Arturia Matrix Brute

arturia-matrixbrute-210116-616x440.jpg

Arturia claims it’s “the most powerful analog synthesizer ever created”.

Arturia has revealed the latest addition to its family of analog synths: the MatrixBrute.

Unlike the French company’s recent “Brute” synths, which have been at the smaller, more affordable end of the spectrum, Arturia claims the MatrixBrute is “the most powerful analog synthesizer ever created”.

The synth has a semi-modular design complete with “modulation matrix”, that allows you to route any of 16 modulation sources to 16 modulation destinations. Unlike most modular systems, the MatrixBrute allows you to save your sounds in its 256-strong patch memory, and the “matrix” also functions as a 64 step sequencer.

The massive 49-key synth includes true analog effects like chorus, delay and flanger, and features 12 CV inputs and 12CV outputs for routing other modular gear into the system.

There’s no indication yet when the MatrixBrute will be released or how much it will cost, but given that it looks like a Moog Voyager on steroids, expect it to be expensive.

http://www.factmag.com/2016/01/21/arturia-matrixbrute-analog-synth-revealed/
 
Deze heeft 12 cv outs, kan iemand mij vertellen of ik die 12 allemaal divers van mekaar kan sequencen??
Beetje zoals dat je een beatstep pro met 12 sequencers zou hebben?!

Volgens mij ben je dan ook nog 12 gates nodig en die zie ik er niet achterop...
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij zit er maar een sequencer op en kun je de CV ins / outs alleen koppelen aan een select setje variabelen, zou de handleiding er even bij pakken.
 
Ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn op gebied van externe synths en vst/au plug-ins aansturen en wat bied die sequencer nog mogelijkheden ?
 
VSTs aansturen met CV lijkt me onnodig lastig ;). Er zit maar een sequencer op de MB zover ik weet, niet echt handig dus, zou de handleiding er even bij pakken, daar staan de mogelijkheden beschreven..
 
De sequencer is vrij beperkt. Er had meer in gezeten, maar Arturia heeft de firmware ook bij de MatrixBrute niet doorontwikkeld. Klanten van Arturia moeten hun spul kopen op basis van bestaande kenmerken en niet vertrouwen op toekomstige ontwikkelingen, wat ze bij Moog wel kunnen. Ik heb de sequencer voor het laatste album maar een keer gebruikt, om een eenmalig snel loopje te spelen, dat niet in sync met de rest van de muziek hoefde. Mijn MatrixBrute wordt aangestuurd door een Akai MPC-2500. Die kan meer dan stapjes opnemen en afspelen. De sequencer van de MB is wel handig als schetsboek om snel ideeën op te nemen of om mee te jammen.
 
Gebruikt iemand deze in een modulaire setup?!
En zo ja hoe?

Vind Arturia echt heerlijk werken (minibute 2s fan), en ben benieuwd of ik net zo makkelijk met een matrixbrute kan werken als met de minibrute :biertje:
 
1) Nee, maar ik heb wel een aantal zaken uitgeprobeerd. Daaruit bleek dat sommige combinaties van knoppen en uitgangen feitelijk attenuators zijn.
2) Ik denk ten dele omdat de MatrixBrute een complexer apparaat is door zijn geheugens, sequencer en modulatiematrix. Maar een geluid instellen gaat net zo gemakkelijk.
 
1) Nee, maar ik heb wel een aantal zaken uitgeprobeerd. Daaruit bleek dat sommige combinaties van knoppen en uitgangen feitelijk attenuators zijn.
2) Ik denk ten dele omdat de MatrixBrute een complexer apparaat is door zijn geheugens, sequencer en modulatiematrix. Maar een geluid instellen gaat net zo gemakkelijk.

Thanks voor het antwoord :okdan:
Het ideale van de minibrute 2 s vind ik ook de sequencer, en de flexibiliteit van het instellen (zijn bijna 3 sequencers in 1), enig idee of dat overeenkomt of nog uitgebreider is?!
 
