Korg Prologue

26814597_10156171077502848_3256596753733497821_n.jpg


Korg Prologue

"A 49-key, polyphonic analog polyphonic synthesizer and the 61-key, 16-channel version, which can be described as a "hybrid" synth by integrating a digital motor into the center of its fully analog circuit.

Close cousin of KORG's already famous Minilogue and Monologue, the prologue is a complete and fully programmable polyphonic analog synthesizer. Hormone boosted version, it is distinguished from these predecessors by a keyboard with large keys, a polyphony of 8 or 16 channels (depending on the model) and a new engine
digital sound (the multi-engine) greatly expanding the sound and customization possibilities. As you will understand, the prologue range includes two models: the 8-channel version of 49 keys and the 16-channel version of 61 keys. Let's find out more in detail what lies beneath this beast ...

Analog power

The prologue takes again the powerful analogical circuits which made the strength of its predecessors (Minilogue and Monologue), and thus proposes an incomparable quality of sound as well as an astonishing presence. More than 11000 electronic components have been used for its manufacture! The prologue is composed of 2VCO, 1VCF, 2EG, 1VCA and 1LFO. It also features the famous built-in oscillator allowing you to create unique waveforms to refine your harmonies and create breathtaking sounds. Add to that a bipolar low-pass filter and powerful distortion and you have a powerful analog palette to create deep bass, powerful leads, and the beautiful pads that are expected of a polyphonic synthesizer. Also note that the prologue is bi-timbral, and allows you to play two different programs simultaneously.

Despite its analog power, the prologue retains its ease of use and intuitive interface worthy of the latest KORG synthesizers. You will find on the panel the easy selection of channel modes (POLY, MONO, UNISSON, CHORD ...), the powerful arpeggiator, or the simplified selection (and sortable) of the 500 programs.

The freedom of digital

The ingenuity of the prologue goes beyond its analog design. Indeed, by adding to the original 2 VCOs a third MULTI ENGINE digital oscillator, KORG is exploring new experimental sites. This new engine, adding digital and FM waveforms, can be combined with analog VCOs to extend the sound potential of the prologue far beyond that of a traditional analog synthesizer. The noise generator, the VPM oscillator and the high-quality digital effects (modulation and delay / reverb) bring you complex metallic sounds and harmonics that you never thought possible.

Another novelty, and not least, this new engine MULTI ENGINE offers a USER mode that allows you to load oscillator programs of your own creation (and yes!) You can develop on the dedicated software (available in early spring 2018 ). There are sixteen slots for this parameter.

The KORG Prologue will be presented at NAMM 2018 and will cost between 1500 € (8 voices) and 2000€ (16 voices).
 
In het filmpje van DRe (in post #100) vind ik de Prologue ook qua sound tegen vallen, maar in het volgende filmpje vind ik 'm wel erg lekker klinken...



Maar veel gebruikers melden helaas de-tuning problemen en sturen hun Prologue terug naar de winkel. :halleluja
Korg beweert aan een oplossing van het de-tuning probleem te werken, maar of deze verholpen wordt (en wanneer) is vooralsnog de vraag. :(

Voorlopig je geld dus nog maar even ergens parkeren...

En Korg komt met librarian-software om daarmee nieuwe oscillatoren en FX programma’s in te kunnen laden.
De "Prologue Sound Librarian" is sinds vorige maand te downloaden. Maar die is op dit moment natuurlijk niet interessant...
 
Laatst gewijzigd:
sommige prologues hebben wat problemen met de tuning in de lage octaven, korg belooft hiervoor een oplossing:


Korg has recently received reports of a slight detuning on a small and isolated range of keys on our Prologue8 and Prologue16 synthesizers.

We have since been investigating the source of the behavior extensively, and believe the issue is present within the software responsible for tuning stabilization. Once the problem presents itself the behavior does not become worse over time. In fact, performing manual tuning may improve performance.

We take this matter very seriously, and assure Prologue dealers and end users that we are committed to correcting this issue with a user-installable software update by the end of 2018.

Our ongoing commitment is to deliver the very highest-quality musical instruments. We apologize for any problems this issue may cause, and thank you in advance for your understanding and patience.

KORG
 
Wie heeft er een prologue en heeft hem nog?
of is hij de deur weer uit?

Ik hen hem nu al een tijdje en ben er erg blij mee.
Zeer breed geluids palette. Kan vintage 80's klinken of juist heel modern.
filter is heel erg romig. Hij kan analoog, wavetables, fm, granular,samples laden...etc etc.
Ook een fijne controller voor vst's
mijne gaat hier niet weg.
 
Wie heeft er een prologue en heeft hem nog?
of is hij de deur weer uit?

