naar 16 stemmen, maar er werd bij gezegd dat installatie dan door Moog zelf gedaan zou moeten worden, het niet goedkoop zou zijn, en ze nu in ieder geval geen beloftes deden dat dit ooit door hen zou worden aangeboden.

Nog even terug naar het geluid: ikzelf zou er niet verbaasd van staan als de UBXa beter/meer vintage gaat klinken.
 
Wat ik tot nu toe heb gehoord van de One vond ik niet zo dik en apart. Wat betreft features is het een klasse apart, maar de sound heeft me nog niet overtuigd.

De Ubxa krijgt geen nieuw ontworpen, super stabiele SMT VCOs en VCFs maar resissues van Curtis chips. Naar verluid zijn dat spot on clones van de originelen. Dan zou daar niet zo veel "mis" meer mee kunnen gaan zou je zeggen.

​​​​​​​We gaan het natuurlijk pas later allemaal echt kunnen merken.
 
over smaak valt niet te twisten natuurlijk maar je hebt echt balen zeewier in je oren als je de moog one niet dik vind klinken. wat mij betreft echt de eerste bak die n miljard dingen kan zonder dat de dikte daardoor verloren gaat. en niet apart ook hehe, sjongejongejonge
 
Back
Top