Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg


Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-
 
Last edited by a moderator:
Als je dit geld gaat uitgeven zou ik zeker een 16 voice kopen, zo'n grote aankoop die je maar 1 keer. Dan maar gewoon voor alles gaan. Als ik het allemaal zo eens bekijk ben je heel lang bezig om alles goed te benutten.
 
over smaak valt niet te twisten natuurlijk maar je hebt echt balen zeewier in je oren als je de moog one niet dik vind klinken. wat mij betreft echt de eerste bak die n miljard dingen kan zonder dat de dikte daardoor verloren gaat. en niet apart ook hehe, sjongejongejonge

Die demo's vallen tot hiertoe idd ook dik tegen vind ik ... heb nog maar weinig polysounds gehoord waar je een echt WAAuw gevoel van krijgt ... het klinkt allemaal wel behoorlijk maar ik mis karakter voor dat geld ... Je gaat toch geen 6500 betalen om wat moog orgeltjes en arctic winds te programmeren met 4 lfo's en 3 EG,s ... al die toeters en bellen zijn erg leuk , dat wel ... maar dan moet de basis sound ook meer te bieden hebben dan wat er op deze moment allemaal al beschikbaar is ... dan blijft mijn vraag hoe goed doet hij die echte vintage polysounds

Ik kijk eigenlijk meer uit naar die Kijimi van Black Corporation , veul simpeler dan die one, maar als het ook maar ergens lijkt op zo'n polykobol qua sound ... pfjew

zo moet een polysynth klinken

 
Last edited by a moderator:
over smaak valt niet te twisten natuurlijk maar je hebt echt balen zeewier in je oren als je de moog one niet dik vind klinken. wat mij betreft echt de eerste bak die n miljard dingen kan zonder dat de dikte daardoor verloren gaat. en niet apart ook hehe, sjongejongejonge

Kevin Lamb heeft zijn woofer opgeblazen door een basje te spelen op de one,en het was niet dat de volume te luid stond.
 
In die dagelijkse livestreams met engineers van Moog en de sounddesigners die de presets voor de Moog One hebben gemaakt zijn toch wel ontzettend veel vette features en sounds voorbij gekomen die ontbraken in de hipster introvideo of soundcloud demo's. Ik kan me prima voorstellen dat deze synth buiten het bereik van de meeste hobbyisten ligt (mocht je een wereldreis op je bucketlist hebben staan kom je een aardig end met de aankoopprijs van de 8 voice, en misschien kom je met de prijs van de 16 voice ook weer thuis), maar als je je écht in de Moog One hebt verdiept en dan nog je schouders ophaalt vraag ik me af of je wel de juiste hobby hebt gekozen.
 
Laatst gewijzigd:
Goeie demos helpen een synth te verkopen, waar blijven die goeie demo’s.. er in verdiepen komt daarna wel.
 
Al die minikeys boutique desktop halfsize speelgoedjes mogen ook even goed kijken naar een synth die volwassen genoeg is dat twee brede mensen er tegelijk aan kunnen pielen. De synth heeft door zijn complexiteit wel een leercurve voordat je er echt mee kan toveren, maar de mogelijkheden lijken gigantisch. En aan vintage en dik heb ik geen gebrek gehoord.
 
als je je écht in de Moog One hebt verdiept en dan nog je schouders ophaalt vraag ik me af of je wel de juiste hobby hebt gekozen.

Fijn dat er hier naast moderatoren, die de sfeer bewaken, ook nog zelfbenoemde "hobbybewakers" zijn ;)

Maar even zonder dollen: ik haal m'n schouders er niet voor op dat Moog een compromisloze bak op de markt heeft gezet met een ongekende featureset en waarschijnlijk hele fijne UI. Maar is het nou verder echt zo moeilijk om te accepteren dat over smaak niet te twisten valt, dat of een geluid je raakt heel persoonlijk is?
 
Goeie demos helpen een synth te verkopen, waar blijven die goeie demo’s.. er in verdiepen komt daarna wel.

ik vind die intro film anders heel tof gemaakt (helemaal niet hipster zoals iemand hiervoor beweerde). Daar kunnen veel fabrikanten een puntje aan zuigen en alleen daarin hoor ik al genoeg vette sounds. Voor mij klinkt hij juist heel organisch, als een echt muziek instrument. Voor de rest is het maar net wat de gebruiker er zelf uit haalt.
 
Ik heb die video ook gezien en die hielp mij in een keer van mijn GAS af, een paar bekende mensen er op laten spelen en die overdreven zwoele trage stem van Suzanne Ciani die alles heel speciaal moet laten lijken.. sorry, maar dat is allemaal weinig relevant.

Wel een paar mooie polysounds in die demo gehoord die helaas verder opzich weinig bijzonder waren.

Maar goed, wat niet is kan nog komen. Het lijkt
me verder een interessante bak gezien de features en natuurlijk het merk zelf, maar de demo’s zijn vooralsnog weinig boeiend voor me.
 
Ik zit op dezelfde golflengte als Demian hier, ook wat betreft de intro video: vond ik een cringe fest. Maar mensen met een andere mening mogen van mij gewoon hun hobby blijven beoefenen :)
 
Maar is het nou verder echt zo moeilijk om te accepteren dat over smaak niet te twisten valt, dat of een geluid je raakt heel persoonlijk is?

