Behringer RD-8

De patenten van Roland zullen wel langzaam afgelopen zijn, ik moet eerlijk bekennen dat ik mij ook afvraag tot wanneer je dit kan doen en op welk punt Roland je gaat aanklagen.

Ik heb er nooit een officieel document van gezien maar de speculatie is dat bij de TT-303 van Cyclone dat Roland ook moeilijk is gaan doen en zij nu een ander ontwerp hebben voor hun TB-303 clone (alleen het uiterlijk) Het is ook moeilijk een andere reden ervoor te bedenken aangezien de looks van de TT303 echt wel een selling point was.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit soort bedrijven een zaak hebben als het gaat om een apparaat wat ze zelf al een jaar of 20-30 niet meer maken. Het was anders met Behringer toen ze allerlei clonen maakten van produkten die gewoon nog door andere merken nieuw werden gemaakt. Maar die merken kunnen zich absoluut niet beroepen op bv inkomstenderving als ze het zelf al lang niet meer maken. Enkel idd als ze een patent hebben, en dat wordt geschonden, zal er een vergoeding betaald moeten worden. Maar anders....???
 
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit soort bedrijven een zaak hebben als het gaat om een apparaat wat ze zelf al een jaar of 20-30 niet meer maken.


Niet helemaal waar. Roland heeft niet voor niets die boutique series opgestart. Daarom kunnen zij waarschijnlijk wel aanspraak maken op hun eigen (sound & looks) design. En het design v/d arp odyssey is al door korg op een legale manier verkregen. Waarom zouden zij behh dan niet voor de rechter kunnen slepen ?
 
Ja, dat moet ik nu ook concluderen eigenlijk. Dus met je eensch

Ik moet mezelf toch weer corrigeren. Ik bedoel dat het leuk is dat er nieuwe versie komt van een classic, maar dat het niet per se voor 300E hoeft. Mag wat mij betreft best wat kosten, als je toch een kloon maakt.
 
Ah, zo. Een hoop mensen vinden de Aira reeks te lelijk en digitaal. Dus wat dat betreft is er nog wel een groep potentiële kopers over.
 
Terzijde: ik ben wel blij met deze toevoeging aan de 808 familie. Goedkoop en veel analoge uitgangen. En wat mij vooral aanspreekt (net als bij de Roland Boutique TR-08 ) is dat het uiterlijk identiek is aan het origineel. Ten eerste vanwege een stukje nostalgie en ten tweede kun je er meteen mee aan de slag als je wel eens een tutorial van het origineel hebt gezien of hebt gewerkt met Propellerhead's "Rebirth".

Weer een "terzijde": Rebirth mocht niet meer (gratis) door Propellerhead ter beschikking gesteld worden van Roland. Dus wat copyrights betreft zijn dit soort 1 op 1 kopieën wel opmerkelijk, vind ik. Het klopt dat patenten na 20 jaar zijn verlopen. Maar toch... Ik denk dat Propellerhead gedeponeerde (merk)namen gebruikte op de een of andere manier (in gebruiksaanwijzing of de software zelf). En alle klonen van 303's en 808's vermijden Roland's merk- en typenamen. Misschien dat dat de crux is... :?
 
Heeft dat er niet mee te maken dat in Rebirth een TR-909 zit die voor een deel samples gebruikt? Copyright op muziek is veel langer dan patenten op apparaten. Daarom zie ik Behringer ook geen TR-909 maken vanwege die samples of ze moeten dat omzeilen door hun eigen samples erin te zetten. Maar dan klinkt het niet meer als het origineel uiteraard.
 
Er staat ook in de gebruiksovereenkomst van zowat elke Roland dat je de samples niet ter beschikking mag stellen in welke vorm dan ook. Geen idee of dat er bij de 909 al in stond...
 
Het zou me helemaal niet verbazen dat Roland stappen zal ondernemen voor zowel de 101 en de 808...
 
Vermoed dat Behringer niet over één nacht ijs is gegaan en Roland weinig in de melk krijgt te brokkelen bij welke rechtbank dan ook.

Enige wat Roland, en menig andere fabrikant, rest is vergelijkbare en/of dusdanig producten maken dat consumenten die eerder aanschaffen dan die van Behringer.

Een Dreadbox, volgens mij niet bepaald een grote onderneming met veel personeel, krijgt het wel voor elkaar diverse synths uit te brengen. Niemand weerhoudt welke grote speler dan ook dergelijke initiatieven.
 
Kijk naar de TT303, die makers hebben echt hun best gedaan en een analoge clone gemaakt, maar klinkt toch heel anders dan de TB303.
Ja, ze klinken iets (/ marginaal?) anders maar ik vind de TT-303 V1 niet slechter klinken dan de TB-303 Dus waarom zou je voor een oude TB-303 zoveel meer willen betalen?
En misschien klinkt een TT-303 V1 over 35 jaar wel net zo als een TB-303 nu klinkt?! [als de TT-303 V1 dan nog 'leeft']
Maar V1 van de TT-303 zou heel veel beter klinken dan V2 (- het penseeldoosje). Zie hiervoor de thread "Cyclone Analogic TT-303 Bass Bot V2"

Als ik me niet vergis verlopen patenten na 20 jaar.
Het is 20 jaar, maar onder strikte voorwaarden is wel verlenging met 5 jaar mogelijk. Maar het valt denk ik te betwijfelen of daar de Roland producten onder vallen.
 
