Nieuwe standalone Akai MPCs

Ja is beetje onduidelijk allemaal maar dat kan zeker. Volgens mij met iedere mpc. en anders heb je ook niks aan 2 midi uitgangen...

Met iedere MPC kan je externe apparaten aansturen, wat ik lees is dat er op de MPC X nu ook cv gate outs opzitten (8) prima denk ik zo.
 
Met MIDI sequencer erbij goede kans dat MPC Live hier komt. In toekomst ook Ableton Link support. Dat zal ook menig timing probleem oplossen.

Ik heb nog geen goed filmpje van de sample editing en routering mogelijkheden gezien. Ik heb nooit een MPC gehad dus misschien is dat voor anderen vanzelfsprekend wat de mogelijkheden daar minimaal in zullen zijn.
 
Klinkt hij als een mpc?

Klinkt hij als een mpc?

Wat ik me afvraag is of dat ding ook doet, wat een oude mpc deed, namelijk 'iets' met je geluid en je swing. Iedere MPC gebruiker weet wat ik bedoel, ook al kan je ter discussie brengen of dat niet allemaal subjectief is. Welja, dan nog.

Met dat touchscreen erop lijkt het me allemaal wat te laptop/tablet achtig aanvoelen en zit je weer meer te kijken naar muziek dan te luisteren.
 
Zit er zelf sterk aan te denken een mpc x te kopen, ik irriteer mij aan de manier van werken op de mpc5000, traag over USB mappen met files overgooien, weinig bewerkings mogelijkheden en ik vind persoonlijk de interface niet meer van deze tijd ook al zweren een hoop erbij, ik voel me met de oudere mpc's eigenlijk flink beperkt ten opzichte van ableton en dat is ook de reden dat ik hem vrij weinig gebruik en of heel minimalistisch met wat ander gear eraan. Mpc1000 met jjos heb ik ook gehad, idem.

De mpc x met zijn touchscreen lijkt me echt een verademing, kan het natuurlijk helemaal mis hebben maar wie weet, jammer trouwens van die externe voeding, een dikke misser.
 
Vergeleken met de pioneer sp16 vind ik dit veel meer bang voor de buck!
Ook die handy oleds.
 
Ik vind de mpc x echt erg interessant. Volgens mij beter dan de sp16..
Wat ik me nog afvraag is hoe goed de aaneenschakeling van tracks gaat werken.
En dan bedoel ik natuurlijk zonder hapering of delay.
Ik neem aan dat dat wel goed gaat, maar ik weet nog wel de domper op de RS7000..
Daar is een hoorbare delay in de audio tussen sequences..
 
Ik vind de mpc x echt erg interessant. Volgens mij beter dan de sp16..
Wat ik me nog afvraag is hoe goed de aaneenschakeling van tracks gaat werken.
En dan bedoel ik natuurlijk zonder hapering of delay.
Ik neem aan dat dat wel goed gaat, maar ik weet nog wel de domper op de RS7000..
Daar is een hoorbare delay in de audio tussen sequences..


Ik denk dat het maar net is wat je belangrijk vind natuurlijk. Ik vergelijk de Toraiz het meest met de nieuwe MPC live. Zou ze best wel 1 op 1 willen vergelijken maar ik ga geen mpc live kopen daarvoor. Ik vind van de Toraiz de workflow echt fantastich en houd van de stepsequencer onderaan. Ben nooit gewend geraakt aan de manier waarop akai en ook Maschine sequenced met het 4x4 grid. Ik hoop voor Akai dat deze nieuwe MPC qua sound kwaliteit de toraiz evenaart. Ook de effect sectie in de Toraiz is geweldig. Die MPC heeft echt wel dingen die ik op de Toraiz mis... wie weet ooit bog eens een 1 op 1 vergelijk, lijkt me zeer interessant of ooit een 2de hands als deze voorbij komt waaien...
 
Ik denk dat het maar net is wat je belangrijk vind natuurlijk. Ik vergelijk de Toraiz het meest met de nieuwe MPC live. Zou ze best wel 1 op 1 willen vergelijken maar ik ga geen mpc live kopen daarvoor. Ik vind van de Toraiz de workflow echt fantastich en houd van de stepsequencer onderaan. Ben nooit gewend geraakt aan de manier waarop akai en ook Maschine sequenced met het 4x4 grid. Ik hoop voor Akai dat deze nieuwe MPC qua sound kwaliteit de toraiz evenaart. Ook de effect sectie in de Toraiz is geweldig. Die MPC heeft echt wel dingen die ik op de Toraiz mis... wie weet ooit bog eens een 1 op 1 vergelijk, lijkt me zeer interessant of ooit een 2de hands als deze voorbij komt waaien...

