Nieuwe standalone Akai MPCs

Ik heb m net en de eerste indrukken zijn best goed. Stevig ding. Hij zeurt wel af en toe dat de interne disk niet goed ontkoppeld is, terwijl dat niet bewust zo was en ik er verder niets van merk. Sommige gebruikersinterface dingen vind ik niet handig, lijsten met de samples zijn heel lang en ik vind geen manier om sneller te scrollen dus bij veel samples in je lijst zit je maar te swipen. Ik snap niet helemaal het intern geheugen, er zou 2gb in zitten maar na ongeveer 1gb aan samples zit ie bij mij vol. In de meeste schermen is de algemene touch respons snel genoeg maar bij een aantal lijkt het trager. Qlinks snap ik nog niet helemaal, soms werkt het anders dan ik verwacht. Maar ondanks dat heb ik er best lol mee :D
 
Ik heb m net en de eerste indrukken zijn best goed. Stevig ding. Hij zeurt wel af en toe dat de interne disk niet goed ontkoppeld is, terwijl dat niet bewust zo was en ik er verder niets van merk. Sommige gebruikersinterface dingen vind ik niet handig, lijsten met de samples zijn heel lang en ik vind geen manier om sneller te scrollen dus bij veel samples in je lijst zit je maar te swipen. Ik snap niet helemaal het intern geheugen, er zou 2gb in zitten maar na ongeveer 1gb aan samples zit ie bij mij vol. In de meeste schermen is de algemene touch respons snel genoeg maar bij een aantal lijkt het trager. Qlinks snap ik nog niet helemaal, soms werkt het anders dan ik verwacht. Maar ondanks dat heb ik er best lol mee :D

Ik neem aan dat je het over de "Live" hebt en niet de X?
 
Ja, maar misschien had je een early adopter versie ofzo.

Wat is eigenlijk het grootste verschil tussen de Live en de X?
 
De software/geheugen/snelheid zijn van beide gelijk. De X heeft meer midi/cv/audio in/outs en natuurlijk een uitgebreidere bediening. De X is niet portable, de Live heeft een batterij. Dat zijn volgens mij wel de belangrijkste verschillen.
 
ok, dank je.
Ik denk dat ik toch bij de X blijf ivm met de in/outs dan.. Wordt een vervanger van de rest (DAW/RS7000)
 
Wat ik raar vind is dat mensen het zien als een vervanging voor een DAW... Een DAW heeft ook synths VST's enzovoorts. De MPC is toch gewoon een sampler (een geavanceerde dat wel)... Als vervanging van bijvoorbeeld een RS7000 zie ik het dan wel weer.
 
Wat ik raar vind is dat mensen het zien als een vervanging voor een DAW... Een DAW heeft ook synths VST's enzovoorts. De MPC is toch gewoon een sampler (een geavanceerde dat wel)... Als vervanging van bijvoorbeeld een RS7000 zie ik het dan wel weer.

Het een sluit de ander inderdaad niet uit.
De gedachte achter mijn opmerking was dat ik nu, met de DAW, wat inspiratieloos wordt en alles niet meer echt lekker op gevoel gaat (dit is persoonlijk natuurlijk, ik verbind er geen conclusie aan dat het aan de apparatuur ligt!).
De RS7k heb ik erg lang gebruikt als tool om snel wat leuke ideeën neer te gooien zonder direct je hele DAW aan te moeten zwengelen etc.

Als deze X dus alles kan wat de RS7000 kon/kan maar dan maal 100, dan is dat echt te gek.
Natuurlijk zijn er talloze andere hardware sequencers te koop, maar met deze MPC heb ik nu
eindelijk een soort klik, wat ik met die MPC4000 bv helemáál niet had.
 
Wat ik raar vind is dat mensen het zien als een vervanging voor een DAW... Een DAW heeft ook synths VST's enzovoorts. De MPC is toch gewoon een sampler (een geavanceerde dat wel)... Als vervanging van bijvoorbeeld een RS7000 zie ik het dan wel weer.
Voor mij gaat hij (hopelijk) wel als DAW fungeren, daarvoor heb ik 'm in ieder geval wel ge-pre-ordered. Het ligt er een beetje aan wat je met je DAW doet. Ik doe zelf bv weinig met mixen (laat staan masteren) en gebruik nauwelijks softsynths. Maar het gebruik van de PC bij het schrijven van nieuwe stukken vind ik allesbehalve creatief aanvoelen. Ik hoop met de X wat sneller meters te kunnen maken. Ook de integratie met mijn modular vanwege de cv uitgangen zie ik erg tegemoet, is toch makkelijker (denk en hoop ik) dan de Eurorack sequencers, die hebben hun eigen sterke punten. Ik heb ook een RS7K die ik briljant vind, maar hoop nu dus een vervanging daarvoor en voor mijn PC gevonden te hebben.