De patenten van Roland zullen wel langzaam afgelopen zijn, ik moet eerlijk bekennen dat ik mij ook afvraag tot wanneer je dit kan doen en op welk punt Roland je gaat aanklagen.

Ik heb er nooit een officieel document van gezien maar de speculatie is dat bij de TT-303 van Cyclone dat Roland ook moeilijk is gaan doen en zij nu een ander ontwerp hebben voor hun TB-303 clone (alleen het uiterlijk) Het is ook moeilijk een andere reden ervoor te bedenken aangezien de looks van de TT303 echt wel een selling point was.
Dat was zeker een selling point van de TT-303 V1
De patenten van Roland op de TB-303 en de TR-808 zullen na 20 jaar verlopen zijn. Maar er bestaat naast patentrecht ook nog zo iets als auteursrecht. En daar valt ook kunst onder, dat nogal ruim opgevat wordt. Er zijn meerdere voorbeelden, maar vormgeving van een product is er een van. Dus namaken mag ná 20 jaar, als het er maar niet (exact) op lijkt. Auteursrechten verlopen ook, maar pas na 70 jaar nadat het gemaakt is. En soms pas 70 jaar nadat de maker overleden is.

Maar de TR-808 zal zeer waarschijnlijk door meer dan 1 persoon ontworpen zijn en mogelijk zullen er daardoor meer mensen auteursrecht hebben op de TR-808. Maar werken die allemaal nog bij Roland? En zo nee, willen die hun auteursrecht (zonder geldelijke compensatie) afstaan aan Roland? Dat zou misschien kunnen verklaren waarom Roland tot nu toe geen 1:1 clone van hun producten gemaakt heeft. Maar hoe het precies in elkaar steekt weet ik natuurlijk ook niet. Iemand anders wel?

En wat de B. 808 betreft...die ziet er volgens mij niet exact het zelfde uit als de TR-808 van Roland. Hij lijkt er wel heel erg op... cool! :)
Maar of Roland met de B. 808 een zaak heeft met een goede kans om die van B. bij de rechtbank te winnen... ik denk het niet, om reden dat ik vermoed dat Herr Uli van tevoren gedegen advies heeft ingewonnen bij zijn adviseurs / advocaten. Je begint nl. (normaal) niet aan een dergelijke project zonder eerst je goede verstand te gebruiken.

Copyright op muziek is veel langer dan patenten op apparaten. Daarom zie ik Behringer ook geen TR-909 maken vanwege die samples of ze moeten dat omzeilen door hun eigen samples erin te zetten. Maar dan klinkt het niet meer als het origineel uiteraard.
Je maakt hiermee denk ik een goed punt!
 
Heeft dat er niet mee te maken dat in Rebirth een TR-909 zit die voor een deel samples gebruikt? Copyright op muziek is veel langer dan patenten op apparaten. Daarom zie ik Behringer ook geen TR-909 maken vanwege die samples of ze moeten dat omzeilen door hun eigen samples erin te zetten. Maar dan klinkt het niet meer als het origineel uiteraard.

Dan maak je als producent een mogelijkheid om er andere samples in te laden. Probleem opgelost en ‘verantwoordelijkheid’ bij de koper gelegd.
 
Dat kan. Er zal best een manier te vinden zijn om dat te omzeilen. Maar een 1 op 1 kopie zal niet mogelijk zijn lijkt mij. Zou de 909 wel interessanter maken voor mij als je daar je eigen 6-bit samples in kan gooien.
 
Maar de TR-808 zal zeer waarschijnlijk door meer dan 1 persoon ontworpen zijn en mogelijk zullen er daardoor meer mensen auteursrecht hebben op de TR-808. Maar werken die allemaal nog bij Roland? En zo nee, willen die hun auteursrecht (zonder geldelijke compensatie) afstaan aan Roland? Dat zou misschien kunnen verklaren waarom Roland tot nu toe geen 1:1 clone van hun producten gemaakt heeft. Maar hoe het precies in elkaar steekt weet ik natuurlijk ook niet. Iemand anders wel?

Je mag er vanuit gaan dat het auteursrecht bij Roland ligt en niet bij de individuele medewerkers die aan het project hebben gewerkt. Het is nogal gebruikelijk om in de arbeidsvoorwaarden op te nemen dat alle uitvindingen of originele werken die in opdracht van de werkgever, betaald door de werkgever en/of in werktijd worden vervaardigd eigendom zijn van de werkgever.
 
Je mag er vanuit gaan dat het auteursrecht bij Roland ligt en niet bij de individuele medewerkers die aan het project hebben gewerkt. Het is nogal gebruikelijk om in de arbeidsvoorwaarden op te nemen dat alle uitvindingen of originele werken die in opdracht van de werkgever, betaald door de werkgever en/of in werktijd worden vervaardigd eigendom zijn van de werkgever.

Klopt! Zou een ramp zijn als dat niet zo was.
 
De 808 is afwijkend maar die 101 clone is echt quasi pal op qua looks,denk niet dat Roland dit door de vingers zal laten vallen.
 
Niet zo vreemd hoor. Het voorkomt monopolie posities o het gebied van spullen. Muziek kun je niet als enige aan de man brengen en de prijs kunstmatig hoog houden.

Blijf het bijzonder vinden dat clones van bijv. Acid lab geprezen worden door sommige mensen en een clone van behringer compleet wordt afgemaakt.
Wanneer je gear gaat maken, dan weet je van te voren dat de patenten aflopen na 20 jaar. Part of the trade.
 
Back
Top