Over smaak valt wel degelijk te twisten, we doen hier niet anders :) Maar goed, als jij van mening bent dat een synth waar nog niet eens een foto van bestaat beter zal klinken dan een synth waarvan je een introfilmpje hebt gezien dat je niet aanspreekt is het sowieso een vrij zinloze discussie natuurlijk.
 
ik heb iig veel moog sounds langs horen komen maar ook erg unmoog sounds en ook nog overdreven in je kanes moog 2.0 sounds, spectrum is BREEEEED en in mijn oren dik. potentie is enorm, maar filters blijven altijd persoonlijk uiteraard. wat dat betreft kan deze alleen maar een verrassing zijn, je hebt de moog sound en nog meer ook. ik vind die sound designer films allemaal ook redleijk slappe hanger, je moet op zoek naar de sounds. en dat gelul allemaal.. wat dat betreft eens met dat eoa dude of dudin m s ff op zn ballen trapt voor n dikke overweldigende demo met een miljoen sounds snel achter elkaar, voor elk wat wils zullen we dan maar zegge he.
 
Maar goed, als jij van mening bent dat een synth waar nog niet eens een foto van bestaat beter zal klinken dan een synth waarvan je een introfilmpje hebt gezien dat je niet aanspreekt is het sowieso een vrij zinloze discussie natuurlijk.

Ik krijg een beetje de indruk dat naast synths stromannen ook een hobby van je zijn. Over zinloze discussies gesproken.
 
ik heb iig veel moog sounds langs horen komen maar ook erg unmoog sounds en ook nog overdreven in je kanes moog 2.0 sounds, spectrum is BREEEEED en in mijn oren dik. potentie is enorm, maar filters blijven altijd persoonlijk uiteraard. wat dat betreft kan deze alleen maar een verrassing zijn, je hebt de moog sound en nog meer ook. ik vind die sound designer films allemaal ook redleijk slappe hanger, je moet op zoek naar de sounds. en dat gelul allemaal.. wat dat betreft eens met dat eoa dude of dudin m s ff op zn ballen trapt voor n dikke overweldigende demo met een miljoen sounds snel achter elkaar, voor elk wat wils zullen we dan maar zegge he.

Zeg het maar gewoon: ze moeten er eentje naar Kebu sturen die er eens een complete track mee moet maken.
 
Ik kijk eigenlijk meer uit naar die Kijimi van Black Corporation , veul simpeler dan die one, maar als het ook maar ergens lijkt op zo'n polykobol qua sound ... pfjew

zo moet een polysynth klinken



Beste die demo verzuipt in de reverb,ook bij de eerste sound hoor je de tail van een reverb in mono zodat het niet opvalt

Er is maar 1 polysynth die zo kan klinken zonder enige reverb en dat is de Schmidt.
 
Zeg het maar gewoon: ze moeten er eentje naar Kebu sturen die er eens een complete track mee moet maken.

Ja, Kebu sowieso! Aleen is hij momenteel langzaam aan het bijkomen van heftige hartproblemen deze zomer. Concerten deze herfst zijn afgelast, komend voorjaar bij goede gezondheid hopelijk weer actief. We moeten zuinig zijn met 'm. :)
 
Beste die demo verzuipt in de reverb,ook bij de eerste sound hoor je de tail van een reverb in mono zodat het niet opvalt

Er is maar 1 polysynth die zo kan klinken zonder enige reverb en dat is de Schmidt.

Ik heb een uur of wat met de Kijimi mogen spelen en vond de sound erg indrukwekkend. Was een prototype van een half jaar terug en wel nog heel erg .. prototype. Hier staan nog wat oude demo's (dry & wet): https://soundcloud.com/deckardsdream Ze zijn niet heel sterk in hun demo's, dat doen de early adopters toch vooral. Ze zijn momenteel overigens ook al best ver met hun derde project, Xerxes (Elka Synthex-kloon).


De Schmidt ken ik een klein beetje. Dat is wel een beest, zeker.. dat ik in de korte tijd dat ik 'm onder handen had helaas verre van getemd kreeg.
 
Oh, die demo boven is van Seb (MosLab). Die had plannen om de rechten van RSF over te nemen (ingewikkeld verhaal) en weer Kobols/Polykobols te gaan produceren. Die oude Franse beestjes klinken wel echt heel goed hoor... mamma mia! ;)
 
Ik heb een uur of wat met de Kijimi mogen spelen en vond de sound erg indrukwekkend. Was een prototype van een half jaar terug en wel nog heel erg .. prototype. Hier staan nog wat oude demo's (dry & wet): https://soundcloud.com/deckardsdream Ze zijn niet heel sterk in hun demo's, dat doen de early adopters toch vooral. Ze zijn momenteel overigens ook al best ver met hun derde project, Xerxes (Elka Synthex-kloon).


De Schmidt ken ik een klein beetje. Dat is wel een beest, zeker.. dat ik in de korte tijd dat ik 'm onder handen had helaas verre van getemd kreeg.

Die hele Kijimi is mijn idee en ik heb ook geholpen voor het filter en de modulatie implementatie,oorspronkelijk was het een polyphonishe Buchla 259 met SSM filter geweest maar ik heb hem dat afgewezen en aanbevolen een Poly RSF te ontwerpen omdat die timbre sectie op de 259 leuk is in mono,maar als je dat poly speelt (wat ik getest heb) wordt het helemaal fuzz.

Die Kijimi,eens die goed zal werken zou die mega moeten klinken net als een Poly RSF rack,ik ga ik er vast een stuk of 4 hebben om dan te layeren.

Ik denk dat met deze Moog One je bijna verplicht bent om de 16v versie te nemen wil je iets speciaal voor je geld omdat je dan sounds kan layeren en dan halveert je polyfonie.

Met de Schmidt is het het zelfde, is ook multitimbraal (8x zelfs) maar dat wil je nooit gebruiken of horen (is de max),het is dan zo teleurstellend dat je maar 4 voices meer hebt.
 
Back
Top