Nieuwe standalone Akai MPCs



Goeie overview en bevestigd meteen mijn toch wat negatieve voorgevoel, zeker als alternatief voor een DAW. Het is allemaal ok in de basis, nog niet helemaal af maar dat komt vast wel goed, maar het is uiteindelijk een DAW met een verzameling filters en effecten die klinken als matige freeware vst's uit het jaar nul. De filters en effecten zijn zoals altijd bij Akai echt helemaal ruk, metalig, gare galm, matige filter emulaties, alles wat de MPC meer probeert te zij dan een drumsampler is gewoon echt narigheid. Enkel geschikt voor het afspelen van onbewerkte one-shots en loops, meer dan knippen/plakken moet je er echt niet mee doen.

Octatrack is wat dat aangaat echt zo veel beter, en is dus zoveel meer een alternatief voor een daw.
 
AKAI MPC LIVE First Impressions - YouTube

Goeie overview en bevestigd meteen mijn toch wat negatieve voorgevoel, zeker als alternatief voor een DAW. Het is allemaal ok in de basis, nog niet helemaal af maar dat komt vast wel goed, maar het is uiteindelijk een DAW met een verzameling filters en effecten die klinken als matige freeware vst's uit het jaar nul. De filters en effecten zijn zoals altijd bij Akai echt helemaal ruk, metalig, gare galm, matige filter emulaties, alles wat de MPC meer probeert te zij dan een drumsampler is gewoon echt narigheid. Enkel geschikt voor het afspelen van onbewerkte one-shots en loops, meer dan knippen/plakken moet je er echt niet mee doen.

Octatrack is wat dat aangaat echt zo veel beter, en is dus zoveel meer een alternatief voor een daw.


Met een 100x100 lcd matrix schermpje ter grote van een smurfenpostzegel. Ja, echt een DAW..
 
Liever een klein scherm dan klinken als een natte krant als je het mij vraagt.

Heb geen enkel probleem met smurfenpostzegelschermpjes, maar maak ook al erg lang muziek met hardware-sequencers. Soms is enkel zien waar je mee bezig bent eigenlijk wel verfrissend.
 
Ik ben wel benieuwd naar die MPC Studio 2.0 software, wat ik zo snel voorbij zag komen zag dat er wel gelikt en strak uit. Die hardware dozen, maja ik weet niet, niet geheel mijn cup of tea. Ik had toch liever een standalone maschine gezien met hardware outputs enzo dan denk ik. Jammer dat die Pioneer SP16 bak het ook allemaal net niet is.

Ik zou lekker wachten tot ie een tijdje uit is voor de twijfelaars, ik krijg er wel een behoorlijk beta gevoel bij, als ik wat ervaringen langs zie komen. Blijft er ook wat meer druk op de ketel voor Akai om het echt op te lossen, als 80% van de potentiële marktafzet al is verkocht zal de haast er ook wel uitgaan.
 
Liever een klein scherm dan klinken als een natte krant als je het mij vraagt.

Heb geen enkel probleem met smurfenpostzegelschermpjes, maar maak ook al erg lang muziek met hardware-sequencers. Soms is enkel zien waar je mee bezig bent eigenlijk wel verfrissend.

Dat tweede daar ben ik het mee eens.

Maar wat ik bedoel, is dat de Elektron spullen best wel iets
meer info/screens verdienen. De HW is erg goed, maar ik vind bv de visualisatie van de
knoppenstanden erg onduidelijk..

Ik werk ook altijd op gehoor, en heb ook veel hw spullen gebruikt. Maar ben ook iemand van
gemak en een goed en snel interactief scherm erbij is alleen maar mooi meegenomen.
 
Klopt, maar een touchscreen met goeie pads en daar vervolgens dingen gaar mee laten klinken doet het niet voor mij.

En als ik eerlijk ben is de info die ik zoek eigenlijk altijd op het scherm bij mn Elektrons, en zo niet is het vrijwel altijd maximaal één knopdruk verwijderd. De MPC biedt denk ik afgezien van kleuren en een hogere resolutie nou niet echt meer info op het scherm, het ziet er enkel gelikter uit.
 
Klopt, maar een touchscreen met goeie pads en daar vervolgens dingen gaar mee laten klinken doet het niet voor mij.

