Nieuwe standalone Akai MPCs

Is zo'n MPC X eigenlijk een MPC Live maar dan met CV/Gate voor studiogebruik ?
Is de MPC Live eigenlijk een soort van Octatrack, of is het meer ?
Hebben beide MPC's ook Virtual Instruments / drums / samples etc.
Hoe klinken die VI's, zijn ze vergelijkbaar met thje real one zoals Moog, Modal, DSI, wat ik heb staan of klinkt het allemaal wat "dunner" en "sterieler" ?
Kan ik bijvoorbeeld dan ook werken met Spectrasonics Omnisphere 2, dit lijkt mij wel zo'n prachtige VI.
Kan ik al mijn hardware synths / eurorack aansturen, gebruiken i.c.m. de VI's en ook opnemen, zonder PC
Heb ik nog een midi toetsenbord nodig dan, of volstaat de huidige hardware synths (zonder USB maar met midi)
Het lijkt erg hands-on... Is dat ook zo ?

objectieve reaties kunnen we natuurlijk pas geven wanneer we dat toestel een paar maand gebruiken...

X heeft 2 MIDI outs meer, 2 ingangen (+ phantom) meer, 2 uitgangen meer + een groter scherm + 16 Qlinks met OLED (ipv 4 zonder oled) + dedicated transportknoppen + (dig.) VU meters - met de reeds vernoemde 8 CV uitgangen
-er zijn geruchten dat de AD/DA convertors van een andere kwaliteit zijn, moet bevestigd
beiden worden geleverd met 10GB aan sounds etc aan boord
kan niet vgl met octatrack want heb er geen
je kan al je HW & eurorack aansturen en opnemen, maar je moet wel ingeplugd zijn in een computer (en naar MPC 2.0 modus gaan) om je VST's te gebruiken/op te nemen
deze kan je wel makkelijk bouncen naar een audiotrack of sample om nadien stand)alone te gebruiken
ik denk dat je huidige setup (die ik niet ken) volstaat - heeft niet iedereen in HWland een (MIDI) keyboardje?
het lijkt hands on maar ik wil wel afwachten hoe mensen het scherm van de X ervaren kwa gebruiksgemak

wat mij betreft ziet de workflow kwa MIDI er een hele verbetering uit tov mijn MPC4000 (ivm editen etc - timing is nog af te wachten natuurlijk)
 
Nou,voor live optreden is dit wel de max hoor,ik heb in het begin altijd met mpc's gewerkt,als je het toestel goed kent werk je even snel als met soft op een pc maar ipv 1 handeling op de pc doe je 4 bewegingen over op de mpc,dat gaat wel heel vlug/even vlug,maar je beweegt meer zeg maar.

Om in de studio te gebruiken zie ik er idd geen enkel nut in om zulk uitgebreid toestel aan te schaffen als je alles nu al op een computer doet,maar wel de MPC Live, vind ik dan wel interesant als externe drum sound host als je bvb veel klooit met externe hardware om je drumsound te chapen,hangt af hoe je werkt met hardware etc. otherwise niets kan ABleton Live beaten,die soft is een synth op zen eigen,met 10 loops maak je 100 verschillende tracks als je wil,kan die mpc x niet aan toppen

underworld heeft live ook zulke dingen staan (MPC3000)
we zullen moeten afwachten of Akai hier Ableton op z'n eigen terrein kan kloppen/evenaren
ik vind de summing in Ableton Live niet zo goed (kan beter soit)
dus ik ben benieuwd hoe dit toestel, dat inderdaad als een 'everything you'll ever need' in de markt wordt gezet, die total mix / eindprodukt aanpakt
 
Als ie qua midi maar gewoon goed werkt, dan ben ik al voor het merendeel tevreden..

Ik neem aan dat die controllers links, ook midi control data kunnen versturen?
 
