Nieuwe standalone Akai MPCs

Had het gisteren gezien ja. Het is nu weer offline gehaald. Volgens mij gewoon de MPC Studio, maar dan ook standalone te gebruiken. Maar dus ook met de software, als je dat wil.

Opzich goed nieuws dat er weer een nieuwe standalone sampler is, maar ik vervang er mijn 1000 niet voor.
 
Slim.. Een MPC Touch/Renaissance en 'laptop' in 1.. Zal wel Linux op gaan draaien en het zal mij dan benieuwen hoe gebruikers op onvermijdelijke latency gaan reageren ook al krijgen ze deze laag.. Er zal meer latency zijn dan de oude dedicated samplers ;)
 
Goed om te zien dat er waarschijnlijk weer een standalone MPC komt! Er zijn tegenwoordig weinig sequencers meer te vinden waar je niet gebonden bent aan een soort quantised grid. (Misschien wel in duurdere prijsrange.)

Waarom zou deze last hebben van latency trouwens? Eerst maar eens zien zou ik zeggen.
 
Waarom zou deze last hebben van latency trouwens? Eerst maar eens zien zou ik zeggen.

Omdat het gewoon een computer is? Vergelijk het met je V-Machine zou ik zeggen ;)
 
Er zal meer latency zijn dan de oude dedicated samplers ;)

In de Akai S5000 zit ook gewoon een i386. Die is in principe veel trager dan moderne hardware. Het is meer wat ze met de software doen ;)
 
In de Akai S5000 zit ook gewoon een i386. Die is in principe veel trager dan moderne hardware. Het is meer wat ze met de software doen ;)

Dat zeker en ik hoop echt op goed geoptimaliseerde Software.. Ik ben gek op hardware samplers, maar ik vrees alleen dat ze de 'makkelijke' uitweg kiezen en de software gewoon boven een extra 'laag' (OS) komt te draaien..
Volgens de reeds verkrijgbare 'quick start manual' is hij ook geschikt als controller voor de MPC 2.0 software die nog niet uit is dus vandaar mijn bedenkingen..

Voor de geïnteresseerden:

https://fccid.io/Y4O-ACV8#download

Mijn oude Amiga had overigens ook geen (merkbare) latency ;)
 
Laatst gewijzigd:
Heheh, een nieuwe doos met meer outputs!

Anders krijg ik mijn 40 kanalen nooit vol...
 
In de Akai S5000 zit ook gewoon een i386. Die is in principe veel trager dan moderne hardware. Het is meer wat ze met de software doen ;)

Ja dat kan ik goed geloven en toch gaat het daar tegenwoordig tegenwoordig vaak mis.
Ik heb de indruk dat er tegenwoordig veel halfontwikkelde producten op de markt komen, die dan met de belofte op toekomstige updates al verkocht worden.
Ik word gek als ik eraan denk dat we met de huidige processorpower nog gezeik moet hebben met latency (en jitter en ander gedoe)=(.
 
Slim.. Een MPC Touch/Renaissance en 'laptop' in 1.. Zal wel Linux op gaan draaien en het zal mij dan benieuwen hoe gebruikers op onvermijdelijke latency gaan reageren ook al krijgen ze deze laag.. Er zal meer latency zijn dan de oude dedicated samplers ;)

Als je kijkt naar Android krijg je met Linux gratis ook een berg problemen cadeau die je dan weer mag gaan oplossen of voor altijd in je product zitten. Onzin zoals Wi-Fi of Ethernet hoeft er gewoon niet op te zitten, een filesysteem uitlezen kunnen we al 50 jaar daar had een oude sampler ook geen Linux voor nodig.

Ja dat kan ik goed geloven en toch gaat het daar tegenwoordig tegenwoordig vaak mis.
Ik heb de indruk dat er tegenwoordig veel halfontwikkelde producten op de markt komen, die dan met de belofte op toekomstige updates al verkocht worden.
Ik word gek als ik eraan denk dat we met de huidige processorpower nog gezeik moet hebben met latency (en jitter en ander gedoe)=(.

Producten zijn tegenwoordig te complex en gebouwd op allerlei lagen en libraries waar je geen goede controle over hebt. Strakke timing is wat anders dan een server / desktop besturingssysteem wat alles moet kunnen. Beter wat minder functies maar wel per functie complete controle over de performance.
 
Ik moet zeggen dat ik dit soort problemen niet echt herken, geen producten met merkbare latency (nee, zelfs de v-machine niet ;) ), al zijn er inderdaad producten geweest die eigenlijk niet echt af waren. Gewoon niet kopen dan, al weet ik niet waarom juist bij dit product die discussie start.

Hier nog een link naar een quick start manual : https://fccid.io/pdf.php?id=3190872
 
Ik moet zeggen dat ik dit soort problemen niet echt herken, geen producten met merkbare latency (nee, zelfs de v-machine niet ;) ), al zijn er inderdaad producten geweest die eigenlijk niet echt af waren. Gewoon niet kopen dan, al weet ik niet waarom juist bij dit product die discussie start.

Sorry, maar de V-machine (Linux) heeft echt latency.. Je kunt het zelfs instellen ;) Met gewoon spelen wellicht niet merkbaar/hinderlijk, maar zodra je de V-machine aan een strakke (MPC?) sequence(r) hangt merk je het gelijk..

Dit is dus ook waar ik op doel.. De oude MPC's staan bekend als retestrakke sequencers/samplers en als daar nu latency/jitter bij komt kijken door een achtergrond laag/OS met wifi/bluetooth/midi controller ondersteuning en andere toeters en bellen heb je wellicht de AKAI poppen aan het dansen.

Daarbij staat (het nieuwe?) AKAI niet echt in een goed daglicht de laatste tijd betreft soft/hardware, maar ik hoop echt dat ze hun software/OS straks goed op orde hebben, want het ziet er wel erg aantrekkelijk uit!
 
Lijkt mij dat ze hier gewoon een RTOS voor gebruiken (en dan niet RTLinux ofzo).
Op een of andere opgeblazen STM32 of iets dergelijks.

Ik heb er niet heel veel kaas van gegeten, maar gezien de specificaties van beide lijkt het mij een juiste oplossing voor een strak systeem.. Ik hoop het!

Op cdm.link wordt gehint/verwezen naar een oud nieuwsbericht dat Akai samen met Microsoft(!) het os doormiddel van embedded windows zal verzorgen.

Oké.. Als dit zo is maakt het mij nou niet gelijk erg vrolijk om eerlijk te zijn.. Weet niet hoe het tegenwoordig zit met audio performance betreft windows?
We gaan het zien :)
 
Voordeel t.o.v. een ipad pro zie ik persoonlijk niet.
Ipad pro is veel breder inzetbaar en icm Gadget killed het zon MPC met mager touchscreen.
 
Best wel interessant maar ik mis de live fx tools zoals knoppen/schuiven enz enz.. Of is dat allemaal op het touch screen te doen?
 
Back
Top