Nieuwe Prophet 600 firmware (beta1)

Ongetwijfeld interessant voor wie een SCI Prophet 600 heeft: een Fransman ontwikkelde een van nul herschreven vervangend OS voor de synth die de notoir trage Z80 processor moet vervangen. Het OS is open source en wordt op een Teensy processor board geladen, dat mits enkele kleine ingrepen in de socket van de Z80 processor geplaatst wordt.

De nieuwe firmware lost eindelijk enkele welbekende euvels van de P600 op, zoals de trage envelopes, de "steppy" filter resolutie en de gebrekkige midi implementatie. Bovendien voegt de firmware een groot aantal nieuwe functies toe. Dit alles voor de prijs van een Teensy plaatje (€25)

Jammer genoeg heb ik zelf (nog) geen P600 om dit te testen :D

http://prophet600.blogspot.com


1. Easy-to-install non-destructive firmware drop-in replacement of the new firmware. If
you ever find yourself pining for the old sound of your Prophet 600, you can remove
the Teensy and restore the Z80.
2. Greater resolution of many of the sound parameters with an improved refresh rate
that is making the instrument much more responsive.
3. Faster, smoother amplifier and filter envelope generators supporting four different
modes:
1. Fast Linear
2. Slow Linear
3. Fast Exponential
4. Slow Exponential
4. A new LFO function generator with a wider range from one cycle every <20 seconds>
to about 60Hz with four new waveforms in addition to the original triangle and square
including sine, random stepped, noise (like on the original Prophet 5, but non-
periodic) and sawtooth (ramp up)
5. Multiple keyboard modes including:
1. Poly first note priority
2. Unison (all voice) Hi-key priority
3. Unison (all voice) Low-key priority
4. Solo (one voice) Hi-key priority
5. Solo (one voice) Low-key priority
6. Mix Overdrive which now allows the output from both oscillators to drive the mix
VCAs A and B harder as well as the Curtis 4 pole filter resulting in new sonic
possibilities.
7. Pitch Wheel interval selection of plus/minus one octave, a minor third and a fifth
8. Pitch Wheel reassignment to the VCF and Volume or off
9. Modulation wheel intensity setting from Maximum to Medium to Minimum
10. Full Midi In control including:
1. Amp and Filter velocity sensitivity with an external keyboard controller
2. Continuous Controllers (CC) of all sound parameters
3. Program change (PC) to choose current preset
11.A new and improved tuning procedure
12.Chromatic and free Oscillator course pitch control
13.Plus/Minus setting for Oscillator Fine Tune and Filter Envelope amount for Poly Mod
and Filter
14.Assignable, Random And Up/Down Arpeggiator
15.Debounce feature that prevents unintended retriggering caused by the old keyboard
 
Voor de liefhebbers....de editor voor de Prophet 600 Spirit upgrade is klaar. Mocht iemand hem willen...stuur maar een Pb. Ik zal hem binnenkort online zetten zodat iedereen hem kan downloaden. Wil nu eerst dat ie even goed getest wordt. Overigens is ie alleen voor Mac OSX op dit moment. Als iemand een PC versie wilt moet je het maar even aangeven.

GliGLi heeft ook alleen een PC dus ben wel van plan deze te maken maar heb geen PC :D
 

Attachments

  • P600_editor.jpg
    P600_editor.jpg
    57,1 KB · Bekeken: 165
Even een klein aandachtspuntje mocht je deze upgrade nog willen doen.. en dus een Teensy moet bestellen.

Heb de Teensy vorig jaar nog besteld voor 'n maatje van me, en in mijn eigen P600 2 en half jaar terug gezet..
Had er nu wederom weer een besteld, bij Floris.cc,, da's zo'n beetje de enige die em levert in Nederland.. maar sinds kort zijn de pinnen achterwege gelaten.
Had het op het plaatje ook niet goed bestudeerd aangezien ik er al 2 heb ontvangen met pin..

De Teensy met pins wordt nu nagezonden maar het is dus raadzaam dit van te voren aan te geven. :)
 
Veel te lang mee gewacht, maar mijn Teensy is vandaag ook binnen gekomen met de post.

Eerst ff solderen oefenen met de Hilltree MS20 filterclone (nog veeeel langer mee gewacht ;)) en dan de draadjes op de teensy plakken...

TBC

PS: Ik had mijn Teensy ook bij floris.cc besteld maar dankzij je waarschuwing Mac heb ik het eerst nagevraagd en hebben ze de pins er voor mij op gesoldeerd! Nette service dus!
 
Ik heb een paar GliGli parameter cheat sheet magneetjes te kopen voor je P600:
 
cool, waar koop je zulke magneten? Ik had er wat verknipt om te labelen op mijn gar, zou er nog wel wat willen (blanco) want heb jammer genoeg geen p600 ;)
 
Back
Top