Pulsar-23

Soma Laboratory, makers van de Lyra 8, hebben een prototype klaar van hun nieuw euh ding. :)
De Pulsar-23 is een drummachine / ritmische synth met een modulaire structuur (met veel patchmogelijkheden), ingebouwde loopers en een mogelijkheid tot 'externe circuitbending'. Maar vooral : wat een klank! Te koop vanaf eind 2018.

 
Volgens de website:

PULSAR-23

PULSAR-23 is an organismic drum machine that is currently in development at Soma. It has a semi-modular structure and consists of 23 independent modules:

– 4 drum channels: Bass drum, Bass\Percussion, Snare drum, Cymbals\Hi-Hat
– 4 envelope generators with the unique ability to generate a sustain for the drum channels, turning them into noise\drone synthesizers.
– 4 independent loop recorders with the option for individual clocking.
– Clock generator with an array of dividers as a very powerful tool for rhythm synthesis.
– Wide range LFO (0.1 – 5000Hz) with variable waveform.
– Shaos – a unique pseudo-random generator based on shift registers with 4 independent outputs, sample and hold and other cool features.
– FX processor with CV control incl. CV control of the entire DSP’s sample rate.
– Distortion.
– 2 CV-controlled gates.
– 2 CV-controlled VCAs.
– 2 controllable inverters.

Also, it has MIDI control and synchronization and a lot of smaller modules such as 3 assignable attenuators and 2 dynamic CV sensors for CV generation etc.

In general, there are 52 knobs, 11 switches and over 100 inputs and outputs for patching, Eurorack integration, external mixing and processing, live circuit bending!

Here you can see the demo video of the laboratory prototype of PULSAR-23. It does not have the final look, the enclosure or the final panel design. Some minor features may change and some control options will be added. I’ve done the development of the main sound design and circuitry, and now I would like to introduce the project to the world. The most important things – the sound, the structure, the philosophy – are done.


When I started the project, my intention was to make it patchable as much as possible and to have control points everywhere it made sense. It meant not being too concerned about the number of those points. But every socket takes up additional space on the enclosure and on the PCB, while also increasing the risk for construction problems and of course significantly adding to the price as we need good ones. When the number of sockets exceeds 100, like in this drum machine, the dimensions and price of the instrument will be increased several times. Using breadboard sockets and connectors that are small and cheap would not be reliable or comfortable… And then the idea to use crocodile clips + M3 screws came to me, and that resolved all of those problems!

The benefits of this solution:
1. Space-saving design on the surface and the PCB. It occupies just several square millimeters.
2. As cheap as M3 screws and nuts plus several washers.
3. 100% reliable as it’s very simple and nothing to break.
4. You can attach several clips to one pin.
5. You can connect the clips together.
6. You can easily connect the clips to individual electronic parts like capacitors, diodes etc. or a part of external circuit, that give you the possibility of circuit bending and experimentation and is very efficient, as including even a single capacitor to some open nodes of PULSAR-23, may change sound drastically.
7. You can easily connect it to any type of jack connector – just attached it to the jack tip.
8. Ready wires with crocodile clips are cheap and easy to find.

So despite it not being a standard format of connectors in musical gear, I decided to design it this way as this solution addresses all problems and actually provides a lot of benefits.

However, all main connectors such as MIDI and main audio out will have standard professional connectors and it will have a line of adapters from 3.5mm mini-jacks (Eurorack connectors) to the M3 pins

The expected net price is 1,200-1,500 Euros. The exact price will be known when the industrial mass production version is ready. We always try to make price as low as possible, but good construction and good production cost money. PULSAR-23 will have the famous quality of parts and assembling of LYRA-8.
The expected date of release is autumn\winter 2018\19.
The drum machine will be manufactured in Russia and Poland.

If you like the sound and the project you can get on the pre-order waiting list and be among the first ones who will receive PULSAR-23. Just send your request to somasynths@gmail.com with subject “PULSAR-23 pre-order”. In your mail, please mention the country where you want the synth to be delivered to and your phone number (it could be useful if our mails go to spam). No deposit is required.

Best!
Vlad Kreimer
13 June 2018
 
Toys for beatboys? Net ff iets aan de prijs maar mooi formaat en zeker gas-factor. :halleluja
 
Ik vind de sound erg vet, klinkt super. Maar de oplossing met de M3 schroeven en crocodile clips... meh... Ik snap het idee erachter wel, maar ben er niet heel enthousiast over. Ik zou dan liever gewone (mini-)jacks zien zodat je beter direct met Eurorack kunt integreren. Het samenvoegen zoals nu met die schroeven en clips gedaan wordt kan prima met van die el cheapo headphone splitters. Jammer, ik zou 'm anders zeker overwegen want de sound is zoals gezegd wel erg goed.
 
Pracht geluid en gave mogelijkheden. Het ontwerp heeft jammer genoeg een hoog Fred Flintstone gehalte (erg lelijk als je het mij vraagt) en met de patch points kluwen behoorlijk onoverzichtelijk.
 
Het ontwerp heeft jammer genoeg een hoog Fred Flintstone gehalte (erg lelijk als je het mij vraagt) en met de patch points kluwen behoorlijk onoverzichtelijk.

