Korg monologue

Ik heb de Monologue sinds zaterdag. Ontzettend leuk en simpel bakkie om te programmeren. Sequencer is erg leuk en het ding is best wel geschikt voor leuke acidlijntjes. lfo gaat heerlijk de audiorate in en de envelopes zijn lekker snappy. Enige wat me weer opviel was het gedrag van de envelope en dan met name de attack. Net zoals de Minilogue wordt deze bij elke aanslag geretriggerd.

Het ding barst in ieder geval van karakter. Persoonlijk vindt ik hem leuker dan de microbrute, viezer en meer karakter hebben als de BS II (die wat features betreft veel uitgebreider is uiteraard)

Deze mono staat z'n mannetje wel
 
Ik heb de Monologue sinds zaterdag. Ontzettend leuk en simpel bakkie om te programmeren. Sequencer is erg leuk en het ding is best wel geschikt voor leuke acidlijntjes. lfo gaat heerlijk de audiorate in en de envelopes zijn lekker snappy. Enige wat me weer opviel was het gedrag van de envelope en dan met name de attack. Net zoals de Minilogue wordt deze bij elke aanslag geretriggerd.

Het ding barst in ieder geval van karakter. Persoonlijk vindt ik hem leuker dan de microbrute, viezer en meer karakter hebben als de BS II (die wat features betreft veel uitgebreider is uiteraard)

Deze mono staat z'n mannetje wel
Wat inderdaad vaag of "alternatief" werkt bij deze synth is de Envelope Generator knoppen. Je moet kiezen waar je de envelope van aanpast (filter of oscillator) en hij heeft heen decay gloof ik, alleen een release. Ik vind zelf een vertraagde attack op het filter (cutoff of: resonantie frequentie) van het filter erg mooi klinken (zie "Blow your head" van de J.B.'s featuring James Brom op Minimoog). Is dat mogelijk op de Monologue?

 
Hij heeft een attack en decay welke als release te gebruiken is. Omdat de attack steeds vanaf het beginpunt begint bij een aanslag, speelt het anders dan bij de meeste monosynths zoals bijv. de Minimoog.

Track van James Brown is volgens mij niet 100% Minimoog. Staat overigens wel op de Moog site maar ergens anders staat dat het een Moog synthesizer was. Je hoort duidelijk een high pass filter en niet het Moog lowpass filter. Het zou maar zo een Moog modular kunnen zijn, een mini door het filter van de modular, een mini door een wah wah of... misschien zelfs geen Moog maar een SEM....
 
Hij heeft een attack en decay welke als release te gebruiken is. Omdat de attack steeds vanaf het beginpunt begint bij een aanslag, speelt het anders dan bij de meeste monosynths zoals bijv. de Minimoog.
Kun je het nader uitleggen. Ik dacht dat de attack altijd vanaf de toetsaanslag begint (zonder vertraging).

Track van James Brown is volgens mij niet 100% Minimoog. Staat overigens wel op de Moog site maar ergens anders staat dat het een Moog synthesizer was. Je hoort duidelijk een high pass filter en niet het Moog lowpass filter. Het zou maar zo een Moog modular kunnen zijn, een mini door het filter van de modular, een mini door een wah wah of... misschien zelfs geen Moog maar een SEM....
Dit is al 40 jaar een bron van discussie. Fred Wesley zef heeft kort gelden uitsluitsel gegeven, zie http://daily.redbullmusicacademy.com/2013/03/fred-wesley-interview. Quote uit interview:

Let me ask you about another specific song that was pretty unconventional even for James: ā€œBlow Your Headā€ from the Damn Right I Am Somebody album. It eventually became very influential on hip-hop, and it has this crazy synthesizer on it that is unlike anything else in the catalog. Do you recall how that song came to be?

Well, I cut the track without James. We used a New York studio band sometimes and that was recorded with the studio band. So James came in and he wanted to hear it. I thought he was gonna put his voice on it. He saw this Moog synthesizer, and he said [mimicking Jamesā€™ voice], ā€œWhatā€™s that?ā€ So we said, ā€œOh thatā€™s a Moog synthesizer, Mr. Brown. Weā€™re thinkinā€™ about using it on some of the tunes.ā€ He said, ā€œHowā€™s it sound?ā€ ā€œWell, we went through some sounds with it.ā€ He said, ā€œTurn it on! Put it on the track!ā€ We said, ā€œWhat? No, we were gonā€™-ā€ ā€œTurn it on! Put it on the track!ā€

So he put it on the track. [imitates sound of synth intro] I said, ā€œOh lord, I hope he donā€™t leave this on, itā€™s messinā€™ up my track!ā€ [laughs] So he put it on THE WHOLE TRACK. And we could not believe it. We were like, itā€™s just an experiment, this will stay in the studio forever, no one will ever hear this. And what do you know, it got out on the album and the next thing you know itā€™s a hit all over the world. People request that tune now! You never know what the public gonna want. See, heā€™d take things like that and go to the bank with it. Just something thatā€™s totally different. Nobody else would think to do it. And he would do it.

Om van hoog naar laag te gaan tijdens een toetsaanslag alsof je een high-pass filter hebt moet je de attack van het low-pass filter op "heel lang" zetten en de cutoff resonantie heel hoog. Dan duurt het een paar milliseconden voordat het filter de hoge tonen er uit filtert en je dus "van hoog naar laag gaat". Dan klinkt het zoals in 'Blow Your Head': wieeee-ooowww. Probeer maar eens op een willekeurige synth of op een Minimoog emulator. Het filter v/e Minimoog heeft zijn eigen envelope generator en je kunt de Attack op heel lang zetten.

