Nieuwe standalone Akai MPCs

Is hier iemand die de mpc live al op z'n schoot heeft gebruikt? In de zetel in de trein of op de bus, of gewoon thuis in de zetel. Is dat te doen of totaal onpraktisch? Weegt ie daarvoor niet net te veel? Of te groot?
 
Kan je die 8 audio tracks die als extra heb om op te nemen ook weer weg zetten als sample in library ?
 
ik vroeg me af of er nu nog dingen zijn die te verbeteren zijn door middel een firmware update ?

En hoe zijn die filters die er in zitten ik las namelijk dat het nogal een zwak punt is van akai iemand die dit mijn vertellen of hier goed mee te werken valt ?
En is het werk geheugen niet aan kleine kant ?
Ik wil graag weten wat de voor en nadelen zijn bij standalone gebruikt ?
kan iemand dat vertellen en op rijtje zetten.

Het is namelijk niet goedkoop die akai mpc live ik wil namelijk niet dat ik achteraf nog tegen bepaalde dingen aan loop als ik hem eventueel ga kopen bedankt alvast.
 
Laatst gewijzigd:
hoe zit het met de CPU van dit apparaat waar moet je opletten
als deze te hoog is en wanneer verbruikt die teveel CPU ?
Ik was namelijk erg benieuwd waar we bij opletten moeten er zit namelijk niks voor niks een CPU level meter in ?
 


Mooi voorbeeld hoe Akai mpc live kan gebruiken!
 
er zit wel een CPU meter in, klik op het CPU icoontje...

Dat snap ik maar waar mee kan die over belast geraakt worden waardoor cpu omhoog gaat en hoe dan is mijn vraag er zit namelijk niks voor niks z’n meter in het apparaat ?
 
Door jouw vraag eens gaan googlen (zo moeilijk is dat niet) en de algemene tendens is dat niemand die cpu overbelast behalve als ze moedwillig de grens op gaan zoeken.
 
hoe zit het met de CPU van dit apparaat waar moet je opletten
als deze te hoog is en wanneer verbruikt die teveel CPU ?
Ik was namelijk erg benieuwd waar we bij opletten moeten er zit namelijk niks voor niks een CPU level meter in ?

Ik heb zelf geen MPC maar een Force.. is qua mogelijkheden en prestaties vrijwel hetzelfde.. er zit een limiet van 8 op het aantal synthtracks (en niet voor niets) deze limiet zal op de MPC wel hetzelfde zijn. Beiden hebben in ieder geval dezelfde CPU.

Zonder iets geladen te hebben als audio en 1 miditrack in een project is het CPU verbruik 1 á 2%. 8 miditracks hetzelfde verbruik. Met 2 fx (reverb en delay) en 1 plug-in synth is het 5%. Zonder de 2 fx is het 2% en met 8 plug-ins zit het op 3% verbruik.
Als je veel stemmen gebruikt (en ook nogeens hoge release tijden) gaat de CPU belasting natuurlijk omhoog.
Ook de audiotracks hebben een limiet van 8 omdat ze CPU afhankelijk zijn doordat de inhoud aangepast worden aan het tempo en de clips erin onafhankelijk gepitched of gestretched kunnen worden.

Je kunt ten alle tijden audiotracks als samples exporteren en ze dan in een instrument of drumkit stoppen en dan weer choppen.. dan kost het minder rekenkracht.
Ik denk dat je met een beetje creativiteit heel ver kunt gaan met deze apparaten.. bijvoorbeeld synthtracks of fx exporteren.. dat deed ik in een DAW eigenlijk altijd al.. en dat is ook als audio leuk om mee te experimenteren.. een reversed reverb staartje als een riser gebruiken bv.. een export van een synthtrack of audioopname choppen tot iets compleets nieuws.
De beperking waar je dan eventueel tegenaanloopt is de 2gb sample geheugen maar tegen die tijd heb je, of teveel geklooid en geen keuzes gemaakt, of wellicht een hele dikke track. :)

Natuurlijk zitten er ook nog een paar midi outs op. De synths klinken best goed, eigenlijk vind ik ze na een paar dagen verkend te hebben wel verfrissend maar een extra synth (of meerdere) ernaast zou zeker een aanvulling zijn. Ook om de CPU wat te onlasten.
Het hangt dus allemaal af wat je er mee gaat doen. Hieronder iemand die 6 plug-in synths geladen heeft.

