Korg monologue

[off topic] P.S. Ik heb ooit eens met de Bristol emulator v/d Minimoog geprobeerd de 'Blow your head' patch te vinden en kwam ongeveer op dit uit:

Bristol_Blow_your_head_screenie_02.png
 
Ik dacht even dat je wel erg veel bronnen gebruikte voor die sound omdat je mixer zowat helemaal on staat, maar toen zag ik dat osc3 en noise op 0 staan. :)
 
Hmm, die Bristol mini heeft toch wel heel andere dingen.. Waveforms zijn anders: de saw is omgekeerd bv.
Ik denk dat die dingen de sound wel heel erg anders maken...
 
Ik dacht even dat je wel erg veel bronnen gebruikte voor die sound omdat je mixer zowat helemaal on staat, maar toen zag ik dat osc3 en noise op 0 staan. :)
Inderdaad. Ik denk dat de "truc" van het typische geluidje is:
  • Een oscilator op zaagtand
  • Een osc. triangular wave
  • Een relatief lange attack v/h filter
  • Een decay v/h filter (voor een piek in de sterkte v/h effect v/h filter)
  • Met de resonatie (piek) v/h filter en de "contour" ("intensiteit") moet gespeeld worden om de typische "bite" te krijgen v/d geluid.

[on topic] Ik denk dat de Korg Monologue wat lastig dit typische geluidje na kan doen. Ik denk nl. dat de decay van het filter voor een belangrijk deel bijdraagt aan de typische "bite" van het geluid in deze. De Monologue heeft volgens mij alleen een attack en een release. Geen decay. Dus een "piek" in de sterkte van het filter kun je niet instellen, op de Minimoog wel. Aan de andere kant denk ik dat de "contour" of "intensiteit" instelling v/h filter ook voor een belangrijk deel bijdraagt aan het geluid. En da's wel in te stellen op de Monologue.
 
Hmm, die Bristol mini heeft toch wel heel andere dingen.. Waveforms zijn anders: de saw is omgekeerd bv.
Ik denk dat die dingen de sound wel heel erg anders maken...
Zou goed kunnen... Ik gebruik tegenwoordig vaker een VST plugin voor Minimoog emulatie. Het is de Virtual Model Mini (link):

M_min.jpg


(werkt overigens ook zonder DAW: er is een standalone .exe variant!)

P.S. De afbeelding hierboven is niet de patch voor 'Blow your head'.
 
Ik heb de monologue net vandaag binnen. Moet hem dus nog ontdekken maar de eerste indruk is positief.
Het display met osciloscoop vind ik echt een toegevoegde waarde. Leuk om te zien hoe de waveform realtime verandert.
De toetsen vind ik goed genoeg, ze zijn langer en voelen veel beter aan dan van de microbrute die echt sponzig zijn.
Ik heb ook nog een e-mu xboard met 49 volwaardige toetsen die er op kan.

De envelope heeft 3 standen:
1 instelbare attack en gecombineerde decay/release zonder sustain periode, voor piano geluid
2 instelbare attack, geen decay, 100% sustain, instelbare release, voor strings geluid
3 gate op volume en mode 1 env. op filter of pitch
bij1&2 werkt hetzelfde envelope op volume en filter of pitch maar kun je van die laatste de intensity instellen, ook negatief.

Ik vind het wel fijn werken, adsr met sustain <100% hoef ik niet zonodig.
Ws kun je ergens instellen wanneer de envelope retriggered, want bijv. bij preset 5 doet hij dat pas nadat je alle toetsen losgelaten hebt als je legato speelt.

Ik zal later nog wel meer bevindingen posten.
 
Daarnet eens met de monologue ge-experimenteerd in de winkel,
en ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben!
Voor moderne bas- en in your face mono sounds is ie echt wel top.
De 18 db filter resonantie geeft instant acidische vibes,
de oscillator sound is heel strak & modern maar daardoor een aangename
aanvulling voor meer vintage/moogy stijl synths.
De drive vond ik heel goed passen bij de rest van de klank, lage settings geven wat extra beef/oomph
en de hoge settings gaven een lekker rauwe schreeuwerigheid.
Lfo audio rate, en ring mod zijn geweldig en maken dit ding enorm veelzijdig.
Aan deze prijs denk ik dat iedereen die into elektronische beats en dansmuziek is dom zou zijn om hem niet aan te schaffen.
Ikzelf ben helemaal niet into die genres, en heb al meer dan genoeg synths in huis, en toch begon het daarnet serieus te kriebelen.
Aan 360 euro is dit een serieuze win voor Korg.
 
Aan 360 euro is dit een serieuze win voor Korg.
Wat een opportunisten bij Key Music, Bax EN Thomann! Ik kocht 'm een week geleden voor 330 Euro! Van de ene op de andere dag 30 Euro omhoog. Zijn deze 3 bedrijven van dezelfde eigenaar ofzo?? Zal wel de wet van vraag en aanbod zijn. Ik heb geen idee wat Synths moeten kosten, maar 300 Euro nieuw was voor mij eigenlijk de bloody limit voor dit apparaat.