De kans is zeer klein dat Fred Wesley zijn gloednieuwe Minimoog in 1974 meteen op een effect had aangesloten. Een modular Moog hadden Fred Wesly & The J.B's absoluut niet (James Brown zelf zat overigens zoals je in de link kunt lezen in de J.B.'s en de J.B's zijn de backing band van Brown die volgens mij zijn geraas en getier zat waren en zonder hem verder gingen, maar goed). Zoals je kunt lezen speelde Brown het in een keer in, misschien stond de Minimoog al op deze leuke sound ingesteld.

Anyway, 'Blow Your Head' is een van de legendarische sounds wat mij betreft. Met een beetje gepiel krijg ik zelfs uit mijn Korg Volca Keys zo'n soort geluid door het Filter sterk op de envelope generator te laten reageren ('EG Intensity' op max) en de Filter Peak (oftewel resonantie) op max te zetten. Vervolgens de Attack omhoog doen. :)
 
De envelope van de Monologue kan geen legato spelen. Bij de meeste monosynths begint de attack na de eerste aanslag vanaf het punt waar de release is gebleven (laatste voltage van de release /decay). De Monologue begint altijd weer opnieuw ongeacht het voltage van de release / decay. Hij zit dus altijd in een single trigger mode.

Hier een discussie op gearslutz n.a.v. hetzelfde gedrag op de Minilogue
https://www.gearslutz.com/board/ele...069286-korg-minilogue-envelope-behaviour.html


In dat interview wordt dus geen enkele keer gesproken over een Minimoog. Wel over een Moog synthesizer. :D
Ik ben erg bekend met de Minimoog (en een paar andere analoge synths) en dit geluid komt echt niet direct uit de Mini. Als je de sound van een highpass of bandpass filter na wilt doen (helemaal met resonantie) heb je toch echt een highpass of bandpass filter nodig, en die zitten niet op een Minimoog :D
 
Ik begin eerlijk gezegd ook wat te twijfelen hoor... :D
Misschien leuk om de patch na te maken met een Mini. Met de Cat kom ik in de buurt als ik de bandpass gebruik (heb geen Mini om het uit te proberen)
 
Ik begin eerlijk gezegd ook wat te twijfelen hoor... :D
Misschien leuk om de patch na te maken met een Mini. Met de Cat kom ik in de buurt als ik de bandpass gebruik (heb geen Mini om het uit te proberen)

Ik ga zo is een poging wagen of het me lukt. :)
 
Hmm, ik krijg die sound er niet uitgeperst. De basis sound (zoals je die hoort in de song, die lange noot) lukt al niet.. Het is een erg "wasp" achtige sound, die ik niet uit de mini krijg.
Als ik de waveform van osc1 en ocs 2 op pulse (de smalle) zet, klinkt het echt heel anders en meer "softer".
Op zich lukt de filter/env wel (maar niet zoals beschreven door mnr jansen).
 
De envelope van de Monologue kan geen legato spelen. Bij de meeste monosynths begint de attack na de eerste aanslag vanaf het punt waar de release is gebleven (laatste voltage van de release /decay). De Monologue begint altijd weer opnieuw ongeacht het voltage van de release / decay. Hij zit dus altijd in een single trigger mode.

Hier een discussie op gearslutz n.a.v. hetzelfde gedrag op de Minilogue
https://www.gearslutz.com/board/ele...069286-korg-minilogue-envelope-behaviour.html
Bedankt voor de info en de link! :) Het is inderdaad moeilijk uit te leggen tot je het filmpje ziet. Een mogelijke "work around" staat hier op youtube:
http://www.matrixsynth.com/2016/03/korg-minilogue-sonic-lab-review.html
In dat interview wordt dus geen enkele keer gesproken over een Minimoog. Wel over een Moog synthesizer. :D
Ik ben erg bekend met de Minimoog (en een paar andere analoge synths) en dit geluid komt echt niet direct uit de Mini. Als je de sound van een highpass of bandpass filter na wilt doen (helemaal met resonantie) heb je toch echt een highpass of bandpass filter nodig, en die zitten niet op een Minimoog :D
Verder geldt dat als je op een Korg Minilogue dan wel Monologue deze solo na wilt doen dat het erg belangrijk is dat de envelope generator (v/h filter) NIET opnieuw getriggerd wordt. Op een gegeven moment hoor je in de solo dat James Brown het fenomeen "monofoon" ontdekt. Hij drukt op een toets, laat 'm ingedrukt tot dat de sustain begint en drukt dan - met de originele toets nog steeds ingedrukt - steeds op een hogere of lagere toets toets. Dan glijdt de noot wat hoger of lager. Dat lukt je niet met een polyfone synth.

Elders in de solo laat 'ie onbeschaamd de noot lekker heen en weer "gliden" door toetsen in te drukken die ver van elkaar af liggen. Blijft fascinerend dat Brown jaren en jaren na dato controversieel blijft: qua 'Blow your head' en zijn dominante persoonlijkheid: haalde dat nu het beste of het slechtste in zijn band naar boven?
 
Back
Top