Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.122
Last edited by a moderator:
Lachen hoor die Uli, lekker het synthwereldje blijven trollen. Ik zeg lekker doorgaan zo! Als het qua sound net zo dicht bij het orgineel zit als die minimoog kloon en met typisch behringer-prijskaartje komt hij bij mij gewoon op het verlanglijstje :P
 
Yep, heerlijk dit!

Eens kijken hoe principieel de azijnzeikers blijven als Behringer opeens de enige manier is om zo dicht mogelijk bij het bezit van deze klassieker te komen.

:duivels:


Lachen hoor die Uli, lekker het synthwereldje blijven trollen. Ik zeg lekker doorgaan zo! Als het qua sound net zo dicht bij het orgineel zit als die minimoog kloon en met typisch behringer-prijskaartje komt hij bij mij gewoon op het verlanglijstje :P
 
Ik ben zeker geen Behringer-basher, maar dit klinkt echt als gegarandeerde vaporware: het is een heel complex project, dus mogen een paar engineers er in wat verloren uurtjes aan klussen. Ja dat gaat zeker succesvolle resultaten opleveren. NOT. Of het is een manier van Ulli om z'n star-engineers tevreden te houden met een worteltje.
 
Ja, hoe zit het daarmee. Zijn die chips die dat doen nog verkrijgbaar, of maakt Behringer (of ander bedrijf) die momenteel na ofzo?

Ja Behringer maakt nu ook de CEM3320 chip weer. Dus het idee is wel echt een 1-op-1 clone.
 
Meh, het had een exacte kopie moeten zijn van de OB-X
Ja, hoe zit het daarmee. Zijn die chips die dat doen nog verkrijgbaar, of maakt Behringer (of ander bedrijf) die momenteel na ofzo?
in een OB-X zitten afgezien van de envelope generators (CEM3310) geen 'grote' chips, als in een gehele VCO of VCF chipmodule. In de OB-X zijn VCO en filter discreet opgebouwd, in de OB-XA met de CEM-serie. Momenteel zijn er meerdere bedrijven een nieuwe batch aan het maken van de populairste CEM chips (VCO VCF VCA, de EG nog niet)

Ben er nog niet helemaal uit wat ik van deze 'clone strategie' vindt, maar dit zou nog best interessant kunnen worden, en een goed alternatief kunnen zijn voor de dun klinkende DSI bakken/ DSI OB6 enzo. Behringer kopieert de voicecards praktisch 1 op 1, valt aan te nemen. Losse SMT componenten/een hele berg losse chipjes in plaats van de 'synth-on-a-chip' dingen zoals in veel DSI synths. Met de nieuwe CEM's die nu uitkomen wordt het kostentechnisch nog interessanter voor fabrikanten..

Kijk bijv. eens naar een voice van een DSI Prophet REV2:
12347892_800.jpg

De hele synthvoice is die ene grote chip, de PA397. Een 'doorontwikkeling' van de CEM3396, die o.a. in de Matrix-1000 is toegepast. Leuke, uitgebreide synth, maar iedereen weet dat een Matrix-1000 het niet haalt bij een OB-X(A), en dat verklaart ook waarom de nieuwe 'analoge' DSI synths allemaal hetzelfde klinken en het bij lange niet halen met het origineel. De overige componenten op die printplaat zijn voor de digitale aansturing van de controls van die PA397, vergelijkbaar met de Matrix-1000.

Van de UB-XA zijn nog geen foto's van de printplaat, maar afgaande op de VC340, waarop een hele berg losse chips te zien zijn (en dan zijn het ook nog eens twee lagen printplaten op elkaar), valt ervan uit te gaan dat Behringer ook deze kopie elektronisch gezien behoorlijk goed in elkaar zetten. Al zou ik natuurlijk liever through-hole componenten zien i.p.v. SMT. Maakt repareren en modificeren makkelijker. Maar dan kan de printplaat niet machinaal bestukt worden, waardoor dat tegenwoordig veel te duur is.

26172734_10156078929788914_8851177773210253303_o.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben zeker geen Behringer-basher, maar dit klinkt echt als gegarandeerde vaporware: het is een heel complex project, dus mogen een paar engineers er in wat verloren uurtjes aan klussen. Ja dat gaat zeker succesvolle resultaten opleveren. NOT. Of het is een manier van Ulli om z'n star-engineers tevreden te houden met een worteltje.

Bij bv Google zijn er ook veel projecten die op die manier "in de verloren uurtjes" ontwikkeld worden. Als er op de juiste momenten wel even wat meer resources zijn, kan dat best.

Het zou mooi zijn als ze een dikke, zinderende polysynth op de markt kunnen brengen. Samen met hun VP kopie zouden dat dan mooie alternatieven zijn voor onderhand nogal risicovolle (en dure) bakken. Wat dat betreft zat ik veel minder te wachten op remakes van MS20 of Minimoog. Bij die bakken is het immers niet moeilijk om het origineel in leven te houden.

Afwachten op de klank dan maar!
 
Wat zou Dave Smith hier van denken? Dit doet de verkoop van de DSI OB6 geen goed lijkt me.
 
Ik ben wel heel benieuwd, want eigenlijk zijn de klassieke Oberheims de enige vintage synths die ik zo gaaf vind klinken dat ik die ook nu nog wel zou willen kopen. Maar niet voor de prijzen waar ze nu voor gaan, waarbij het maar afwachten is wanneer de volgende grote beurt nodig is om de langzaam rottende hardware weer tot leven te wekken. Dus een Oberheim clone met nieuwe componenten voor een betaalbare prijs klinkt mij wel als muziek in de oren.


(Disclaimer: de OB6 kan wat mij betreft qua klank niet tippen aan de oude Oberheims)
 
GAAF!

Sinds de productie van all die curtis remakes door Coolaudio en On-Chip zelf is mijn interesse voor alle curtis based vintages synths sterk verminderd.

Behalve de look is het niet meer de moeite zoveel meer te gaan liggen betalen.

1 van de weinige die nog interesant zal zijn is de betaalbare Prophet 600,maar ik vrees dat dit niet lang meer zal duren ook.

E ris ook nog een heel erg gave 8 voice poly clone in de maak die eraan komt waar velen enkel nu van kunnen dromen,wordt echt DE max!
 
Back
Top