Ik hen hem nu al een tijdje en ben er erg blij mee.
Zeer breed geluids palette. Kan vintage 80's klinken of juist heel modern.
filter is heel erg romig. Hij kan analoog, wavetables, fm, granular,samples laden...etc etc.
Ook een fijne controller voor vst's
mijne gaat hier niet weg.
Nou mijne gaat terug naar Thomann en dan naar Korg for een reparatie.
Bij 1 voice ruist de user OSC als een malle. beter laten fixen nu ik nog garantie heb.
 
zit al een week of 2 te kijken om een prologue16 aan te schaffen, denk dat dit een bak is die bij me past, twijfel nog wel een beetje.
 
Korg prologue is uniek, een anapoly die ook dx fm/wavetables kan.
cs japans vintage? kan die ook een beetje.

Dit heb ik met de p16 opgenomen. patches zijn eigen presets. ik maak dagelijks een 5 of meer presets.

 
Nu ja, nog 1 plek dan na de prologue.

Denk deepmind12

Of een paar nieren verkopen pp de illegale organen markt en een moog one 8D
 
Voelt hij degelijk? Maakt n beetje cheape indruk op me qua bouw.
waarom blijft de deepmind op je verlanglijst staan? Dat verklaar ik niet.
 
waarom blijft de deepmind op je verlanglijst staan? Dat verklaar ik niet.

Ik ook niet echt. Gezien het feit dat er al een Alpha Juno staat ook. Een wavetable bak zou er mooi bij passen als aanvulling.
 
Voelt hij degelijk? Maakt n beetje cheape indruk op me qua bouw.
waarom blijft de deepmind op je verlanglijst staan? Dat verklaar ik niet.
Nee niet cheap. erg fijn keybed en sollide knoppen.
Maar goed mijne gaat terug naar Thomann. 1 digitale OSC ruist een hoop.
Hoop dat ze het fixen want ik wil hem graag terug.

Deepmind heeft toch zijn eigen sound? Is een klassieker in mijn ogen/oren.
 
Had de eerste versie van Minilogue en daarna ook nog de Monologue. Beide synths gesampled en weer verkocht. De Prologue heb ik qua timbre altijd geweldig gevonden maar mijn drawback was/is dat ik met de gesampelde klanken en externe effecten heel dicht in de buurt kon/kan komen van het Prologue-geluid. Na het inladen van multisamples in de Tal-sampler (die ook goede filters heeft) heb ik als extra bonus ook de beschikking over extra LFO's, aftertouch en ruimere polyfonie. De aanschaf daarom maar achterwege gelaten.
 
Had de eerste versie van Minilogue en daarna ook nog de Monologue. Beide synths gesampled en weer verkocht. De Prologue heb ik qua timbre altijd geweldig gevonden maar mijn drawback was/is dat ik met de gesampelde klanken en externe effecten heel dicht in de buurt kon/kan komen van het Prologue-geluid. Na het inladen van multisamples in de Tal-sampler (die ook goede filters heeft) heb ik als extra bonus ook de beschikking over extra LFO's, aftertouch en ruimere polyfonie. De aanschaf daarom maar achterwege gelaten.
Nou prima toch?
Maar goed als ik mijn Pro One multi-sample klinkt dat ook bijna als een P5 maar het blijft een multisample.
Je komt een eind maar goed.
Ik zou niet snel zonder Prologue meer willen.

Wel interessant de Tal-Sampler. Ook SFZ support. erg fijn. Ga ik eens checken.
 
Intussen wat tijd gehad met de Prologue.

De klank is best wel heel goed, niet super maar ik ben er wel blij mee.

De modulatie mogelijkheden zijn te beperkt. Dit is gewoon slecht.
Minder kan beter zijn maar bij de prologue is het fustrerend.

Binnenkort eens met die user oscilators aan de gang. Waar kan ik een paar goeie vinden om eens mee te experimenteren?
 
Hey Vic,

Ja idd zijn modulatie opties beperkt en zijn er een aantal dingen die ik heb moeten leren om goede klanken uit die bak te halen.
Maar de veelzijdigheid is groot. Combi, FM, wavetables, analoog VCO's etc.
Ja ik moet wel werken op de Prologue.
Zeker om sweetspots te vinden.

Dit artikel heeft mij wat geholpen.

De mixer levels oversturen bij 80 of meer %.
Doe je dat te veel dan krijg je modderige klanken.
Maar soms is die oversturing juist bruikbaar.

Het fllter tracked heel mooi en als je dan drive inschakelt heb je plots een square osc erbij.

Na een tijdje ben ik dual layer patches gaan maken.
Daar kun je weer nog verder mee en kun je 2 lfo's voor verschillende dingen gebruiken.
BV 1 patch alleen een filter dat tracked en overstuurd en een andere patch met FM sounds die door hun eigen filter gaan.
Of 2 patches hard links en rechs pannen voor binural stereo vco's :)

 
De modulatie mogelijkheden zijn te beperkt. Dit is gewoon slecht.
Minder kan beter zijn maar bij de prologue is het fustrerend.

Je krijgt één EG meer dan de Monologue, verder is het vrijwel gelijk. Kun je met modwheel en expression inputs niet creatief dingen oplossen? Bijvoorbeeld een extra envelope patchen van een andere bak?
 
Back
Top