Meet the Waldorf STVC

Nieuws via Matrixsynth.com

Meet the Waldorf STVC.

The body is similar to the Blofeld and it appears to be a solo, string, and vocoder synthesizer with effects. The string sections is likely based on the Streichfett. Curious if the solo section is based on the Rocket. If you click on the bottom image it's blurry but you can make out the Solo, String, Vocoder, and Effects sections. This actually looks pretty cool, in the more of a focused instrument vs. overwhelmingly programmable synthesizer sense. Sometimes less can more. It should be interesting at least.

Details sure to follow.
 

Attachments

  • waldorf_stvc_string_synthesizer_1515563121000_1382081.jpg
    waldorf_stvc_string_synthesizer_1515563121000_1382081.jpg
    36,5 KB · Bekeken: 317
  • Waldorf-STVC.jpg
    Waldorf-STVC.jpg
    26,6 KB · Bekeken: 122
  • ts-namm-2018-waldorf-stvc_and_quantum.jpg
    ts-namm-2018-waldorf-stvc_and_quantum.jpg
    32,2 KB · Bekeken: 112
Last edited by a moderator:
ok klinkt lekker duidelijk en goed verstaanbaar. Krijg je de mic erbij? En hoe zit het met de power supply? Alleen usb of zit er een speciale kabel bij?

De mic zit erbij en de USB kabel plus USB voeding.

Op zich compleet alleen is de USB kabel aan de korte kant (denk iets van 1 meter) en de USB voeding geeft een hoog frequent geluid waar ik best gevoelig voor ben. Dus een eigen USB kabel van 2 meter en een oude iPhone oplader.
De mic is prima voor vocoder doeleinden en als ik het goed heb begrepen zijn de keys van Fatar en voelt goed alleen aftertouch is maar een kleine range bij aardig wat pressure.
Wat ik minder vind is het te kleine display, te veel gepriegel met parameters toewijzen. Lijkt wel of het de mode is sinds de Korg Minilogue.
Betreft het inschakelen van de vocoder heeft wel het gevolg dat het volume iets omlaag gaat. Ik hoop dat ze dit met een OS update verhelpen, ik vrees echter dat dit een nadeel is van USB voeding.

Verder ben ik zeer content met de STVC.
 
Bedankt voor de uitleg. Ik ben wel benieuwd naar deze. Spreekt me veel meer aan dan de Behringer 340. Wel jammer van die USB voeding inderdaad, dat vind ik erg goedkoop.
Wellicht moet je dat volume verschil bij de Vocoder even aan Waldorf melden? Wie weet doen ze er iets mee......

Had ook deze mening, maar ben uiteindelijk toch voor de VC340 gegaan en nog geen seconde spijt van gehad :)

 
Had ook deze mening, maar ben uiteindelijk toch voor de VC340 gegaan en nog geen seconde spijt van gehad :)



Persoonlijk boycot ik Behringer, het kan best goed zijn maar het is een principe kwestie.

De Roland Jupiter-Xm ga ik wel aanschaffen. Hoewel ik nog geen idee heb wat ie op vocoder gebied in huis heeft en zie het meer als extra van wat de Jupiter-Xm kan :)
 
Vreemd, de STVC is van de Waldorf site verdwenen. Ik had wel een issue aan Waldorf gemeld met de STVC. Wel antwoord gehad en nog ins een video van de isseu gemaild en daar nog niets van vernomen.
 
Hierbij mijn indrukken tot nu toe.

Toen ik forumlid Grooveron op Facebook zag optreden met de Waldorf STVC, was ik helemaal om. Ik heb hem sinds een week in huis en ben net zo geestdriftig als hij. De vocoder heeft maar liefst 256 filterbanden, zo blijkt uit de reclame op de webstek, gek genoeg niet uit de handleiding.
Daardoor is dit de meest verstaanbare vocoder die ik tot nu toe heb gebruikt (de andere met microfooningang waren achtereenvolgens de Boss SE-70, Korg Triton, E-mu RFX-32, Korg VC-10, Roland VP-03 en de Moog One). De meegeleverde microfoon is veel beter dan die van de VP-03.
De striijkers zijn prachtig en hoewel ik altijd heel kritisch was op analoog of digitaal, kunnen deze gewoon meedoen met mijn Solina. Ik kan hier uren naar kuisteren. De STVC klinkt moderner, maar dat vind ik prima.
Je kunt klanken in elkaar laten overlopen. Niet alle overgangen zijn logisch, maar met een beetje programmeerwerk in de tweak-sectie is daar wel een mouw aan te passen.
In de handleiding staat niet dat je het geheugen via sysex kunt dumpen. Voor mij is dat belangrijk en gelukkig blijkt er in het systeemmenu een optie Action, waarmee je zowel klankgeheugens, systeeminstelllingen als de freeze kunt dumpen.

Grote nadelen zijn er ook, zoals de eerder genoemde voeding via USB en het postzegelscherm. Ik kan dat zonder vergrootglas niet lezen, dus ik moet nu op zoek naar een dat ik vast kan klikken. Verder kun je de solo en de strijkers weliswaar op het klavier splitsen maar ze blijven beide hoorbaar omdat er alleen een balansregeling is en geen volumeregeling per sectie.
Ook aanslaggevoeligheid is lastig in te stellen. Ik moet dat nog verder onderzoeken, maar waarschijnlijk moet je in de tweak-sectie twee van de slechts vijf sleuven ervoor opofferen, een voor een minimumwaarde en een voor het werkelijke modulatiebereik. Volume is het totale volume, dus als dat helemaal openstaat en je wijst aanslaggevoeligheid toe aan deze parameter met een bereik van 127, dan gebeurt er niets, tenzij je de volumeknop dichtdraait.
De vocoder werkt niet in combinatie met de andere secties.

Ik sluit positief af. Het leukste is eigenlijk dat je door alle beperkingen creatief en snel wordt in het maken van klanken. Dan blijkt er mede dankzij de tweak-sectie meer mogelijk dan je op het eerst gezicht zou denken.
 
En hij werkt niet met widi master, lees ik in de lijst...
Dat is raar, want de Blofeld werkt er goed mee. Bedankt voor de tip. Ik wou er mijn derde widi master op aansluiten. Ik ga het eigenwijs als ik ben toch zelf eens proberen.

Als aanvulling op mijn post: in de tweak-sectie kun je met Vocoder leakin toch de vocoder met andere secties gebruiken. Dit wordt uitgelegd in een video van Waldorf over de Organum choir patch en zonder uitleg gedemonstreerd in een video van Sweetwater.
 
Back
Top