Dit is trouwens ook nog wel een interessant filmpje, wel in Duits maar goed te volgen:
 
Nou de MPC Live die ik een paar dagen heb getest gaat mooi weer retour..
Crashes uit het niets, input/monitoring latency van zo'n 12ms, traag scherm bij het editen van de keygroups, slappe midi timing als slave...

Nee hoor dit is een grote beta bak waar nog een hoop updates voor moeten komen wil het bruikbaar en betrouwbaar worden. Ik mag voor de mensen die een X overwegen/in bestelling hebben staan hopen dat ze de software snel gaan verbeteren ander is het een hele dure beta deelname ben ik bang.

Ik had mijn eigen advies gewoon moeten opvolgen.. wacht even een jaar, voordat je nieuwe dingen aanschaft ;)
 
Nou de MPC Live die ik een paar dagen heb getest gaat mooi weer retour..
Crashes uit het niets, input/monitoring latency van zo'n 12ms, traag scherm bij het editen van de keygroups, slappe midi timing als slave...

Nee hoor dit is een grote beta bak waar nog een hoop updates voor moeten komen wil het bruikbaar en betrouwbaar worden. Ik mag voor de mensen die een X overwegen/in bestelling hebben staan hopen dat ze de software snel gaan verbeteren ander is het een hele dure beta deelname ben ik bang.

Ik had mijn eigen advies gewoon moeten opvolgen.. wacht even een jaar, voordat je nieuwe dingen aanschaft ;)

Grr, waarom zeg je dit nou? Dit is voor mij een afknapper 1e klasse, zodat ik mn aanschaf nu al heroverweeg..
Als er 1 ding goed moet werken is het wel de SW cq stabiliteit.. Zeker voor midi!
 
Ik vermoed dat hij op een soort van Android draait, dat is niet echt het beste OS om iets op te baseren wat timing gevoelig is....
 
Mijn gevoel zegt dat het (custom) linux is en als je de MPC alleen als master wilt gebruiken gaat het allemaal wel betreft de midi..Hij zal dan wel rustig de delay compensatie kunnen berekenen. De eerste paar stapjes van de sequence is het slappe hap, maar trekt daarna wel snel netjes strak, maar als slave.. mozes kriebel.. dat moet je niet willen met deze bak..

De audio input latency van 12ms (gewoon hoorbaar) is wel echt gewoon slecht voor een 'hardware' sampler bak.. Ik heb dit zelf getest door 2 signalen (1 direct en 1 door de ingang van de mpc welke op monitor stand staat) tegelijk af te spelen en op te nemen op een multitrack recorder.. deze wavs exporteren en het verschil in tijd bekijken.. slecht

Ik had voor de grap alle 4 de midi poorten aangesloten plus de OP-1 op de usb poort en dit werkt, totdat je hem opnieuw gaat opstarten.. dan werkt ineens alleen de usb midi input, maar de gewone midi porten ontvangen geen input meer., tenzij je eerst de usb kabel van de OP-1 eruit haalt voordat je de MPC gaat opstarten... gaaf

En dan die crashes out of the blue.. project laden vanaf usb stick.. druk op play.. zwart scherm.. this device recovered from a internal error.. ja doei!
 
Grr, waarom zeg je dit nou? Dit is voor mij een afknapper 1e klasse, zodat ik mn aanschaf nu al heroverweeg..
Als er 1 ding goed moet werken is het wel de SW cq stabiliteit.. Zeker voor midi!

Na wat heen en weer geklets of diverse forums zou mijn unit toch defect moeten zijn, aangezien het gros van de mensen mijn ervaring niet delen.

Ik geef het nog 1 kans en ga deze voor een andere unit ruilen. Deze komt alleen pas over zo'n week of 4 binnen dus..

Wordt vervolgd..
 
Ik ben benieuwd of deze crashes inderdaad aan een defect met jouw unit liggen. Geef even een update als je je nieuwe exemplaar hebt.

Die latency zal sowieso wel blijven lijkt me.
 
was het niet Windows embedded? Zeker niet Android. Zo gek is niemand.

De UI heeft links en rechts wel wat dingen die rechtstreeks uit Android lijken te komen. De verleiding is natuurlijk sterk om iets te pakken wat al helemaal kant en klaar is.
 
Na wat heen en weer geklets of diverse forums zou mijn unit toch defect moeten zijn, aangezien het gros van de mensen mijn ervaring niet delen.

Ik geef het nog 1 kans en ga deze voor een andere unit ruilen. Deze komt alleen pas over zo'n week of 4 binnen dus..

Wordt vervolgd..

Ah, dat maakt het iets positiever!
Crashen mag natuurlijk zowieso niet met zo een unit..

Ik zie de RS7000 wat dat betreft als mn "benchmark". Die crasht echt nooit en te nimmer.
 
Back
Top