 
Door jouw vraag eens gaan googlen (zo moeilijk is dat niet) en de algemene tendens is dat niemand die cpu overbelast behalve als ze moedwillig de grens op gaan zoeken.

Dat heb ik natuurlijk ook gedaan en ik heb de handleiding ook bekeken en dan met name met zoek term CPU en dat gaf me wel iets meer duidelijkheid.
 
Ik heb zelf geen MPC maar een Force.. is qua mogelijkheden en prestaties vrijwel hetzelfde.. er zit een limiet van 8 op het aantal synthtracks (en niet voor niets) deze limiet zal op de MPC wel hetzelfde zijn. Beiden hebben in ieder geval dezelfde CPU.

Zonder iets geladen te hebben als audio en 1 miditrack in een project is het CPU verbruik 1 á 2%. 8 miditracks hetzelfde verbruik. Met 2 fx (reverb en delay) en 1 plug-in synth is het 5%. Zonder de 2 fx is het 2% en met 8 plug-ins zit het op 3% verbruik.
Als je veel stemmen gebruikt (en ook nogeens hoge release tijden) gaat de CPU belasting natuurlijk omhoog.
Ook de audiotracks hebben een limiet van 8 omdat ze CPU afhankelijk zijn doordat de inhoud aangepast worden aan het tempo en de clips erin onafhankelijk gepitched of gestretched kunnen worden.

Je kunt ten alle tijden audiotracks als samples exporteren en ze dan in een instrument of drumkit stoppen en dan weer choppen.. dan kost het minder rekenkracht.
Ik denk dat je met een beetje creativiteit heel ver kunt gaan met deze apparaten.. bijvoorbeeld synthtracks of fx exporteren.. dat deed ik in een DAW eigenlijk altijd al.. en dat is ook als audio leuk om mee te experimenteren.. een reversed reverb staartje als een riser gebruiken bv.. een export van een synthtrack of audioopname choppen tot iets compleets nieuws.
De beperking waar je dan eventueel tegenaanloopt is de 2gb sample geheugen maar tegen die tijd heb je, of teveel geklooid en geen keuzes gemaakt, of wellicht een hele dikke track. :)

Natuurlijk zitten er ook nog een paar midi outs op. De synths klinken best goed, eigenlijk vind ik ze na een paar dagen verkend te hebben wel verfrissend maar een extra synth (of meerdere) ernaast zou zeker een aanvulling zijn. Ook om de CPU wat te onlasten.
Het hangt dus allemaal af wat je er mee gaat doen. Hieronder iemand die 6 plug-in synths geladen heeft.



Heel erg bedankt dit is helemaal top van je deze uitleg nogmaals bedankt!
 
Heel erg bedankt dit is helemaal top van je deze uitleg nogmaals bedankt!

Graag gedaan :) Je zou ook kunnen afwachten tot de MPC ONE er is. Is qua CPU en max aantal plugs / audiotracks hetzelfde.
Wat je daarop mist is de extra midipoort, de extra outs en een USB poort. De USB poort kun je trouwens ook gebruiken me een standaard HUB kwam ik gisteren achter.
Verder heeft ie geen wi-fi maar dat is alleen handig als je met Ableton link werkt. Wel kun je em via LAN op een router of je wi-fi modem aansluiten en zo toch gebruik maken van een Ableton link netwerk.
 
