Behringer Odyssey

Wel een dure pesterij dan. Of hebben ze een volmaatse Korg Arp Odyssey omgebouwd en dat als een betatype gepresenteerd? Dat zou wel een stunt zijn.
 
Nou ja, de huidige moderne 'vlaggenschepen' zijn toch wel de DSI VCO synths - Prophet 6 en OB6 - die qua mogelijkheden en specs behoorlijk conservatief zijn met hun ene LFO, geen extra envelopes buiten filter en VCA etc. Ik word er wel blij van dat er een fabrikant is die zijn nek uit durft te steken en er op en er over gaat.

Maar die zijn meer dan de helft goedkoper. Zou dat gebrek er dan toch zijn om de synth ook betaalbaar te kunnen houden voor mensen die niet hun auto willen verkopen voor een nieuwe synth?
 
Voor diegenen die de hele Behringer discussie laten voor wat het is en gewoon geïnteresseerd zijn in de klank en functionaliteit van de ARP Odyssey en ARP2600.
En ook niet afgeschrikt worden door gratis software, 32-bit en VST2.

Roberson Audio - Oddy-Free
Een mooi klinkende ARP Odyssey emulatie. Met iets meer "punch" dan het origineel (zegt de maker). Ronkt in elk geval lekker. Met die kenmerkende beetje waveshaper/distortion achtige klank.
https://www.kvraudio.com/product/oddy-free-by-roberson-audio-synthesizers

Voltkitchen - Arppe2600va
Een mooi klinkende ARP 2600 Emulatie. Ook een mooie toverdoos met heel veel mooie mogelijkheden en mooie klank.
https://www.kvraudio.com/product/arppe2600va_by_voltkitchen
 
Ja, verschillende van die "klangbeispiele" klinken behoorlijk goed. Maar als ik dan naar deze tracks op dezelfde site luister: https://www.amazona.de/blue-box-arp-odyssey/

.. dan hoor ik toch wel best veel verschil. Luister bijvoorbeeld eens naar deze track met ringmod („Ringmodulationsexperimente“). Ik ga deze Behringer zeker in huis halen, maar net als bij de KARP en bijvoorbeeld de Deckard's Dream blijf ik veel (voor mij) significant verschil horen tussen kloons en hun originelen. Zo heb ik ook met deze Behringer nooit het idee dat ik er mijn boxen of oren makkelijk mee kan beschadigen, iets wat ik met mijn Axxe wel heb. Ik heb een uurtje met het prototype gespeeld, was onder de indruk en ben het eigenlijk wel eens met Vincent (auteur van het stuk) in zijn conclusie:

"Der Odyssey von Behringer klingt bei Weitem berechenbarer, kontrollierbarer und moderner als ein originaler ARP der älteren Baureihen, dabei aber bedeutend musikalischer und etwas aggressiver als seine Konkurrenten der Neuzeit. Für meine Ohren klingt er wirklich reichhaltig und sehr lebendig, hier lässt sich einiges an extrem gut verwendbarem Material herausholen."
 
FS. Volwaardig, drie octaven, ongewogen, laat zich precies bespelen, aangename "touch" en aftertouch. De reviewer is er over te spreken:

"Die Klaviatur des Behringer Odyssey entspricht einer vollwertigen, drei Oktaven umfassenden Tastatur. Wie beim Original steht die Tastatur etwas über den Rand, ist jedoch nicht länger als die Gehäusewangen. Das ungewichtete Keyboard fühlt sich so gut an, wie sich eben ein ungewichtetes Synthesizer-Keyboard anfühlt. Es lässt sich sehr schön und präzise spielen, die Tasten haben eine angenehme Haptik, einen guten Federungswiderstand und außerdem Aftertouch. Ob und wie dieser nutzbar ist oder ob es sich nur um ein Baukasten Keyboard aus dem Regal handelt, ergründet sich im Praxisteil. Man merkt auf jeden Fall: Der will gespielt werden."
 
Aftertouch ja? dat is wel interessant.

Alleen zou ik stiekem wel een module-versie van deze willen. Heb helemaal geen plek voor een fullsized Odyssey man :P
 
Mooie demo dit clipje van Amazona.
Of ie goed in de buurt zit van het origineel weet ik niet want ik heb geen ervaring met de Arp maar ik moet zeggen dat wat ik hier allemaal voor mogelijkheden hoor dat ik het een heel interessant geluidenfabriekje vind.
 
Tof ding, alleen die faders zijn een beetje jammer, liever gewoon goeie faders met fijne kapjes er op ipv deze scherpe hoekige dingetjes.
 
de odyssey is nu in pre-production

0UcSQRzT7iss793DNISSbUkTMuLAy2IWB2iyIzcz00k.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=17f7122de8a5708964ebeb02e465a30f9af23922.jpg
 
op behringers instagram pagina:

Some of you were able to correctly guess the product in yesterday's post! But if you didn't then that’s OK because we will be sharing more details on our social channels over the next few days. Check back everyday to see which ones you got right. ;) Today’s reveal... we're announcing that the Behringer Odyssey will be present for our exclusive Pre-NAMM Event! Guests will have a chance to play to their heart’s desire. ❤️ This is the very first time this product will be accessible to the US public, so make sure you take advantage of this incredible opportunity!
If you’re in the Los Angeles area, make sure to stop by to try it out, while enjoying artist performances, free food & drinks, VIP sessions, and of course PRIZES! Event information is listed above.

Stay tuned for the next event update!

Bildschirmfoto-2019-01-14-um-20-17-09.png
 
Back
Top