Ik zie bij een aantal webshops staan dat de Live deze week in stock gaat zijn, ben benieuwd of dat ook zo is. Ik ben zelf aan het wachten op de X, maar daarvan is de beschikbaarheidsdatum helaas weer een paar weken opgeschoven naar ergens eind juni... =(
 
Ik las het inderdaad, ben benieuwd wat mensen er van vinden. Overigens was gisteren bij Bax de levertijd nog binnen 3 dagen, nu is die weer op 10 tot 15 weken gezet. En van de X juist weer van eind juni naar 13 werkdagen gegaan...
 
Goed opgemerkt zo 300 euro erbij op bij meerdere webshops! Bij Dijkman kun je hem nog bestellen voor 1899.
 
ze zijn inderdaad hard omhoog gegaan deze week; de Live van €999,- naar €1199,- en de X van €1899,- (of zelfs €1799,- zoals die in maart kostte) naar €2199,-. Misschien zitten er wat kortingsacties aan te komen en hebben ze de prijzen daarvoor vast verhoogd..

Ik zag iig dat de "DJ Stunter" eind juni een demo heeft staan waarin de Live te zien is.
 
Goed opgemerkt zo 300 euro erbij op bij meerdere webshops! Bij Dijkman kun je hem nog bestellen voor 1899.

onder tussen ook reeds aangepast

vind het een beetje vreemd om plots meer te moeten betalen voor een produkt dat
nog in beta fase zit, en waar al een heleboel problemen mee zijn (verschil tussen soft & HW, terwijl akai altijd gezegd heeft dat de twee identiek zijn, geen warp in standalone, geen goede MIDI-track implementatie)

dit terwijl de X zelfs nog niet leverbaar is...

-vraag & aanbod zeker-


AKAI's prijspolitiek kennende gaat er binnen een jaartje een flink stuk af
 
Net een mailing van i4muzique gehad:
De nieuwe akai MPC units gaan nu langzaam komen
Check de site de komende week want we verwachten dan Live te gaan met de eerste leveringen
Ook voor €1199,- op de site...
 
Lijkt wel een jojo; bij Bax is de Live weer €999,-... De X is nog wel €2199,-..
 
Ook hier maar even plaatsen, maar voor mensen die een MPC Live willen kopen.. bij dacapo kan je hem nog bestellen voor €999.. Gebruik dit bij Bax (en/of andere laagste prijs garanten) om hem voor een 'normale prijs' te bestellen/kopen..dat is wat ik heb gedaan in ieder geval en ik zie hem hier nu op marktplaats voor meer staan.. waanzin.

Enfin, Ik ben erg benieuwd naar de Live en hij zal hier spoedig staan :okdan:
 
Dacapo loopt vaak achter met prijsveranderingen dus dat kun je idd op deze manier in je voordeel gebruiken om bij een andere webshop (met directe voorraad) de prijs omlaag te krijgen.
 
Ik denk dat de vergelijking, of het willen vergelijken van een dergelijk apparaat met een softwarepakket als Ableton mogelijk een beetje de plank misslaan is.

Zelf heb ik jarenlang alles op de pc gedaan in Cubase waarin ik oneinsige mogelijkheden had en soms door het bos de bomen niet meer zag. Nadat ik een kantoorbaan kreeg en 8 uur per dag naar een beeldscherm zat te kijken was ik er wel beetje klaar mee om dit in m'n vrije tijd ook te gaan doen. Toen een oude mpc1000 die ik ooit gekocht had met kuren weer erbijgepakt, spareparts gekocht en zelf opgeknapt en ik ben productiever dan ooit. En dat heeft alles te maken met workflow en indirect ook het gebrek aan mogelijkheden t.o.v. moderne software. Dus het is ook voor een groot deel keuze voor een manier van werken, al lijken deze mpc's een stuk meer geintegreerd kunnen worden met een pc dan mijn ouwe mpc1000.

Zelf lijken me het mooie apparaten, maar ik heb geen haast om m'n mpc1000 ervoor in te ruilen. Die doet precies wat ik wil en kan vast nog veel meer waar ik geeneens weet van heb... maar zeker leuke bakken dit!
 
Back
Top