En als ik eerlijk ben is de info die ik zoek eigenlijk altijd op het scherm bij mn Elektrons, en zo niet is het vrijwel altijd maximaal één knopdruk verwijderd. De MPC biedt denk ik afgezien van kleuren en een hogere resolutie nou niet echt meer info op het scherm, het ziet er enkel gelikter uit.


Een voordeel van normale lcd schermen is dat ze goedkoper te vervangen zijn.. Ik las dat het vervangen van het touch screen van de MPC Touch op $370,- uit kwam.. Voor de Live zal het wss hetzelfde zijn, of mss iets goedkoper omdat er meer van verkocht gaan worden..

https://www.mpcstuff.com/7o-touch-panel-assembly-mpc-touch-lcd-1atw-acv7-tft/
 
Ik ben benieuwd of deze crashes inderdaad aan een defect met jouw unit liggen. Geef even een update als je je nieuwe exemplaar hebt.

Die latency zal sowieso wel blijven lijkt me.


Die latency is inderdaad een blijvertje vrees ik, maar ik laat het hier zeker even weten.
Mensen vinden het vreemd dat je een MPC als slave zou willen gebruiken... ik gebruik mijn Elektrons ook als slave en master zonder problemen en zie zelf niet in waarom dat niet zou moeten kunnen met een Midi/Music Production Studio... maar wie ben ik ;)


Ah, dat maakt het iets positiever!
Crashen mag natuurlijk zowieso niet met zo een unit..

Ik zie de RS7000 wat dat betreft als mn "benchmark". Die crasht echt nooit en te nimmer.

Ik hoop echt dat het aan mijn unit lag, maar ben wel sceptisch..
 
Er zijn nog mensen die crashes hebben, Akai zegt elke keer dat ie defect is en er een inruil mogelijk is. voorbeeld :
 
'wait and see for yourself' zou ik zeggen, bij bepaalde shops heb je 60-dagen-geld-terug-garantie, dus als het niet is wat je verwacht had..send it back

latency 12ms is, zoals gemeten door Marc, input+output latency tesamen dacht ik...
ik verwacht zo'n 6ms op de input, iets wat je ook hebt met elke goede ASIO audiokaart voor PC... lijkt me redelijk
 
'wait and see for yourself' zou ik zeggen, bij bepaalde shops heb je 60-dagen-geld-terug-garantie, dus als het niet is wat je verwacht had..send it back

latency 12ms is, zoals gemeten door Marc, input+output latency tesamen dacht ik...
ik verwacht zo'n 6ms op de input, iets wat je ook hebt met elke goede ASIO audiokaart voor PC... lijkt me redelijk

Is dat altijd 12ms of gemiddeld en zwabbert het? Ik vind het wel veel trouwens, ik had vroeger al onder Windows 95 (of was ASIO pas vanaf 2000?) met een Marc 8 MIDI op een Pentium II @350MHz betere prestaties. Specificaties die stukken lager liggen dan de eerste iPhone uit 2007.

Maar dat mag je natuurlijk helemaal niet vergelijken.
 
Chick in het filmpje zegt dat de klok niet echt strak is.......klinkt best wel gaar als je de dingen die ze zegt optelt.
 
Het schijnt te draaien op Windows Embedded / IoT.

Dat klinkt logisch want de voorgaande MPC Touch was een controller waarbij het echte werk wordt gedaan door de Windows software. Voor de Live schrijven ze dan natuurlijk niet de software opnieuw, maar krijg je eigenlijk gewoon de Touch interface met de Windows software al geinstalleerd op een eenvoudig systeempje.

Het is bepaald niet triviaal om een redelijk uitgebreide DAW met strakke timing en zonder bugs te ontwikkelen. Ik hoop dat het een succes wordt, want ik zie wel echt toffe dingen in de user interface. Maar voorlopig zou ik zelf echt de kat even flink uit de boom kijken.
 
Raar dat niemand het systeem nog niet helemaal uit elkaar gehaald en geanalyseerd heeft. Je kunt toch wel op een aantal manieren herkennen wat voor een systeem er onder de motorkap draait. Bijvoorbeeld wat er naar het filesysteem weggeschreven wordt.
 
Als er Windows ellende op draait dan sla ik die hele X af. Strakke timing en Windows mag je nooit in 1 adem noemen namelijk.
 
Volgens mij is al een keer bevestigd door Akai dat het een linux variant is...

Dus nu weer over naar de orde van de dag, daaag
 
Back
Top