Graag gedaan :) Je zou ook kunnen afwachten tot de MPC ONE er is. Is qua CPU en max aantal plugs / audiotracks hetzelfde.
Wat je daarop mist is de extra midipoort, de extra outs en een USB poort. De USB poort kun je trouwens ook gebruiken me een standaard HUB kwam ik gisteren achter.
Verder heeft ie geen wi-fi maar dat is alleen handig als je met Ableton link werkt. Wel kun je em via LAN op een router of je wi-fi modem aansluiten en zo toch gebruik maken van een Ableton link netwerk.

Die extra outs zijn wel erg handig en dat die mobiel te gebruiken is.
Ik vindt ook wel makkelijk dat er een ssd of hdd erin kan gezet kan worden en dat voor iets meer geld zijn die opties wel het overwegen waard.
 
Was nog vergeten dat het opslaggeheugen op de ONE 4gbis en de Live 16 + een accu. Wist niet dat er ook een SSD in de LIVE kon.. maar ik denk dat ik in de toekomst ook nog weleens ga kennismaken met 1 van deze 2. :D

Het verschil van 200 euro krijg je wel wat extra's.. toch heeft de ONE wel meer knoppen naar functies.. iets wat de workflow misschien kan bevorderen?? Een apparaat met meer knopjes (en wat functies benoemd) vind ik altijd wel fijn.. zo'n hekel aan al die shift+?? 'welk knopje was het ook al weer' onthouden.. :D
 
Was nog vergeten dat het opslaggeheugen op de ONE 4gbis en de Live 16 + een accu. Wist niet dat er ook een SSD in de LIVE kon.. maar ik denk dat ik in de toekomst ook nog weleens ga kennismaken met 1 van deze 2. :D

Het verschil van 200 euro krijg je wel wat extra's.. toch heeft de ONE wel meer knoppen naar functies.. iets wat de workflow misschien kan bevorderen?? Een apparaat met meer knopjes (en wat functies benoemd) vind ik altijd wel fijn.. zo'n hekel aan al die shift+?? 'welk knopje was het ook al weer' onthouden.. :D

Ik heb 't idee dat juist door meer knoppen op de One het net wat lekkerder werkt en de optie voor een ssd in te bouwen is mooi maar Akai vertelde dat ze voor de komende updates ook stream to disk willen toevoegen en dan heb je met een sd card van 256 gb toch ook een prima optie denk ik.
Alleen voor mensen die live giggen zal de accu wel zo handig zijn al vraag ik me af of je voor de One niet gewoon een extra batterypack kan kopen?
Ik vind dat de One voor die prijs een hele aardige aanbieding is van Akai.
 
Voor mij persoonlijk is de accu geen dealbreaker, ook het ontbreken van de SSD inbouw optie niet. Ik vindt de CV outs leuk en ik gebruik hem toch alleen thuis. Live werk ga ik er niet mee doen. Gek genoeg vindt ik de Form factor van de One ten opzichte van de Live ook mooier. Het is meer een kleiner broertje van de MPC X in mijn ogen. Hoe meer ik er over nadenk hoe leuker de One is.
 
Idd ja. Meer knoppen is beter. Voor live gigs wil je niets liever dan een betrouwbare voeding.. maar voor in het openbaar (vervoer) is het wel weer leuk die accu. Een accu heeft ook niet een lineaire afgifte trouwens.. zo zal het CPU bij een volle accu beter presteren.. op de Deluge bv merk ik dat maar al te goed. Die kaartjes zijn wat mij betreft veel bruikbaarder.. ook voor vlug files uitwisselen.
 
En toch vindt ik het jammer dat one geen extra outs heeft anders had ik misschien wel daar voor gegaan.
 
En toch vindt ik het jammer dat one geen extra outs heeft anders had ik misschien wel daar voor gegaan.

Ik was erg enthousiast over de one maar begin nu erg twijfelen over de live. Hoe erg is dat menudiving met dat ding nou echt? CV heb ik, nog, geen nut voor en outputs zou ik denk ik in de toekomst meer missen. Ik doe nu ook alles met m'n mv als eindstation en een mpc zou dat over moeten nemen.
 
Back
Top