Behringer - VC340

Zojuist gepost op Behringer Facebook, hun nieuwste clone:

The Vocoder and string ensemble VC340.

attachment.php
 

Attachments

  • Behringer-VC340.jpg
    Behringer-VC340.jpg
    47,9 KB · Bekeken: 179
Last edited by a moderator:
Blijkt hier net 't zelfde verhaal te worden, bpost zou dan vandaag leveren. Dat ie ondertussen goedkoper is sinds gisteren op de website en bax niet antwoordt op mijn vragen kost hun me als klant. Ik blijf dus 2 dagen thuis om er op te wachten (hatelijk), terwijl ik eigenlijk wou dat ze 'm leverden bij de post maar dat geen optie bleek. (te grote doos? Geen idee)
 
Zowel mijn bij Bax bestelde VC340 die ik onlangs bestelde als mijn Adam A7X monitoren van afgelopen week waren netjes binnen 1 dag in huis zoals beloofd. De VC-340 zelfs dezelfde avond nog meen ik. Het kan dus toch :)
 
Ik blijf als stelregel nooit thuis voor een pakketje, net omdat je toch niet weet wanneer het komt. Als ik niet thuis ben, dan leveren ze het bij een buur (zelden) of moet ik het op een postpunt gaan halen (meestal). Mij goed, dat is dichtbij. En wat blijkt: ondanks niet expliciet thuis te blijven voor een pakketje, is er in de praktijk toch vaak toevallig iemand van ons thuis wanneer het pakketje random aankomt. :)
 
de vc340 is er en hij is heerlijk, voelt echt zwaar aan, is niet te groot, deftige bouw, klinkt zoals ik gehoopt had. Ik run er nu de cr 78 door en de minipops, eargasms en zo :D
 
Ik heb het momenteel vreselijk druk, maar als ik ooit eens tijd heb wil ik wel eens komen buurten om die bak te proberen. Eén van de weinig aankopen die ik nog zou overwegen. Hoewel ik geen plaats ervoor heb en door tijdsgebrek nooit op de synths speel...
 
... hier hetzelfde. Maar toch gedaan.
En dan op vrijdagavond VC340 met dikke reverbs en ff lekker Blade Runner spelen.
Dan nog een paar keer “”By Your Command!” en het weekend is weer begonnen! :D
 
De VC340 lijkt wel universeel geliefd. Ik vind het ook een tof ding, als standalone misschien niet overweldigend maar hij ligt op de een of andere manier vreselijk lekker in iedere mix.
 
Het is ook gewoon één van de meest verdedigbare synths om te klonen: het origineel is bijna unobtainium, en als je hem in huis hebt krijg je het benauwd van alle unobtainium onderdelen erin.
Daarnaast is het ook een moeilijk analoog te klonen synth, en heeft Behringer hier eens een keer als eerste het moeilijke werk moeten doen om moderne componenten te vinden.

Dus "moreel" gezien zit het daar wel goed. En dan doen ze dat nog eens met goede klank, goedkoop en schijnbaar met goede bouwkwaliteit. Dan heb je al niet meer veel redenen over om boos te zijn he. :)

Om die reden zou ik geen problemen hebben met een VC340 in huis, terwijl dat met de andere Behringer klonen voor mij heel wat anders ligt.
 
Als Behringer nou eens zijn belofte hield en de uitgebreide handleiding online zette, dan had ik de "uitgebreide midi-implementatie" kunnen beoordelen en had hij al bij me thuis kunnen staan. Voor mij is een groot voordeel van de VP-03 dat ik hem via midi kan programmeren. Alle parameters hebben een CC-nummer. Ik zou verwachten dat Behringer dat zou overnemen. Tenslotte hebben ze hun Odyssey net als Korg ook voorzien van alle filtertypen en een drive-functie.
 
Als Behringer nou eens zijn belofte hield en de uitgebreide handleiding online zette, dan had ik de "uitgebreide midi-implementatie" kunnen beoordelen en had hij al bij me thuis kunnen staan. Voor mij is een groot voordeel van de VP-03 dat ik hem via midi kan programmeren. Alle parameters hebben een CC-nummer. Ik zou verwachten dat Behringer dat zou overnemen. Tenslotte hebben ze hun Odyssey net als Korg ook voorzien van alle filtertypen en een drive-functie.

Het is een clone. Dus niet opeens complete digitaal aanstuurbaar. Want dat was het origineel ook niet. En dat kost je ook klank als het wel zo zou zijn.

De vp03 is geniaal. Ja biased als fuck maar ik weet wat ie allemaal wel en niet kan. En deze bak niet. ;)
 
De VC-340 pakt alleen midi noten en velocity en verder niets. Niet eens pitchbend en modwheel. Stuurt ook niets anders uit dan noten en velocity overigens.

Dus voila: hierbij de midi implementatie handleiding online :D

Dat ze de VP03 features niet hebben overgenomen is vrij makkelijk te beredeneren: de VP03 is een digitale emulatie waarbij het toevoegen van MIDI parameters een fluitje van een cent is, de VC340 een analoge kloon van een apparaat dat daar nooit op gebouwd is. Een analoog apparaat volledig digitaal aanstuurbaar maken zou een enorme impact hebben op de architectuur van het ding.
 