Ik heb de MiniBrute niet, dus je moet de handleidingen maar vergelijken. De MiniBrute 2s kan zo te zien meer parameters tegelijk aansturen. De MatrixBrute kan accent en slide aan en meer afspeelrichtingen. Verder kun je natuurlijk per klank een sequens programmeren. Sequensen aan elkaar rijgen tot een song kan niet. Je hoort sowieso een ergerlijke tik als je snel van klank wisselt. Wat dat betreft is de Dave Smith OB-6 (en waarschijnlijk ook de Prophet 6) top! Daarmee kun je onhoorbaar van klanken en sequensen wisselen. Ik hoorde van een medeforumlid dat Arturia werkt aan een firmware-update, die in de betafase zou verkeren. Maar het fijne weet ik er niet van. Arturia meldt dit soort dingen pas als ze klaar zijn.
 
Thanks,
Voordeel van de matrixbrute is dat ik meer opties heb om te koppelen met mijn eurorack, misschien toch maar eens bij een winkel langs om ze eens te vergelijken.
Zit ook naar een peak of summit te kijken, zal ook jouw optie eens gaan bekijken,...

Maar jouw bevalt de matrixbrute goed?! of zou je nu voor dat geld wat anders kopen?!
 
Maar jouw bevalt de matrixbrute goed?! of zou je nu voor dat geld wat anders kopen?!
Die bevalt prima en gaat niet meer weg, tenzij ik in behoeftige omstandigheden kom te verkeren. Je moet hem leren kennen en temmen en je vooral niet laten leiden door de meeste presets. De Summit is ook zeer interessant - die hoef je niet te temmen - maar ik heb er geen plaats meer voor.
 
Ik moet hem nog installeren. De pc waar de software van Arturia op staat, is in reparatie.
 
Die bevalt prima en gaat niet meer weg, tenzij ik in behoeftige omstandigheden kom te verkeren. Je moet hem leren kennen en temmen en je vooral niet laten leiden door de meeste presets.

Ik heb hem nu ook hier staan. Te leen en kan hem evt voor 1500e overnemen.
Idd wat je zegt het is een geavanceerde synth en hij heeft vele sweetspots
alleen met drive en brute factor moet je uit kijken dat het niet te modderig word.
denk dat de brute factor feedback is btw.
Dikke basses, leads, fx, duofone pads...dit ding kan alles.

Ik was in de markt voor een MS20 die ik al gehad heb maar de MB is minstens zo agressief, duister electronisch.

ff geupdate naar 2.0 was wel een gedoe. Moest de Arturia app onder een nieuwe user draaien anders werkte het niet.

Ben verliefd deze bak, de MS20, Arp2600... beetje dezelfde family.
Word leuk integreren met mijn eurorack en andere mono's.
Is ook echt een vette live performance synth.

mijn ervaring matched ook echt niet met de online demo's. Hij is veel vetter dan dat.



:okdan:
 
Het geluid kan dat van een MS-20 benaderen. SCD schreef in deze draad al dat je goed de uitgangsvolumes moet doseren en dat dat vaak het verschil maakt bij geluidsontwerp. Daar ben ik het roerend mee eens. De beste presets zijn dan ook van hem.
1500 is een mooie prijs vergeleken met de nieuwe verkoopprijs maar als hij van 2017 is, vind ik het iets te veel.
Bij mij ging de installatie van 2.0 vlekkeloos. Wel raar dat sysex nog steeds niet voorhanden is (of Arturia wil de code niet vrijgeven). Wat moeten we dan als Midi Control Center niet meer door een nieuwe versie van Windows wordt ondersteund? Ik doe alle opslag intern of via sysex.

Ik ben nu bezig met een nieuw stuk en daarbij liep de MatrixBrute regelmatig vast bij ontvangst van mididata van de Akai MPC X. Ik ben er nog niet zeker van wat de oorzaak is, maar ik vermoed dat een "all sounds off" commando door deze :duivels:se bruut niet op prijs wordt gesteld. Dat commando zat standaard in het midiprogramma van de Akai en na verandering van de waarde naar 0 heb ik geen storing meer gehad.
 
alleen met drive en brute factor moet je uit kijken dat het niet te modderig word.
denk dat de brute factor feedback is btw.

Feedback yep. Op de MiniBrute is 'brute' inderdaad simpelweg de MiniMoog truuk van de output weer terugvoeren naar eerder in de keten, maar dan voor gemak helemaal intern bedraad.
Ik neem aan ook op die manier voor de MatrixBrute.
 
Cool, thanks

Bij een nieuwprijs van 1.679 kan er nog meer van af! Ik heb er in 2016 1.799 voor betaald en dat was inclusief 10% korting.
 
Back
Top