Gelukkig is dit een preview van het apparaat en niet het het ontwerp.
"It does not have the final look, the enclosure or the final panel design."
 
Ik heb in 8 1/2 minuut alleen maar een heerlijk scala aan sounds langs horen komen.
Nou ben ik met m'n noise o coast al happy voor wat meer out of the box sounds maar dit lijkt me echt een prachtige uitbreiding wat dat betreft.
Als de kast uiteindelijk net zo goed wordt als nu het geluid is dan wordt dit echt een top produkt.
Ik hou 'm in de gaten!
 
Gelukkig is dit een preview van het apparaat en niet het het ontwerp.
"It does not have the final look, the enclosure or the final panel design."
Klopt, maar het principe van de M3 schroeven en crocodile clips is wel onderdeel van de werking. Ik vraag me af hoe je dat zo kunt vormgeven dat het niet als een knutselobject er uit ziet. Het panel zal uiteraard veranderen en er beter uit gaan zien.
 
Klopt, maar het principe van de M3 schroeven en crocodile clips is wel onderdeel van de werking. Ik vraag me af hoe je dat zo kunt vormgeven dat het niet als een knutselobject er uit ziet. Het panel zal uiteraard veranderen en er beter uit gaan zien.

Dat het er als een knutselproject uitziet vind ik nog wel zn charme hebben. En voor in de studio vind ik die kroko-klemmen stiekem wel een geweldig idee. Maar als je dit ding live wil gebruiken en bijvoorbeeld in een flightcase of tas wil vervoeren blijft je zorgvuldig opgebouwde patch echt niet zitten.
 
Dat het er als een knutselproject uitziet vind ik nog wel zn charme hebben.
An sich wel, ja. Maar voor die prijs verwacht ik misschien iets anders/meer. Ik zag dat ze de Lyra 8 ook als DIY aanbieden, dat lijkt me dan weer wel een leuke (en betaalbaardere) optie. Misschien zelf een soort break-out module maken... :eureka:
 
1200 euro is erg aan de hoge kant zeg. Maar ja het klink iig wel erg lekker.
 
Ik vind 1600 euro voor een 2e hands Juno 60 duur, dit is nieuw en waardevast ;)
-
Of een instrument waardevast is wanneer je het koopt vind ik meer iets voor speculanten, niet voor muzikanten. Waardevastheid is voor mij geen argument om een instrument wel of niet te kopen. Wel of hij inspirerend klinkt en dat doet deze wel. Meer dan alle TR clones waar je mee doodgegooid wordt.
 
1785,- is het bepaalde maximum qua prijs, ze hopen het gedkoper te kunnen doen.

Vindt het een supergaaf ding, idd wat duur, maar mn grootste angst is de lengte van de 4 loopers. Veel van dit soort toestanden komen uiteindelijk aan max 16 stappen(leploop, volca, etc etc) en daar kan je geen fatsoenlijke track mee maken. 64 is toch echt mn minimum. Of een lengte die minimaal 64 stappen kan dekken binnen een ecosysteem van 64 stappen tussen 80 en zeg 150 bpm als het niet hard in stappen wordt gequantized..
 
Of een instrument waardevast is wanneer je het koopt vind ik meer iets voor speculanten, niet voor muzikanten. Waardevastheid is voor mij geen argument om een instrument wel of niet te kopen. Wel of hij inspirerend klinkt en dat doet deze wel. Meer dan alle TR clones waar je mee doodgegooid wordt.

Met je punt eens dat je geen muziekinstrument koopt omdat de waarde vast blijft. Ik denk wel dat overigens iets valt te zeggen om iets niet (nieuw) te kopen als je weet dat de waarde (op korte termijn) zal dalen.
Het klopt overigens niet speculanten waarde vaste producten kopen. Speculeren doe je met iets waarvan je denkt dat de waarde daalt of stijgt.
 
Met je punt eens dat je geen muziekinstrument koopt omdat de waarde vast blijft. Ik denk wel dat overigens iets valt te zeggen om iets niet (nieuw) te kopen als je weet dat de waarde (op korte termijn) zal dalen.
Het klopt overigens niet speculanten waarde vaste producten kopen. Speculeren doe je met iets waarvan je denkt dat de waarde daalt of stijgt.
Het ging me ook meer om de alliteratie... ;)
Maar ik denk dat deze niet in grote getalen gemaakt gaat worden, dus wachten totdat er 1 2e hands opduikt voor (veel) minder kan wel eens een lange exercitie worden vrees ik. Bij producten die door grotere fabricanten in grotere getalen gemaakt worden volg ik die redenering wel.
 
Idd, zo heb ik 2 erg dure (bij uitgave) machines ingeruild voor een goedkope Casio, niet om de prijs maar om de mogelijkheden en de muzikaliteit...
Een Ronald Fantom 76 en een Korg Triton met Mossboard, je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.
Muziek is waar het om gaat toch?
-
Het ging me ook meer om de alliteratie... ;)
Maar ik denk dat deze niet in grote getalen gemaakt gaat worden, dus wachten totdat er 1 2e hands opduikt voor (veel) minder kan wel eens een lange exercitie worden vrees ik. Bij producten die door grotere fabricanten in grotere getalen gemaakt worden volg ik die redenering wel.
 
Back
Top