Bedankt, MadR en Von Naphoven, voor jullie uitleg! De Waldorf Pulse is wel via midi cc bestuurbaar, maar die is erop gebouwd en is geen kloon. De VP-03 blijft dus. Hij heeft zowel voor- als nadelen ten opzichte van de VC-340, maar de nadelen kan ik met andere apparaten compenseren.
 
Zijn er andere argumenten om niet voor de VC-340 te kiezen maar voor de VP-03? Bijv in klank, bediening. Wat denken jullie?
 
Ik schat zo maar even in dat de 'uitgebreide sysex implementatie' wel te maken zal hebben met de dingen die je nu ook al via knoppen kunt instellen (gedocumenteerd in laatste sectie van de manual). Dus midi kanalen (send/receive) voor de verschillende secties, het aan/uitzetten van velocity etc.
Heel misschien dan nog de drukschakelaars van verschillende secties aan/uit, maar meer dan waarschijnlijk niet de waarden van de schuifjes.
Gewoon behandelen als wat een Kenton retrofit in een VP330 zou kunnen, dan zit je al heel ver in de richting.

Verder is het ding gewoon door-en-door analoog en dan nog behoorlijk simpel ook (divide-down, parafone technologie) dus niet te veel van verwachten, gewoon genieten van de volle polyfonie en het specifieke klank karakter (waarin een V3-03 en ook de Streichfett behoorlijk achterblijven, naar mijn smaak...)
 
Zijn er andere argumenten om niet voor de VC-340 te kiezen maar voor de VP-03? Bijv in klank, bediening. Wat denken jullie?

Als je vergelijkt met de VP-330, heeft de VC340 alvast op één punt een grote voorsprong tov de VP-03: enorm belangrijk voor de klank is het feit dat dezelfde noot in verschillende octaven in fase moet zijn. De VC340 doet dat correct dankzij de analoge divide-down chips. De VP-03 doet dat niet. Of hij daardoor leuk klinkt of niet moet je zelf beoordelen, maar hij klinkt er in ieder geval héél anders door dan een VP330.
 
Die faseverschuiving is de ernstigste tekortkoming van de VP-03 en ik kan me goed voorstellen dat dit een breekpunt is voor veel muzikanten. Mij is het probleem pas duidelijk geworden door de recensie van Sound on Sound. Ik had er nooit octaven op gespeeld.
 
Als je online kijkt vergelijkt niemand de vocoders. Het zijn alleen de voices en strings die ‘getest’ worden. Maar het is vooral een Vocoder en geen pure string bak. Vermoedelijk hebben veel mensen gewoon niet de skills om goed met een vocoder om te gaan.

Vergelijkingen van basis klanken doen mij niets. Een synth is bijna een holistisch systeem en dient ook zo beoordeeld te worden.

De vraag is of die phase problemen in echte situaties hoorbaar zijn. Bij normaal gebruik van de vocoder verwacht ik dit niet.

Al is het misschien wel een idee om er tegenover Roland over te klagen. Zelfde als dat ensemble effect. Juist omdat het software is, zou het aanpassen in theorie, ‘makkelijk’ moeten kunnen.

Ik heb de vp03 ook voor alle extra functies. En de polyfone step sequencer is daar zeker 1 van. En de sample optie.

En dat ie moeilijk te programmeren is, vindt ik alleen maar een pre. Ik hou ervan als je veel opties hebt die veel mensen laten liggen en niet gebruiken omdat ze te lui zijn om echt in een bak te duiken.

Ik krijg daar zo’n tb303 gevoel bij. Zeik hem maar af. Geheid dat ik er toffe dingen uit ga halen. En de motivatie daarvoor wordt dan alleen maar groter.
 
Zo moeilijk is een vocoder toch niet? En zeker niet een met een ingebouwde carrier.
Het faseprobleem is goed hoorbaar in de koor- en strijkerssectie.
Het programmeren van een VP-03 is ook te doen. Je beweegt alle schuiven en knoppen tot de gewenste standen en stuurt die data naar je sequencer. Vervolgens wis je daar van elke parameter alle waarden behalve de laatste.
 
Heelwat vocoders - om niet te zeggen de meeste - hebben het verschrikkelijke neveneffect dat verstaanbaarheid van tekst verdwijnt. Ik mag het helemaal fout hebben, maar het enige apparaat dat dit nagenoeg niet heeft is de intussen onbetaalbare Sennheiser VSM201. Afwachten dus wat de nieuwe Behringer telg doet...

ik versta wat ik zei, maar mijn vrouw verstaat 't niet. De vraag is of ik 't nog versta over een jaar, als ik niet meer weet wat ik zei :)
Je kan je droge micro mee inblenden dus wat laag er af en zal wel te verstaan zijn lijkt me - ik versta zoveel lyrics niet, heeft me nooit weerhouden 't liedje te kopen.

http://www.youtube.com/watch?v=dVeCyaAccxY&t=4m41s

Nog even een leuke:

https://www.youtube.com/watch?v=JEouNwdHVYo
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top