DrumBrute

Arturia komt met een analoge drumcomputer: de Drumbrute.

attachment.php


Specs (onder andere):
  • 17 analoge drum/ percussie tracks
  • Sequencer gebaseerd op de Beatstep pro
  • 2 mode Steiner parker master filter
  • Performance controls
 

Attachments

  • musician.ua_arturia_drumbrute_2.jpg
    musician.ua_arturia_drumbrute_2.jpg
    30,6 KB · Bekeken: 177
Last edited by a moderator:
En ik ben nog steeds op zoek naar een kabeltje om de DrumBrute via Dinsync aan m'n CR8000 te koppelen...
Heeft iemand hier inmiddels een andere goede oplossing voor?
Ik zal toch niet de enige zijn die wil dinsyncen met de Drumbrute?

(via Arturia is een Beatstep replacement kabel kit te koop, maar die kost incl. verzenden ruim 50 euro...)
https://www.arturia.com/store/accessories/beatstepproreplacementcablekit
 
En ik ben nog steeds op zoek naar een kabeltje om de DrumBrute via Dinsync aan m'n CR8000 te koppelen...
Heeft iemand hier inmiddels een andere goede oplossing voor?
Ik zal toch niet de enige zijn die wil dinsyncen met de Drumbrute?

(via Arturia is een Beatstep replacement kabel kit te koop, maar die kost incl. verzenden ruim 50 euro...)
https://www.arturia.com/store/accessories/beatstepproreplacementcablekit
Wellicht dooddoener, maar zou je 't zelf kunnen solderen m.b.v. losse pluggen zoals: https://www.thomann.de/intl/neutrik_nc5_mxx.htm ?
 
conclusie voor mij is dat wanneer je niet van die suffe dance geluiden wil(808,909) de minibrute wel bruikbaar is. bij mij liggen de sweetspots echt wel; anders dan hier op't forum. ik heb de akai tomcat gekocht vanwege de clap, normaal haat ik claps maar op de tomcat kan je er een tegekke snare van maken die super bruikbaar is in minimal coldwave achte industrial. bij de brute heb ik die sweetspot nog niet gehoord, ik denk dat ik'm zelf eens onder de vingers moet krijgen om te kijken offie goed genoeg is voor mijn muziek. ik haat die compressed drumgeluiden van de 3.00.000.000.000 in'n dozijn dance en de akai kan tenminste ook als een lekkere ritmebox klinken, dus ik hoop dat de brute ook wat meer metalige drumklanken kan, dat mis ik op de tomcat
 
De Drum Brute bevalt mij prima. Hij inspireert, werkt gemakkelijk, is flexibel en klinkt goed. Ik zit niet zo vaak in mijn studiootje en dan is eenvoud belangrijk.
Met de DB heb ik die klik die ik niet met bv de TR8 had.
De drumcomputers die ik leuk vind (en hier staan) hebben dat allemaal wel (DB, CR8000, Volca Beats, TR505 en DR110).
 
Bij mij was ie heel snel weer vertrokken. Even om een tegenovergestelde mening te geven ;)

Tenzij je echt per se een enorme bak aan processing wilt doen op elk los instrument, klinkt het ding echt heel brak. Zet 'm naast iets als een tanzbär.... Ja die is veel duurder, maar de sound is ook veel veel dikker. De sequencer van de brute is echt heel goed wel, maar dat is dan ook alles. Is ook wel persoonlijk hoor. Ik hou van variëteit in beat sounds, en dit ding is natuurlijk vrij eenzijdig.

Ding is wel, ook al vindt je de sound ok, of jaag je 'm door een overdrive en vind je 'm dan ok, de sound parameters zijn enorm narrow. Weinig bewegingsvrijheid en zelfs binnen het smalle spectrum is de sweetspot klein. Sterker nog, sommige 'ranges' slaan echt nergens op. De tweede bassdrum, een soort 808, boost op de laagste pitch stand 20hz. Geen idee wie dat gebruikt? Accent op die zelfde kickdrum boost rond de 100hz als ik mij goed herinner, maar die frequency komt standaard al qua amplitude ver boven de sub (die dus wel aanpasbaar is in frequency en die standaard 100hz niet) uit...

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb nog nooit een instrument binnen de retour termijn terug gezonden, want ik hou er van om er echt in te duiken, maar de Brute was dus de uitzondering.
 
Laatst gewijzigd:
Als je de kick en snare niet belangrijk vind (en wie vindt dat???), ja dan is de DrumBrute wel een leuk drum bakkie: Ziet er erg gelikt uit, is solide gebouwd, kost geen 7 meijer, heeft een sequencer die ok is en heeft 12 individuele outputs (die helaas 3.5 mm zijn - en lang niet iedereen gebruikt).

In een muziekwinkel heb ik een tijdje met een DrumBrute zitten spelen en ik kwam (al snel) tot de conclusie dat het voor mij niets was. En dan m.n. door de kick en snare die ik echt niet ok vind.

Voor ongeveer hetzelfde geld heb je een TR-8. Perfect zou ik die niet willen noemen, maar die klinkt tenminste goed. En natuurlijk zijn er betere opties, maar niet voor 400-500 euro. Of je moet aan iets vintage gaan denken.
 
