Nieuwe standalone Akai MPCs

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Hoe veel MPC's zijn er nu? En welke zijn "echte" MPC's die 100% stand alone werken?

Er zijn er maar 2 waarover gespeculeerd word. De MPC Live & de MPCx (deze word door sommige ook de MPCeclipse genoemd).

De MPClive moet een standalone vervolg worden op de MPCtouch controller.
En de MPCx dan een standalone vervolg op de MPCrenaissance controller.
 
Volgens mij twee prima producten, één kleinere en één grotere die zelfstandig werken.

Als er maar geen Android op gaat draaien, geen WiFi op zit of andere smart bullshit. Dit ding moet 20 jaar mee gaan en ik heb geen zin in een sampler die deel uitmaakt van een botnet die mijn smart door DDOSt zodat ik mijn huis niet meer in kom alleen omdat AKAI het wel welletjes vond met twee jaar aan (security) updates.
 
Haha, ja daar zit wat in. Vrees alleen toch voor het ergste!..

Toch raar dat niemand gewoon een fatsoenlijke sampler kan maken anno 2016/17,
Gewoon een bak die lang mee kan gaan. Die doet waarvoor hij gemaakt is en niets anders...
Geen gekke fratsen als touchscreens, wifi en al dat andere spul.

Ik wil er gvd een met karakter/goeie sound, makkelijke integratie met de pc, indiv. outs, makkelijke opslagmedia SD/USB/CF, toffe filters en de modulatie hiervoor zoals bij de S-000 bakken, verschillende samplerates, fatsoenlijke resampling (en dan niet op de manier zoals bij de 2000xl waarbij dit jaren duurt), keuze tussen aliasing of juist niet ala SP1200 vs S900 , VGA/HDMI out, genoeg geheugen, goeie timing, sequencer wat meer uitgebreid zodat je evt ziet waar shit geplaatst is, mss ook keuze voor stepsequencer icm de 16pads, meer mute groups/cut-off mogelijkheden, enzovoorts.

Belachelijk is het eigenlijk ook.
 
Ik hoop niet dat er een of ander besturings-syteeem ala windows oid op komt. Nog steeds spijt dat ik mijn 2000XL de deur uit heb gedaan.
 
Ja, dat is jammer dat je die 2000XL de deur uit gedaan hebt.
De MPC2000 (XL) heeft nl. een sound die ergens in het midden zit - niet super digitaal (zoals Maschine) en niet aanzienlijk warm (zoals de MPC60 en MPC3000). En dat kan misschien net je smaak zijn.

Als ik moet kiezen dan heb ik op dit moment het liefst een Maschine, die voldoet nl. aan hedendaagse standaards (m.n. de functies en de integratie daarvan met host software), én wat goede plugins in een goede mix dan een Akai MPC60/3000, een E-mu SP-1200 of een Akai S950 sampler die maar iets beter klinken.

Natuurlijk ben ik wel benieuwd naar de nieuwe MPC's (Live en X/Eclipse), maar het zou me (aangenaam) verbazen als Akai daarmee de concurrentie (NI Maschine) ingehaald zou hebben. En idd Android, Smart Hub, WiFi of andere overbodige BS wil ik er ook niet op hebben.

Soundcloud:
https://soundcloud.com/descry/n

1st - MPC 3000
2nd - MPC Renaissance
3rd - Maschine
4th - MPC Renaissance: MPC 3000 Vintage Mode
 
De nieuwe 2017 Akai MPC (X)?

De nieuwe 2017 Akai MPC (X)?

akai mpcx.jpgIs dit de nieuwe??? Lijkt een touchscreen, net als de kleinere broer, de MPC Live. Schijnt dat er 2 versies worden uitgebracht.
 
Laatst gewijzigd:
Gaat de 4000 nooit overtreffen ;).
 
Lijkt bijna en controller voor een ipad ofzo :P
 
In begin jaren negentig kocht ik mijn eerste MPC. Het was de MPC60II, daarna ben ik over gestapt naar de MPC3000 en MPC4000. Daarna stapte ik over naar Logic, omdat ik van mening was dat de MPC loseaakte van waar ik zelf naar toe wou. Muziek uit de doos (computer). En wou ik af van allemaal studiogear en mixer. Wat ik vooral miste was de workflow van de MPC. Die is namelijk ernstig snel. Maar aangezien MPC geen VST kon draaien moest ik wel overstappen naar een DAW.

Toen dat ik de AKAI MPC REN leerde kennen en daarna de touch. Het was precies wat ik wou. De workflow van de MPC in de computer met VST mogelijkheden.

Ik ben zeer verheugd op de volgende stappen die door AKAI worden gezet. Het is het evalueren van MPC naar een DAW. Ik als je zie welke overnames Imbrand allemaal doet op software gebied. Denk ik dat MPC V2.0 dichter naar een voledige DAW transformeerd.

De MPC Live en MPC X zullen zich weer meer gaan manifisteren als standalone machines draaiend op windows embedded. Dit betekend niet dat je als gebruiker dieect Windows zal herkennen. Als je geld gaat pinnen dan draaien deze machines ook vaak op windows. Maar daar merk de gebruiker niets van.

Mijn verwachingen
MPC Live wordt meer een DJ apparaat. Thuis in de studio te gebruiken met MPC v2.0 en op het podium (lithium batt) een aangepast programma om Live uit de voeten te kunnen. Maar intern zal vooral het ram geheugen van 2gb niet toereikend zijn voor serieus productie (vst) werk.

MPC X
Het verschil verwacht ik in het aantal in en outputs. Misschien zonder een batterij. Maar met veel meer mogelijkheden. Als de "X" standalone wordt (dat weet ik namelijk nog niet zeker), dan verwacht ik uitbreidbaar RAM geheugen.




 
Ik denk niet dat die MPC's de VST's zelf gaan draaien.... Het lijkt me sterk dat ze een dikke processor hebben die dat aan kan. Ze zullen wel easy te connecten zijn met een computer die MPC software met VST's draait.. Standalone zal er wel een handige export mogelijkheid zijn die alles 1-2-3 omzet naar wav files die je dan afspeelt..

Denk ik dan he...

Dat touchscreen op dat grote model lijkt me erg onhandig btw.. lekker je arm steeds gestrekt in de lucht, laat de rsi maar komen ;)
 
lekker je arm steeds gestrekt in de lucht, laat de rsi maar komen ;)

daar krijg je geen rsi van,enkel spierpijn omdat je niet gewoon bent van je arm lang zwevend te houden,is een goede training dus!
 
Back
Top