Nieuwe standalone Akai MPCs

Zit je dan, met je computerloze setup. Oh wacht...
 
Volgens mij is al een keer bevestigd door Akai dat het een linux variant is...

Niet dat het super belangrijk is of het nu Windows embedded of Linux is, het gaat erom of het eindresultaat goed werkt. Maar heb je hier een bron van?

Jaren geleden al heeft Akai namelijk een samenwerking met Microsoft aangekondigd. Wat niet zegt dat de huidige MPC Live nu ook Windows draait natuurlijk, maar vandaar de aanname, samen met het extra werk dat het is om iets weer apart voor Linux te schrijven.

http://cdm.link/2016/11/leaks-hint-new-standalone-akai-mpcs-coming-year/

Akai publicly presented their cooperation with Microsoft on shipping embedded Windows-based machines.
 
Zit je dan, met je computerloze setup. Oh wacht...

Haha ofniet, maar eigenlijk is het sowieso een schraal idee om alles in 1 apparaat te moeten willen hebben.. Geef mij dan maar een aantal apparaten die hetgeen wat ze doen ook daadwerkelijk goed doen! :stupid:doei:
 
'wait and see for yourself' zou ik zeggen, bij bepaalde shops heb je 60-dagen-geld-terug-garantie, dus als het niet is wat je verwacht had..send it back

latency 12ms is, zoals gemeten door Marc, input+output latency tesamen dacht ik...
ik verwacht zo'n 6ms op de input, iets wat je ook hebt met elke goede ASIO audiokaart voor PC... lijkt me redelijk

Dat zou inderdaad met een mooi woord de 'round-trip' latency moeten zijn, voor wat losjes inpingelen geen probleem, maar is voor het lekker strak real time samplen van een (extern) sequencje niet echt bevorderlijk.. Hou er rekening mee dat je bij dat soort praktijken dus altijd een stuk van het begin zal moeten gaan afknippen.. Die Octatrack van mij gaat voorlopig nog niet weg ;)
 
Jammer. Mn Live gaat terug naar de winkel. Maar wil wel een nieuwe. Interne harde schijf lijkt steeds gedisconnect te worden, apparaat werkt nog wel maar geeft dan geen geluid meer tot een reboot. Ook heb ik af en toe dat de CPU usage onverklaarbaar hoog is, zelfs meer dan 100%, ook al heb ik enkel samples geladen en geen enkel effect, alles wordt dan traag of freezed. Zal wel met die harde schijf te maken hebben.

Verder (zal wel geen bug zijn) lijkt 1GB ongeveer de max aan samples die je in kan laden. Ik had op iets meer gehoopt maar verder geen dealbreaker. Wel jammer dat op de doos staat "2GB RAM for sampling", ik denk dat dat eerder 2GB totaal is waarbij 1GB door het OS wordt gebruikt en 1GB voor eigen gebruik.

Ondanks de problemen vind ik het een leuk ding. Latency kan ik moeilijk iets over roepen want heb geen ervaring met de oudere hardware mpc's. Ik denk wel dat ik enige vertraging merk maar het is acceptabel en misschien ook wel een gevolg van de defecten die mijn unit heeft. Workflow vind ik voor het grootste deel lekker werken, kon redelijk snel de dingen vinden die ik zocht.
 
Als je elk project 1gig aan samples in laadt snap ik dat het ding moeilijk gaat doen.. Nergens voor nodig ook
 
Als je elk project 1gig aan samples in laadt snap ik dat het ding moeilijk gaat doen.. Nergens voor nodig ook
Haha check je avatar :P Een floppy is niet meer voldoende tegenwoordig, tenzij je juist die oude gritty sound zoekt en voldoende hebt aan 10kb samples, maar dan koop je ook geen MPC Live en hoef je hier ook niet te reageren. Ik wil on the fly sounds kunnen swappen en ook een hoop complete audio tracks (losse sporen) af kunnen spelen. Veel van mn bron files zijn 24 bit. Daarom wil ik veel in-memory kunnen laden. Blijkbaar andere werkwijze dan jou, dat kan he ;)
 
Hahah dat is ook wel zo ja, met 24bit en dan ook langere sporen gaat het snel inderdaad, maar dan is het wel nuttig in gebruik! Las het meer alsof je 1 gig aan drumpakketjes in ging laden voor elk project en dan 90% ervan niet in gebruik hebt. Wat in mijn inziens dan aardig overbodig is, en ook een hoop onnodig CPU trekt van zo'n ding. In dat geval zou een andere werkwijze misschien beter zijn ;)

Maja maakt ook niet uit verder!
 