De knoppen links op de mpcx lijken me erg handig voor de samples onder de pads snel vlot
goed te krijgen. Je ziet em dat ook doen: om de volumes aan te passen. Allemaal erg rap.
Das wel een beetje wat ik zoek, dat gedoe-loze werken.
De manier zoals de mpc je dwong te werken op gehoor, dat kan nog steeds. Ook prettig.

De SP16 is vast ook erg vet, maar de mpcx kan net iets meer denk ik.
 
gaaf.

die 8 audiotrack heb je wel zo op als je gaat klooien met modular en ga beginnen bouncen ,of je moet er loops van maken en in het sample geheugen stoppen.

ik zie wel geen verschil met werken in Ableton Live of dergelijke,dat gaat even snel,maar wel hoed af voor Akai.
 
Ik ben nogal MPC onervaren (ik werk nog met zo'n prachtig Akai GX tapedeck) met dergelijke machines dus heb wel wat vragen aan ervaringsdeskundigen.
Stelde deze vraag gisteren aan een verkoper en die wilde 'm al voor mij in pre order gaan zetten, dus lees ik graag eerst wat objectieve reacties :)

Is zo'n MPC X eigenlijk een MPC Live maar dan met CV/Gate voor studiogebruik ?
Is de MPC Live eigenlijk een soort van Octatrack, of is het meer ?
Hebben beide MPC's ook Virtual Instruments / drums / samples etc.
Hoe klinken die VI's, zijn ze vergelijkbaar met thje real one zoals Moog, Modal, DSI, wat ik heb staan of klinkt het allemaal wat "dunner" en "sterieler" ?
Kan ik bijvoorbeeld dan ook werken met Spectrasonics Omnisphere 2, dit lijkt mij wel zo'n prachtige VI.
Kan ik al mijn hardware synths / eurorack aansturen, gebruiken i.c.m. de VI's en ook opnemen, zonder PC
Heb ik nog een midi toetsenbord nodig dan, of volstaat de huidige hardware synths (zonder USB maar met midi)
Het lijkt erg hands-on... Is dat ook zo ?
 
Dat was ook mijn idee. Hoe goed hun workflow ook is, niks kan Ableton en het gemak van dan op een 'echte' computer te zitten werken.

Dit apparaat schiet zijn doel voorbij en de enige reden dat Akai deze richting is uitgegaan is volgens mij omdat dat echt de enige manier is waarop ze meer dan 1000 euro kunnen blijven aanrekenen voor hun machines. Een 'gewone' mpc zouden ze niet voor veel geld kunnen verkopen.
 
Nou,voor live optreden is dit wel de max hoor,ik heb in het begin altijd met mpc's gewerkt,als je het toestel goed kent werk je even snel als met soft op een pc maar ipv 1 handeling op de pc doe je 4 bewegingen over op de mpc,dat gaat wel heel vlug/even vlug,maar je beweegt meer zeg maar.

Om in de studio te gebruiken zie ik er idd geen enkel nut in om zulk uitgebreid toestel aan te schaffen als je alles nu al op een computer doet,maar wel de MPC Live, vind ik dan wel interesant als externe drum sound host als je bvb veel klooit met externe hardware om je drumsound te chapen,hangt af hoe je werkt met hardware etc. otherwise niets kan ABleton Live beaten,die soft is een synth op zen eigen,met 10 loops maak je 100 verschillende tracks als je wil,kan die mpc x niet aan toppen
 
En hoe zit het met de geluidskwaliteit ? Ik heb nog nooit iets met virtuele instrumenten gedaan (en stel hoge eisen) Als ik afga op de laatste Akai Wolf producten vind ik het nog minder dan "my first Sony" bagger...

Is dan de Octatrack niet een beter alternatief ?
 
sound kwaliteit zal je moeten testen.

waar men vooral op moet letten is wanneer men alles mixt intern in de mpc zelf..
 
Back
Top