Dit soort fratsen neemt de lol weg uit nieuwkoop.
 
Wat een opportunisten bij Key Music, Bax EN Thomann! Ik kocht 'm een week geleden voor 330 Euro! Van de ene op de andere dag 30 Euro omhoog. Zijn deze 3 bedrijven van dezelfde eigenaar ofzo?? Zal wel de wet van vraag en aanbod zijn. Ik heb geen idee wat Synths moeten kosten, maar 300 Euro nieuw was voor mij eigenlijk de bloody limit voor dit apparaat.

Dit soort fratsen neemt de lol weg uit nieuwkoop.

De NLse winkels volgen wel de Thoman prijzen,
MAAR dit heeft te maken met de vertraagde inflatie index (ben verre van een econoom, beetje googlen en je vindt meer)

https://geizhals.de/korg-monologue-schwarz-a1532522.html
(Klik op grafiek voor prijsverloop)

Is jammer want die 300€ + PSU €20 (+/-) was ook voor mij de max voor een verjaardags cadeau (met kleine bijleg)

Kun je nagaan als je aan het sparen was voor bv een OB6 of andere gear in die prijsklasse, dat zijn toch weer extra maanden sparen. (Dacht +400€)
 
De NLse winkels volgen wel de Thoman prijzen,
MAAR dit heeft te maken met de vertraagde inflatie index (ben verre van een econoom, beetje googlen en je vindt meer)

https://geizhals.de/korg-monologue-schwarz-a1532522.html
(Klik op grafiek voor prijsverloop)

Is jammer want die 300€ + PSU €20 (+/-) was ook voor mij de max voor een verjaardags cadeau (met kleine bijleg)

Kun je nagaan als je aan het sparen was voor bv een OB6 of andere gear in die prijsklasse, dat zijn toch weer extra maanden sparen. (Dacht +400€)
[zwaar off topic] Met een beetje geluk gaan ze straks net zo de aanbieding in als bijna alles en kun je 'm 2e hands voor een prikkie kopen of in de winkel. Voorbeeld: mijn Volca Keys kocht in by Key M. voor 99 Euro, gewoonlijk issie 115 Euro. Nu issie 169 Euro!!?? Wat denken ze wel? De inflatie is 0,3%. Klaarblijkelijk is er economisch iets heel raars aan de hand.

Of de Thomanns van deze (gekke) wereld denken dat de donkere dagen voor Kerst voorbij zijn. En wachten tot men vakantiegeld heeft deze zomer. Dan gaan de prijzen ineens omlaag en koopt iedereen snel van z'n vak. geld een synth. Anders heb ik er geen verklaring voor om 170 Euro te vragen voor een Korg Volca Keys. Dat speeltje is hooguit 115 Euro waard, maar 100 Euro is de enige echte juiste prijs als je het mij vraagt. Pffff :?
 
Ja maar je krijgt er wel 6 penlites bij ☺

Wat die prijsstijgingen betreft, De Minilogue ging onlangs bij meerdere winkels van 489 naar 625 euro en de Novation BS2 van 340 naar 449. Het kan wel deels door de ongunstige dollar koers komen, maar ik vind het wel erg veel.
 
De inflatie is 0,3%. Klaarblijkelijk is er economisch iets heel raars aan de hand.

Inflatie en wisselkoers is wat anders. Zolang Albert Heijn de boeren genoeg uitknijpt, de benzine en de huren niet duurder worden lijkt de inflatie nog steeds laag te zijn. Echter alles wat uit het buitenland komt wordt natuurlijk gewoon duurder.

Heeft allemaal met de schuldencrisis te maken. Goedkope euro betekent een betere export en minder import. Ondertussen is de euro van 1.45 of zo aan de top naar 1.05 dollar gegaan. Kijk maar naar de prijzen van een Sub37 in de tussentijd. Dat er nog steeds goedkope zooi in de winkels ligt heeft met name te maken met het feit dat dingen ook goedkoper worden om te maken.
 
Ja maar je krijgt er wel 6 penlites bij ☺

Wat die prijsstijgingen betreft, De Minilogue ging onlangs bij meerdere winkels van 489 naar 625 euro en de Novation BS2 van 340 naar 449. Het kan wel deels door de ongunstige dollar koers komen, maar ik vind het wel erg veel.
[off topic] Dan moet die Dollar ongeveer 30% gestegen zijn. Wat er aan de hand is weet ik niet. Zijn er meer elektronica prijzen idioot gestegen? Is dit normaal in de synth wereld? De lol gaat er wel goed af op deze manier.
 
synthana schreef:
Dus je betaald graag onnodig veel óf je hebt je synths gestolen ?
Dit raakt nog kant noch wal.

Ik ben helemaal niet bezig met het kopen van synths. Soms komt er wat leuks op je pad voor een prijs die je er op dat moment voor over hebt. Dat kan nieuw zijn, of 2e/3e/10e hands.

Als het je alleen maar om het kopen gaat en je dus geen lol kunt halen uit de gear zelf, dan heb je best wel een probleem.
(waar vast andere forums voor zijn om je te helpen)

Maar ehm .. monologue? :verkoght:
 
Back
Top