Ja, daar is ie gevoelig voor, het type mem.. Dat herinner ik me nog wel.
Maar voor de rest toch rock-solid?
Ja, dat is ie zeker, was ook alleen maar om aan te geven dat geen apparaat feilloos is. ;)

Heb zelf een tijdje een Octatrack geprobeerd. Ik snap op zich wel dat dat voor veel mensen hèt apparaat is, maar ik had er iig geen klik mee. Ik kon er te weinig tijd voor vrij maken om 'm te doorgronden. Als ik er een paar weken niet mee had kunnen werken dan moest ik bijna alles weer van voor af aan uitzoeken (en ja, daar heeft mijn geheugen ook wat mee te maken). Met bv de RS7000 heb ik dat nooit gehad daar kon ik vrijwel meteen mijn weg in vinden. Daarnaast vond ik de Octatrack niet geheel aansluiten op mijn werkwijze, met name op het arrange-vlak was die voor mij te beperkt. Als ik er een hele live set mee zou moeten doen dan moest ik al workarounds gaan bedenken. Ik kreeg het idee dat de OT toch meer gericht is op een andere doelgroep, voor liedjesstructuren is het qua ruimte snel op (of ik snap de OT gewoon niet goed genoeg, kan ook).

Maar of die MPC nu Linux, Windows of OS2 draait maakt me weinig uit, als hij maar stabiel is en doet wat hij moet doen. Dat het een halve computer is boeit me ook niet, liever een fijn groot scherm (wat in de meeste filmpjes toch wel terugkomt) dan cryptische codes op een 2-regelige display (heb ook een MPC-500 gehad, dolletjes).
 
Ja, dat is ie zeker, was ook alleen maar om aan te geven dat geen apparaat feilloos is. ;)

Heb zelf een tijdje een Octatrack geprobeerd. Ik snap op zich wel dat dat voor veel mensen hèt apparaat is, maar ik had er iig geen klik mee. Ik kon er te weinig tijd voor vrij maken om 'm te doorgronden. Als ik er een paar weken niet mee had kunnen werken dan moest ik bijna alles weer van voor af aan uitzoeken (en ja, daar heeft mijn geheugen ook wat mee te maken). Met bv de RS7000 heb ik dat nooit gehad daar kon ik vrijwel meteen mijn weg in vinden. Daarnaast vond ik de Octatrack niet geheel aansluiten op mijn werkwijze, met name op het arrange-vlak was die voor mij te beperkt. Als ik er een hele live set mee zou moeten doen dan moest ik al workarounds gaan bedenken. Ik kreeg het idee dat de OT toch meer gericht is op een andere doelgroep, voor liedjesstructuren is het qua ruimte snel op (of ik snap de OT gewoon niet goed genoeg, kan ook).

Maar of die MPC nu Linux, Windows of OS2 draait maakt me weinig uit, als hij maar stabiel is en doet wat hij moet doen. Dat het een halve computer is boeit me ook niet, liever een fijn groot scherm (wat in de meeste filmpjes toch wel terugkomt) dan cryptische codes op een 2-regelige display (heb ook een MPC-500 gehad, dolletjes).

Grappig dat je over de OT begint, heb er net een groot aantal filmpjes van gekeken en was redelijk enthousiast. Inderdaad ietwat beperkt voor een compleet arrangement. De OT is denk ik net als een groot deel van de drumcomputers en samples bedoelt voor live mee te fieddelen en niet per se arrangeren tot een complete song.
Dat doel zou ik wel hebben met de X, omdat ik dan direct na de het uitwerken van een track de outputs in de ZEDR16 stop en in Logic dan mee verder kan werken tot het een complete song is.

Zoiets doe ik al met de RS, met beperkingen uiteraard..
 
Ik denk dat een hoop van die berichten een kwestie is van mensen die elkaar napraten zonder dat er echt een bron voor is. Laatste bericht wat ik gehad heb en wat de Akai rep bij Superbooth aangaf dat het juni is. EN het is nu toch te mooi weer om op zolder muziek te maken, ik ga nog wel ff buiten met een biertje zitten. Die MPC X komt vanzelf wel een keer. :biertje:
 
Ik ben gisteren persoonlijk gebeld door iemand van Tonecontrol....die met nerveuze stem wist aan te geven dat Akai had gezegd dat half Augustus mijn MPCX wordt verwacht.

Hij dacht zeker dat ik super pissed zou zijn...maar ja...kan niet de winkel de schuld geven als Akai niet leverd.
 
op officieel bericht is het idd wachten
het enige dat ik officieel kreeg was een mail gisteren met de voorstelling van de soft & de hardware '(zonder datums)
nu, tijdens NAMM 2017 zei pete goodlife dat de toestellen op een boot zaten - heeft die toch ergens een omweg gemaakt
AKAI zou makkelijk een eind kunnen maken aan die prietpraat/geruchten door zelf met iets te komen...
door deze gebrekkige lancering begin ik toch eea te overdenken - op zijn minst zal het wachten worden totdat de toestellen echt doen wat AKAI beweert dat ze doen (wat dus duidelijk nog niet het geval is)
+ ik koop echt niet aan de huidige prijs :
- max. aan de eerste (lancerings) prijs - wat een paar honderd goedkoper was dan nu
 
Back
Top