Voor ongeveer hetzelfde geld heb je een TR-8. Perfect zou ik die niet willen noemen, maar die klinkt tenminste goed. En natuurlijk zijn er betere opties, maar niet voor 400-500 euro. Of je moet aan iets vintage gaan denken.

Heeft het ook niet gewoon met de muziekstijl die je maakt te maken?
Misschien dat de kick iets te soft is in sommige stijlen maar ik heb wel 'ns een paar ambiënt clips op yt gehoord met de brute en dat klonk heel goed juist.
 
Bij mij was ie heel snel weer vertrokken. Even om een tegenovergestelde mening te geven ;)

Tenzij je echt per se een enorme bak aan processing wilt doen op elk los instrument, klinkt het ding echt heel brak. Zet 'm naast iets als een tanzbär.... Ja die is veel duurder, maar de sound is ook veel veel dikker. De sequencer van de brute is echt heel goed wel, maar dat is dan ook alles. Is ook wel persoonlijk hoor. Ik hou van variëteit in beat sounds, en dit ding is natuurlijk vrij eenzijdig.

Ding is wel, ook al vindt je de sound ok, of jaag je 'm door een overdrive en vind je 'm dan ok, de sound parameters zijn enorm narrow. Weinig bewegingsvrijheid en zelfs binnen het smalle spectrum is de sweetspot klein. Sterker nog, sommige 'ranges' slaan echt nergens op. De tweede bassdrum, een soort 808, boost op de laagste pitch stand 20hz. Geen idee wie dat gebruikt? Accent op die zelfde kickdrum boost rond de 100hz als ik mij goed herinner, maar die frequency komt standaard al qua amplitude ver boven de sub (die dus wel aanpasbaar is in frequency en die standaard 100hz niet) uit...

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb nog nooit een instrument binnen de retour termijn terug gezonden, want ik hou er van om er echt in te duiken, maar de Brute was dus de uitzondering.

Ik ben het helemaal eens met jouw mini review. De klank van de DrumBrute vind ik een gemiste kans, vooral omdat de workflow en opties mij wel zeer aanspreken. Ook de opties voor polyritmes. Hopelijk komt Arturia binnen afzienbare tijd met een drum machine met dezelfde sequencer en layout maar dan met echt goede klanken. Een DrumBrute 2. De potentie is er.
 
Ik ben het helemaal eens met jouw mini review. De klank van de DrumBrute vind ik een gemiste kans, vooral omdat de workflow en opties mij wel zeer aanspreken. Ook de opties voor polyritmes. Hopelijk komt Arturia binnen afzienbare tijd met een drum machine met dezelfde sequencer en layout maar dan met echt goede klanken. Een DrumBrute 2. De potentie is er.
De workflow is briljant. Maar 400 Euro voor wat velen een matig geluid noemen vind ik raar. Er zijn tot 400 Euro nogal wat concurrenten die ook lekker te programmeren en aan te passen zijn: Boutique TR-09 & TR-08, MFB Tanzbär Lite, en vele oudgediende 2e handsjes.
 
Tja, gelukkig verschillen smaken. Ik dacht dat de TR8 me zou liggen, maar ik vond het een inspiratieloze bak, althans, ik kreeg er geen 'klik' mee. Niet met geluid en niet met de bediening.
Met de DB wel. En het is inderdaad geen TR808 of 909.
Ik herken dat de bassdrum weinig zinvolle variaties heeft, maar anderzijds: mijn CR8000 heeft ook maar 1 sweetspot, want daar kun je geen enkel geluid aanpassen en die klinkt toch ook prima.
 
Heeft het ook niet gewoon met de muziekstijl die je maakt te maken?
Misschien dat de kick iets te soft is in sommige stijlen maar ik heb wel 'ns een paar ambiënt clips op yt gehoord met de brute en dat klonk heel goed juist.
Arturia noemt het niet met name, maar het is toch wel duidelijk dat zij van de DrumBrute een drumbak met TR-808/909 geluiden wilde maken. En wat de kick en snare betreft zijn zij daar (imo) niet goed in geslaagd. Het is nu een Arturia kick / snare geworden. Het zou best kunnen dat je die ergens - zoals bijv. in de ambient clip die jij op YouTube hebt gehoord - (goed) kunt gebruiken, maar daar zou je ook iedere dertien in een dozijn drumbak voor kunnen gebruiken. Maar daar zullen de meesten een DrumBrute (van 400-500 euro) niet voor gedacht hebben.

De workflow is briljant. Maar 400 Euro voor wat velen een matig geluid noemen vind ik raar. Er zijn tot 400 Euro nogal wat concurrenten die ook lekker te programmeren en aan te passen zijn: Boutique TR-09 & TR-08, MFB Tanzbär Lite, en vele oudgediende 2e handsjes.
Aan een Tanzbär Lite heb ik nooit zitten draaien, maar zijn grote broer - de Tanzbär - vind ik niet lekker te programmeren. Allemaal nl. erg verwarrend! En ik schijn niet de enigste te zijn die dat vindt. ;)
 
Back
Top